- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 


Biltest: Volvo V60 D3: Praktisk luksusbil

 


Tekst: Søren Clauding – marts 2011

 

 

 

 

 

 

 

 

Stationcarudgaven af Volvo S60 hedder Volvo V60. Tidligere ville stationcar have medført betegnelsen ”Herregårdsvogn”, men de tider er forbi, ikke mindst fordi V60 er langt mere sporty og elegant end forgængerne tilbage i tiden. Ikke desto mindre kan den uden omsvøb betegnes som en ret praktisk luksusbil.

 

Det er intet under, at europæerne og især danskerne sværger til stationcars. Det er klart den mest solgte biltype og selvom den er mindre almindeligt blandt de større luksusbiler, stiller de danske afgiftsregler indirekte krav om, at biler er alsidige, at de kan bruges til mere end persontransport. Ellers er investeringen ganske enkelt for stor.

 

Kostbar sag

I det konkrete tilfælde, den hér prøvekørte V60 variant, er investeringen ekstra stor. Der er tale om en V60 med 163-hestes dieselmotor som med Summum udstyr og automatgear koster den nette sum af 623.000 kroner. Oven i købet var der hængt for over 200.000 kroner ekstraudstyr på Volvo’en, så den totalt set stod i den nette sum af omkring 850.000 kroner. Det er mange penge for en stor mellemklassebil/mindre luksusbil. Og meget af ekstraudstyret kan måske undværes, hvis der er behov for at bringe prisen lidt ned.

 

Ét af de udstyrselementer, vi nødigt vil undvære, er For-C undervognen. Basisversionen har i princippet samme komfortable men også forholdsvis eftergivende undervogn som den S60, vi tidligere har prøvekørt (læs hér>>>). Med fem voksne og fuldt læs kan vi godt spå om, at en strammere undervogn vil være at foretrække – det klares med den elektronisk styrede affjedring på den måde, at man trykker på ”Sport” og så får man helt automatisk en noget mere dynamisk og læsbar affjedring.

 

God investering

Det er også en fordel, for med en lidt tungere 5-cylindret dieselmotor over frontakslen har man brug for en vis kompensation. Det opnår man ved Sports-indstillingen – og så kan man jo til enhver tid på en plan motorvej med dansk motorvejsfart vælge at køre komfortabelt eller adaptivt, hvor affjedringen tilpasses de øjeblikkelige kørselsforhold. For-C undervognen koster 34.000 kroner og de penge er godt givet ud. Anvendelsen af Cornering Traction Control er et ekstra plus, som sikrer at kræfterne føres over på det hjul, der har bedst vejgreb, altså typisk de yderste forhjul ved kurvekørsel. Det giver rigtig fine trækegenskaber.

 

Ved testen af S60 var 2,0T benzinmotorens 203 hestekræfter en del af oplevelsen. Vi frygtede, at de ”kun” 163 dieselheste, som D3-motoren kan præstere, var for lidt power. Men med et drejningsmoment på 400 Nm, allerede ved 1400 motor omdrejninger /minut, og som holdes på toppen helt op til 2850 omdr./min. er kraftforholdene intakte. 0-100 km/t tager en smule længere tid, men ikke meget og man fornemmer først den lidt ringere power ved høj fart. Til gengæld er brændstoføkonomien markant bedre med 16,4 km/l som det officielle tal – der ville have været 18,2 km/l med manuelt gearskifte. Og det store drejningsmoment er virkelig gavnligt, når bilen er fuldt læsset.



Masser af plads

Hvor bagagerummet i S60 er noget i underkanten, bilens ydre mål taget i betragtning, gør det omvendte sig gældende med V60. Bilen er kortere og bagagerummet rummer 692 liter. Det er med til at gøre V60 til den virkelig praktiske luksusbil. Bagklappen slår højt op og er ikke tung. På bagsædet er der plads som i en S60 og nakkestøtterne kan klappes ned ved tryk på en knap fra førerpladsen, så udsynet bagud bliver bedre.

 

Støjforholdene er med dieselkræfter anderledes end med benzinkræfter. Men den 5-cylindrede maskine vibrerer minimalt, støjen er også minimal (noget Volvo i mange år har været rigtig god til at håndtere) og selvom vi ofte vil foretrække en benzinmotor frem for en diesel, står de to helt lige i vores test – indtil dieselen vinder pga. af den suverænt bedre brændstoføkonomi.


 

 


Model:

Volvo V60 D3 Summum Aut.

Listepris:

Kr. 623.002

Motor og transmission:

5 cyl. 2,0 l Turbo-dieselmotor. 163 hk. 400 Nm/1400-2850 omdr./min. 6 trins automat gear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

9,4 sek./ 215 km/t/ 16,4 km/l /162 g/km

Længde:

4,63 m

Bagagerum:

692 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. Volvo IDIS. Multijusterbart rat. Multijusterbart fører- og passagersæde. Klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Sædevarme. Isofix.


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt