- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Følg Rallye Monte Carlo "LIVE" på Eurosport fra 19.-21. januar 2011.

Se udsendelsesplanen hér>>>.


Daglige opdateringer på Rallye Monte Carlo hér på Motorsiden.dk fra 19.-21. januar 2011

 



Rund fødselsdag: Rallye Monte Carlo 100 år i de franske Alper


Tekst: Søren Clauding – 13. januar 2011

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Onsdag d. 19. januar skrives der motorsportshistorie, når verdens mest berømte rally finder sted. Det er Rallye Monte Carlo, som ikke bare er verdens ældste rally, men også fejrer rund fødselsdag. Den første gang, rallyet over alle rallyes blev kørt, var i 1911. Det er altså præcis 100 år siden, og det er virkelig noget af en milepæl i motorsportshistorien – det var som bekendt ikke mange år tidligere, at den første bil overhovedet, var ude at køre for første gang.

 

Rallye Monte Carlo har indskrevet sig i historien, ikke alene fordi det er verdens ældste, men også fordi det stiller helt usædvanlige krav til deltagerne. Oprindelig startede man det fra forskellige byer rundt om i Europa, hvor deltagerne samledes og mere eller mindre i samlet flok kørte ned til Monaco. Det gør man ikke længere, fordi moderne racermotorer er til rallybrug ikke beregnet til, at yde deres ypperste over mere end de godt tusinde kilometer, et rally maksimalt er strakt over, så skal de renoveres og det er hver gang en kostbar affære, så bilerne transporteres til Monaco på trailere og i store transportvogne, præcis som Formel 1 racerbiler.

 

13 prøver på 3 døgn

I Monte Carlo går starten i år onsdag d. 19. januar. Deltagerne starter med 2 minutters mellemrum og køre af såkaldte transportetaper ud til hastighedsprøverne/hastighedsetaperne, hvor de én for én skal forsøge at gennemkøre etapen på den kortest mulige tid. I alt er der 13 hastighedsprøver fordelt over tre døgn. Og fredag nat ved halv-et tiden ved man hvem, der har vundet rallyet i år. I alt skal der køres 1341,75 kilometer hvoraf de 337,06 kilometer er hastighedsprøve.

 

Der er mange om buddet i år. Der er tale om et sandt tilløb af topnavne. Nogle af topkørerene i Rally-verdensmesterskabet savnes imidlertid og det hænger sammen med, at Rallye Monte Carlo ikke er en del af VM.

 

Det var det oprindeligt, men i 2008 besluttede det internationale bilforbund, FIA, at man på den ene side ville reducere antallet af VM-rallyes og på den anden side sprede dem ud over flere nationer. I Skandinavien køres der således ikke længere et ”Rallye Sweden” hvert år, men kun hvert andet, fordi det trods sin markante plads i rally-historien skal deles om pladsen med Rallye Norway, der så også køres hvert andet år.

 

Om det var en vis beslutning er svært at sige, men det har i hvert fald åbnet for nogle nye muligheder.

 

Intercontinental Rally Challenge viser vejen

Arrangørerne af Rallye Monte Carlo, Automobile Club de Monaco, ønsker nemlig ikke at skulle skaltes og valtes med af bilforbundet, så de var ikke sene til at indgå en aftale med arrangørerne af en ny konkurrerende rally-serie, Intercontinental Rally Challenge (IRC), der blev afviklet for første gang i 2006. Den serie er i stadig vækst og opfattes af mange som væsentlig mere interessant, fordi den gør det muligt at være med for større antal rallykørere, simpelthen fordi det er billigere at deltage. I øvrigt har de såkaldte S2000 biler, som der benyttes i ”IRC” været skabelon for det nye S1600 reglement, som Rally-VM afvikles efter. Den største forskel er, at S2000 biler har 2-liters motorer uden turbolader mens S1600 har 1,6 liters motorer med turbolader. Effektmæssigt er der ikke den store forskel – omkring 300 hestekræfter yder begge typer af biler.

 

Aftalen om, at Rallye Monte Carlo blev en del af IRC, gav IRC event-promotoren Eurosport mulighed for, uden at være begrænset af andre rettighedsindehavere, at sikre en næsten total dækning af det berømte rally. I år transmitteres 12 ud af de 13 hastighedsprøver ”LIVE” på Eurosport eller søsterkanalen Eurosport 2, der sendes desuden daglige sammendrag og derved er dækningen af rallyet så stor, som den næsten kan blive. I alt sendes mere end 14 timer fra Rallye Monte Carlo på den pan-europæiske TV-kanal.

 

Det er formentlig en af årsagerne til at topnavnene valfarter til Monte Carlo i den kommende uge.

 

Stribevis af topnavne

Den tidligere verdensmester, nordmanden Petter Solberg (VM 3’er i 2010), er til start i en Peugeot 207, sidste års vinder af IRC, finnen Juho Hanninen kommer i en helt ny Skoda Fabia, den tjekkiske tidligere VM-kører, Jan Kopecky stiller op i en Skoda Fabia og de franske tidligere VM-kørere Francois Delecour og Stephane Sarrazin er der i hver deres Peugeot 207. Også Petter Solbergs storebror, Henning, er med i en Ford Fiesta S2000, den unge lovende franske talent, Bryan Bouffier er med i en Peugeot. Freddy Loix fra Belgien i en Skoda Fabia, 2009 IRC mesteren Nicolas Vouilloz kører også Skoda, det samme gør den unge nordmand Andreas Mikkelsen. Andre tidligere VM-kørere er på deltagerlisten: Toni Gardemeister fra Finland i Peugeot, Chris Atkinson fra Australien i en spændende Proton Satria Neo fra Malaysia osv. osv.

 

Det hele starter som nævnt onsdag formiddag og på motorsiden.dk vil der hver dag under rallyet kunne læses en reportage fra dagens begivenheder.


Serviceplads ved aftentide.

Deltagerliste>>>


Kort over hastighedsprøverne:


Hastighedsprøve 1>>>

Hastighedsprøve 2>>>

Hastighedsprøve 3/4>>>

Hastighedsprøve 5/7>>>

Hastighedsprøve 6/8>>>

Hastighedsprøve 9>>>

Hastighedsprøve 10/12>>>

Hastighedsprøve 11/13>>>


Juho Hanninen er regerende IRC mester og stor favorit til sejren i årets Rallye Monte Carlo.

 

Sådan ser hans nye Skoda Fabia S2000 ud:

 

Stephane Sarrazin er blandt favoritterne bag rattet af en Peugeot 207 S2000 identisk med den, også den tidligere verdensmester, nordmanden Petter Solberg deltager i.

 

Sidste år vandt Miko Hirvonen Rallye Monte Carlo i en Ford Fiesta S2000, som siden har dannet grundlag for den nye WRC-bil efter S1600 reglementet. I år køres bilen i Monte Carlo rallyet af Petter Solbergs storebror, Henning Solberg.

 

Til tider er der trængsel på hastighedsprøverne. Billedet er fra i fjor.

 

Deltagerne kører gennem et utal af små sydfranske byer.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt