- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  

 

 

24 timers Le Mans præsenteres

i samarbejde med GOODYEAR

2025

på Motorsiden.dk

24-timers Le Mans på Motorsiden.dk



Ferrari vandt igen Le Mans. Det var dog ikke det officielle fabriksteam, men derimod AF Corse teamet, der kom først i mål.

24 timers Le Mans 2025

Ferrari vinder for tredje år i træk

- ingen danskere på præmieskammelen

 

Slutreportage søndag


Af Søren Clauding – 15. juni 2025

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det blev til endnu en stærk sejr til Ferrari. For tredje år i træk formåede en Ferrari 499P at komme først over målstregen i 24 timers La Mans. Det var ikke en fabriksbil, men en Ferrari er vel en Ferrari, hvis man er italiener. Blandt danskerne havde forhåbningerne været store, men de fleste oplevede nok løbet som lidt af en nedtur.

 

Det gjaldt måske især sidste års vinder, Nicklas Nielsen, der kørte et løb så godt, at havde det ikke været for en dum "færdselsforseelse", hvor hastighedsgrænsen i slow-zone  (gult flag) blev overskredet, havde Ferrari-raceren med nr. 50 på siden været først i mål. Så tæt var det.

 

Siden valgte teamet at lade de to fabriksbiler slutte med nr. 51 først, fordi de begge havde tekniske udfordringer i løbets afsluttende fase. Surt for Nicklas Nielsen, for så blev det ikke engang en podieplacering.

 

"Tæt" passer perfekt

Men "tæt" passer i den grad på årets løb. At ikke færre end 8 bilmærker på højeste niveau skulle dyste mod hinanden i Hypercar klassen, gav den spænding og den uforudsigelighed, der er kernen i et 24-timers Le Mans.

 

Godt nok vandt Ferrari igen, og nu for tredje gang. Men den omstændighed, at en Porsche 963 blev nr. 2, blot 14 sekunder efter vinderbilen, gav ikke bare løbet ekstra liv, det understregede også, at ligheden er stor, når det drejer sig om at tilpasse bilernes individuelle præstationsformåen via det såkaldte Balance of Performance regelsæt.

 

Det er både godt og ondt, for utilfredsheden, som favoriserer visse konstruktioner i nogles øjne, holdes der liv i, bl.a. ved at forbyde deltagerne at drøfte de faktiske regelspecifikationer. Men netop det, at Porsche kørte så tæt op med Ferrari, og reelt besejrede de to fabriksbiler, eliminerer til dels mistanken om, at fx Porsche skulle have opnået en særbehandling. Om det er sket, får man nok aldrig at vide.

 

Cadillac og Toyota

Også den omstændighed, at både Cadillac og Toyota var ultra konkurrencedygtige, taler for fairplay, så det var vel sådan det var. Cadillac kom i mål på en femteplads, der elles længe tilhørte Toyota nr. 8 med bl.a. den tidligere Le Mans vinder og verdensmester, Sébastien Buemi på holdet. Men så fik team-personalet hos de regerende verdensmester ikke lige skruet hjulbolten på venstre forhjul ordentligt fast. Hjulet fløj af i første kurve efter et pitstop med hjulskifte og bilen sendt 7 omgange bagud. At det lykkedes holdet at nå en officiel 16. plads i mål viser meget om kampånden.

 

Derefter var det op til Toyota GR010 Hybrid raceren med nr. 7 på siden at forsvare æren. Men de havde tidligt problemer og set i det lys var deres 6. plads i mål ret overraskende.

 

De danske kørere var for de flestes vedkommende superoptimister inden løbet. Men optimismen blegnede, i flere tilfælde fordi der bl.a. blev holdt ekstraordinært skarpt øje med ikke mindst hastighedsreglerne.

 

Michael Christensen brillerede

Egentlig var det Michael Christensen i Porsche 963, der stod for den flotteste opvisning i Le Mans. Han tog greb om føringen i løbet første timer, men så mistede man placeringer, da en af kollegerne på holdet overskred hastighedsgrænsen "under gult" og bilen måtte en tur gennem pitten. Dermed mistede man momentum og selvom danskeren arbejdede hårdt på at komme tilbage nåede man ikke længere end til 7.pladsen, lidt over en omgang efter vinderen.

 

Peugeot havde som vanlig mangel på fart, og når teknikken så også drillede var det svært. Bedst gik det for Malthe Jacobsen, der var med til at køre fabriksbilen ind på løbets 12. plads. Mikkel Jensen i den anden af 9X8 racerne blev nr. 17 og sidst blandt danskerne, havde det ikke været for Kevin Magnussens problener med hans BMW M Hybrid V8. Kølingen af hybridsystemet gik i udu og selvom bilen blev klassificeret, var den reelt ude af Le Mans.

 

Og så skal det på det bestemteste nævnes, at Marco Sørensens ukuelige indsats gav Aston Martin Valkyrie dens første Hypercar placering som nr. 13.

 

 Frederik Vesti var den eneste dansker, der regulært udgik, da han Cadillac V-Series R gav op tidligt i løbet. Vesti havde på det tidspunkt vist fremragende kørsel.

 

I LMP2 sluttede David Heinemeier Hansson som bedste dansker på en 9. plads mens Martin Jensen efter en kort opblomstring kom i mål som nr. 12.



David Heinemeier Hansson blev bedst af de to danskere i LMP2. han sluttede som nr. 7.


For Michael Jensen var en 12. plads OK, men han var undervejs fremme og føre an - så vil man noget mere.


Frederik Vesti kørte stærkt, men Cadillac'en gav op.


Porsche kæmpede om sejren til det sidste med deres nr. 6 racer, kørt af bl.a. den rutinerede Kevin Estre. De sluttede på en flt 2. plads.


Ferrari nr. 51 med bl.a. den tidligerere Formel 1 kører Antonio Giovinazzi blev bedste Ferrari fabrikshold.


Nicklas Nielsen ville genvinde fjorårs sejren i Le Mans. Havde det ikke været for en dum hastighedsoverskridelse ville han have været 40 sekunder længere fremme og demed 1'er. Nu måtte han affinde sig med 4. pladsen, men en flot placering, også som bedste dansker i Le Mans i år.


Cadillac nr. 12 - med bl.a. Norman Nato - blev nr. 5.


Toyota nr. 7 med bl.a. Nyck de Vries havde en vanskelige start, men kørte sig pænt op og blev den bedst placerede bil fra den regerende verdensmester.


Michael Christensen i Porsche førte løbets første timer, men flere uheldige omstændigheder satte det danske vinderhåb ned på 7. pladsen.


Malthe Jacobsen troede og håbede på noget mere, men han blev klogere. Peugeot'en manglede fart og blev nr. 12. Det var dog 3. bedste danske præstation.


Marco Sørensen var en medvirkende faktor bag det for mange næsten utænkelige, at køre en Aston Martin i mål i Hypercarklassen. Holdet blev nr. 13.


Mikkel Jensen sloges som vanlig med fart i Peugeot'en og blev nr. 17.


Kevin Magnussen klarede sin debut i langdistanceracings kongeklasse i god stil, men til sidst sagde teknikke stop og den tidligere Formel 1 kører sluttede officielt som nr. 32. Der var bl.a. problemer med afkøling af bilens hybridsystem.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt