Da vi sidste gang prøvekørte en Volvo V60 var det
med en 5-cylindret 163-hestes dieselmotor, en
såkaldt D3 maskine, som udmærkede sig ved sin store
fleksibilitet og et moderat brændstofforbrug. For
kort tid siden bragte Volvo en ny diesel på
markedet, mange flere kræfter, meget længere på
literen – det kan ikke siges kortere: Selvom den
hidtidige var god, er der en verden til forskel.
Forskellen ligger i noget så basalt som tiden, der
er gået. En intensiv udviklingsproces og accept af,
at 5 cylindre helt automatiske kræver brødfødning af
en cylinder, som man i virkeligheden ikke behøver.
Moderne motorstyring medvirker nemlig til, at
forbrændingsforløbet kan styres mere nøjagtigt og
resultatet er som nævnt direkte målbart, og også
direkte mærkbart. Den nye D4-motor er mere smidig,
den vibrerer ikke mere, den støjer ikke mere –
tværtimod – og så er den som nævnt meget kraftigere
og meget mere økonomisk.
Flere kræfter og længere på literen
I tørre tal: Den hidtidige 5-cylindrede 2-liters
diesel leverede 163 hestekræfter, præsterede 16,4
km/l med automatgear og 18,2 km/l med manuelt gear.
Med den nye 4-cylindrede 2-liters diesel kan man
køre 23,3 km/l med automatgear og 25,6 km/l med
manuelt gear. Og da den på toppen leverer ikke færre
end 181 hestekræfter og 400 Nm, kan man nå de 100
km/t på imponerende 7,6 sekunder og sprinte derudaf
med 225 km/t. De tal er markant bedre end
forgængerens.

Topfarten har vi ikke prøvet, men vi gætter på, at
det ikke vil være noget problem, for V60 er både
stabil og styrer præcist. Affjedringen er
komfortabel, men skal vi finde på noget at anke
over, er det måske lige præcis, at undervognen også
står for en mindre overhaling. Kørselsforholdene og
brugen af vinterdæk umuliggjorde imidlertid en mere
specifik analyse – som måske i bund og grund også er
mindre vigtig: En Volvo V60 er en glimrende bil, den
kører udmærket og i øvrigt henviser vi også til
vores tidligere prøvekørsel, hvad det funktionelle
angår (læs
prøvekørslen af Volvo V60 D3 hér >>>)
Ligesom forgængeren
For selvom Volvo V60 har fået en ansigtsløftning for
nylig, som absolut har tilført den mere visuel
elegance og pondus, er bilen i bund og grund den
samme som inden ansigtsløftningen, og det er nu ikke
så dårligt endda.
Benpladsen på bagsædet er ikke overvældende, hvad
der til dels kan tilskrives de store kraftige
sikkerhedssæder, men også det store bagagerum på
næsten 700 liter har fået sin del af kabinepladsen.
Sådan er det i en stationcar, om end bagsædepladsen
ikke er forskellig fra S60-modellen.
Apropos sæderne havde vi, som resultat af
omstændighederne (et lettere hold i nakken…)
anledning til at vurdere Volvo sæderne ud fra en
anderledes synsvinkel: Sæderne har fast nakkestøtte,
og det kræver en noget tilbagelænet kørestilling,
hvis man gerne vil have mulighed for at strække
hoved lidt bagud engang i mellem. Hvis man ikke har
lange arme og derfor har brug for en forholdsvis
opret siddeposition, er det er problem. På den ene
siden har vi respekt for Volvos gennemprøvede
sikkerhedssæder, på den anden side burde fabrikken
tænke mere fleksibilitet ind i sædekonstruktionerne
fremover.
Nyt lynhurtigt 8-trins automatgear
Et lettere facelift, en ny og fremragende
dieselmotor,
der
i øvrigt også opfylder de kommende Euro 6
miljønormer, der træder i kraft 1. september. Dermed
ville det normalt være slut. Men Volvo har også
konstrueret en ny 8-trins automatgearkasse. Den er
konventionel, men helt konventionel kan den nu ikke
være, for den er lynhurtig og skifter gear, føles
det som, ligeså hurtigt som en
dobbeltkoblingsgearkasse. Den er også hurtig til at
skifte ned i gear og er helt igennem en positiv
gevinst for V60eren.
Ocean Race edition
En Volvo V60 D4 koster 666.500 kroner i den
prøvekørte Ocean Race edition version. Den billigste
V60 koster 415.000 kroner og det er naturligvis
meget, at skulle betale mere end halvanden gang så
meget for dieselbilen. Men Ocean Race edition
udstyret, som er relateret til Volvos sponsorat af
den verdensomspændende sejlkonkurrence, der finder
sted netop nu, inkluderer imidlertid forskellige
gimmicks som f.eks. et verdenskort på
bagagerumsdækkenet hvor sejlruten er indtegnet.
Også
på midterkonsollen kan man se de mange
destinationer, hvis man har en lup med i lommen (her
på siden kan man klare det ved at klikke på billedet
til venstre). De er markeret på kanten af den
elegante konsol-bro. Og når bilen startes, mindes
man om det på centerskærmen. Dertil kommer
letmetal-fælge, hvor man selv afgør, om de skal være
17” eller 18” – herligt – og sportssæder med læder.
Omfattende udstyr i øvrigt
Udstyret inkluderer desuden aktive Xenon forlygter
og det meste af Volvos højt berømmede
sikkerhedsudstyr.
Derudover var den prøvekørte V60 udrustet med
ekstraudstyr for små 90.000 kroner, som omfatter
navigation, bakkamera og p-sensor (hensigtsmæssigt,
for i fedtet føre bliver kameralinsen hurtigt
snavset), rat-varme, adaptiv fartpilot, Volvo On
Call, som tilkalder hjælp i tilfælde af en ulykke,
Blind Spot Drive Alert, som meddeler, hvis der er
køretøjer i den blinde vinkel osv.
 |