| 
							 
							Alt imens de danske politikere i alle deres 
							anstrengelser for at gøre danskerne bedre stillet, 
							når de skal købe ny bil (og al respekt for det), har 
							indført afgiftsregler, der favoriserer de dyrere, 
							mere komfortable og især sikkerhedsmæssigt bedre 
							udrustede biler, ser det ud som om, at man har glemt 
							alt om elbiler. Det har man ikke i Norge og derfor 
							var det naturligt, at Nissan benyttede netop Oslo 
							til deres internationale præsentation af den helt 
							nye Nissan LEAF. 
							
							  
							
							Nissan er blandt de førende producenter af elbiler 
							og netop Nissan LEAF er den hidtil mest solgte 
							serieproducerede elbil i verden med et samlet 
							styktal på 300.000 eksemplarer siden lanceringen af 
							den første model i 2010. Ikke underligt er 
							forventningerne til den nye bil også store. 
							
							  
							
							Elbiler går som varmt brød 
							
							På det norske marked går salget af de elektriske 
							biler strygende. Alene i september måned blev der 
							solgt 1600 elbiler i vort nordiske naboland. De har 
							set lyset deroppe, det elektriske vel at mærke, og 
							det skyldes ikke, at de har særlige økonomiske 
							interesser i at favorisere elbiler, tværtimod. 
							
							  
							
							Økonomisk betragtet burde den norske stat underbygge 
							salget af konventionelle biler med 
							forbrændingsmotorer, der kører på benzin og 
							dieselolie, for der går mange år før Norges 
							kolossale reservoirer af Nordsøolie slipper op. Men 
							sådan tænker man heldigvis ikke og el-bilskørsel 
							understøttes på alle mulige måder 
							
							  
							
							LEAF er meget populær 
							
							En ny Nissan LEAF er interessant for nordmændene, 
							for hidtil har halvdelen af de elbiler, der er 
							blevet købt i Norge, netop været Nissan LEAF. Det 
							burde den så også være i Danmark. Og midt i de hele 
							skal vi da også tilføje, at der går rygter om, at 
							politikerne senere vil se på hele elbils 
							problematikken igen. Desværre er der endnu ikke 
							noget konkret, og hvornår ”senere” er, melder 
							rygterne ikke noget om, og da slet ikke, i hvilken 
							retning eventuelle revurderinger vil trække. 
							
							  
							
							Det skal dog ikke afholde os fra at slå endnu et 
							slag for elbiler og i det konkrete tilfælde også 
							Nissan LEAF. Især Nissan arbejder nemlig målrettet 
							på at vriste begrebet ”elbil” ud af den bås, som det 
							er sat ind i. 
							
							  
							
							Hos Nissan producerer man naturligvis biler, det er 
							fabrikkens kerneforretning, men den japanske fabrik 
							med tætte europæiske alliancer til især Renault, har 
							gennem en årrække tænkt ud af boksen og pakket deres 
							højtudviklede batteriteknologi ind i en anden boks, 
							en væg-boks i bogstavelig forstand. Den går under 
							navnet xStorage og den er en del af et komplekst 
							system, hvor også selve bilen spiller en rolle. 
							
							  
							
							Dansk pilot projekt 
							
							Begrebet ”Vehicle to grid” (V2G), hvor Nissan i 
							Danmark, uden den helt store opmærksomhed, som det 
							første land i verden har et pilotprojekt kørende, 
							indebærer, at man integrerer elbilen, dens batterier 
							og batteriteknologi med det samlede el-net (grid er 
							det engelske ord for det offentlige elnet). Det 
							kunne man allerede for halvandet år siden læse om 
							her på Motorsiden.dk, og den proces skrider stille 
							og roligt fremad som planlagt. (Læs 
							om xStorage etc. hér >>>) 
							
							  
							
							I den proces spiller den nye Nissan LEAF også en 
							vigtig rolle. Hvis tankegangen om hjemmebatterier, 
							som kan assisterer husholdningens strømforbrug i de 
							perioder, hvor el-nettet er overbelastet og i øvrigt 
							forstærke forsyningssikkerheden samt mindske 
							konsekvenserne af et eventuelt terror-anslag mod 
							verdens energiforsyning, skal få en reel betydning, 
							kræver det elbiler. 
							
							  
							
							Mobile elværker 
							
							Elbiler er ikke bare forureningsfri transport, men 
							med tilstrækkelig batterikapacitet små mobile 
							elværker, som både kan sikre strømforsyningen i en 
							vis periode i de nærområder, hvor de befinder sig, 
							og bringe strømmen derhen, hvor den måtte være 
							afbrudt. Præcis i skrivende stund har flere dele af 
							København, meget apropos, været uden strøm, en 
							teknisk fejl, som sjældent opstår i vores del af 
							verden, men hvor netop elbilerne ville kunne være 
							energiforsynende i de nærområder, hvor de måtte 
							befinde sig, når strømmen svigter.  |