|
Det var 24-timers Le Mans 2026. Mit første, men
forhåbentlig ikke det sidste. Jeg er i den grad
blevet rig på oplevelser og indtryk! Jeg havde store
forventninger, de var høje, men de blev overgået,
mere end jeg på forhånd havde fantasi til at kunne
forestille mig. Det er virkelig noget helt, helt
andet at opleve løbet ved banekanten – frem for
derhjemme på sofaen!
Atmosfæren ved og omkring banen er næsten
ubeskrivelig. Tilskuerne er bare så glade og
positive. Når så mange bil- og motorsportsglade
mennesker er samlet, sker der bare noget unikt. Hvis
jeg ikke vidste det på forhånd, så ved jeg det i
hvert fald nu.
Det er bare så stort
Hele opsætningen er gigantisk. Det officielle
besøgstal i år var over 350.000 tilskuere. Det
kræver et enestående set-up, som de bare har
styr på i Le Mans. Der er et utal af
madboder, masser af underholdning, tilstrækkeligt
med toiletter, samt shuttlebusser, så man nemt at
komme rundt mellem de forskellige områder ved banen.

Udover tribuner er der masser af andre steder,
hvorfra man kan se banen og her kan det
være en god ide at have et tæppe eller
campingstol med. Og glem ikke gode sko, for man får
nemt gået mange kilometer hver eneste dag. Jeg selv
personligt, syntes også at det var sjovt at se løbet
fra mange forskellige steder på banen, så jeg var
vidt omkring.
Storskærme er der mange af, men hvis man ikke sidder
og kigger på en skærm hele tiden, taber man hurtigt
overblikket. Heldigvis er der mange andre måder, man
kan følge med på. Arrangørerne har en god app, hvor
man bl.a. finder ”Live timing”, og man kan lytte med
på Radio Le Mans, hvor de er ret gode til at holde
en opdateret, og så er det faktisk ikke så svært at
følge med i, hvad der sker i løbet.

Tertre Rouge har ikke altid
fyldte tribuner. Og det har publikumsområdet overfor
pitten heller ikke.

Le Mans live
At opleve Le Mans live har givet mig en helt anden
forståelse for 24-timers løbet. Vejret kunne nok
heller ikke have været bedre, med temperaturer på
25-27 grader og ikke en eneste dråbe regn hele
weekenden. Det havde nok været en lidt anden
oplevelse, hvis de havde regnet alle dagene, og i
det tilfælde havde jeg selvfølgelige også medbragt
regntøj.
Lyden af bilerne er fantastisk, næsten overvældende,
og at opleve, hvor hurtigt de faktisk kører, er
noget, man ikke kommer i nærheden af at fornemme på
fjernsynet.
Et af mine personlige højdepunkter var at komme ud
på selve racerbanen fredag eftermiddag inden løbet.
Fredag eftermiddag, mens der er kører-parade inde i
centrum af byen, bliver banen nemlig åbnet for alle,
der har en entrébillet, i nogle timer, og man kan
færdes frit til fods, på cykel, rulleskøjter eller
løbehjul.
Jeg selv lykkedes med at løbe en omgang på banen – i
og det er en løbetur, jeg nok aldrig glemmer. Ved
siden af det, at løbe turen, gav mig også en meget
bedre fornemmelse af selve racerbanen, dens forløb,
svingene og også størrelsen af ”Circuit de la
Sarthe”, som den over 13,6 kilometer lange racerbane
hedder.
Oplevelser overalt
Tilbage tæt på paddock området er der så meget
spændende at se og opleve rundt omkring i
”fan-zonerne” og ”Village”, altså landsbyen, som nu
ikke er en normal landsby. Der er masser af
usædvanlige biler udstillet, man kan få indsigt i
nye teknikker og i fremtids-racerbiler som
f.eks. biler, der kører på brint i
stedet for benzin i forbrændingsmotorerne. Faktisk
demonstrerede Toyota både torsdag og lørdag ude på
selve banen fuldt køreklare Hypercar biler, der
kørte på gas såvel som brint.
Der er alt fra særlige biler og simulatorer til gode
restauranter og hyggelige barer. Det nyåbnede M24
Motorsport Museum er også værd at besøge. Køen var
lidt vel rigelig lang, men der er så meget historie
om Le Mans og motorsport generelt at se på museet.
Der er masser af Le Mans racerbiler, men også
historiske Formel 1 racere, og bruger man tiden
derinde, får man et meget dybt indblik i alt det,
som gemmes under det magiske navn ”Le Mans”.
Le Mans by
Det er svært at nå det hele, og det gjorde jeg
heller ikke. Men jeg nåede dog, at gå en tur gennem
den gamle Le Mans middelalderby, som er ret
hyggelig. Byen er præget af i løbet af få dage at
have besøg af 3-4 gange så mange mennesker som bor i
byen til daglig. Men stemningen ude fra banen følger
også med ind i byen, med motorsportsglade mennesker
alle vegne og godt humør i alle gadecaféer, og på
såvel som udenfor byens restauranter, som der findes
masser af.

Hvad der var ekstra vigtigt i mine øjne, især som
verden er for tiden: Jeg oplevede ikke et eneste
sted ufred blandt publikum. Alle var glade, og jeg
mener virkelig alle. Det var fantastisk at opleve.
Tak for denne gang
Vi kørte i bil til Le Mans, og få timer efter løbet
var slut, var trafikken næsten væk. De kan noget, de
franskmænd, når det gælder om at få ting til at ske.
Det er ikke for ingenting, at verdens største og
mest berømte motorløb er skabt i Frankrig, og heller
ikke en tilfældighed, at byen Le Mans på bedste måde
er samlingspunktet for den gigantiske begivenhed og
enestående oplevelse.
Tak til Le Mans for den store oplevelse. Det er helt
sikkert ikke sidste gang, jeg styrer mod Le Mans, og
med den oplevelse bag mig, kan jeg kun anbefale alle
at tage turen selv. Om man besøger 24-timers Le Mans
blot en enkelt gang eller som min far, der som
journalist har gjort det nu 43 gange, så har man en
oplevelse for livet. Tak Le Mans og tak til alle
dem, der gør denne oplevelse mulig.
Tak for denne gang…
 |