| 
							
							VW up! i Motorradioen >>> 
 
							Med et omfattende standardudstyr, der inkluderer det 
							såkaldte City Emergency Brake, sætter Volkswagens 
							nye lille up! dagsorden for, hvad man kan kræve af 
							en bil i den størrelse og til den pris. Samtidig 
							kører den afsindig godt og med fire døre er 
							funktionaliteten helt i top. 
							  
							Vi har tidligere prøvekørt søstermodellerne i 
							trillinge-holdet fra Volkswagen koncernen, Seat Mii 
							og Skoda Citigo (læs 
							test af Seat Mii hér >>>) (læs 
							test af Skoda Citigo hér >>>). Ingen af de to 
							havde to døre i hver side. De findes nu også som 
							4-dørs biler, men Volkswagen up! var først og er i 
							det hele taget også den originale model af de tre – 
							den, de andre er skabt på grundlag af. 
							  
							Up! i førertrøjen 
							Som sådan er VW up! også den mest autentiske af de 
							tre og det er den, der har taget førertrøjen på i 
							konkurrencen mod de hårde konkurrenter ikke mindst 
							fra PSA (Peugeot og Citroën) og Toyota. I juni var 
							up! således den første bil, der nogensinde er blevet 
							indregistreret på danske nummerplader i et antal på 
							over 1000 stykker på en enkelt måned. Det fortæller 
							en hel del om, at danskerne har taget den nye 
							Folkevogn til sig. 
							  
							Det er forståeligt nok. Volkswagen har et rigtig 
							godt ry og mange danskere har med spænding set frem 
							til at få leveret deres nye lille bil. Prismæssigt 
							har man nemlig formået at holde niveauet for 
							småbiler. Således koster den billigste up! blot 
							90.000 kroner. 
							  
							High up! 
							Den prøvekørte version ”high up!” var noget dyrere. 
							Den koster 127.000 kroner, og var udrustet med den 
							såkaldte DK-pakke mm. Og da allerede grundbeløbet 
							inkluderer en stor mængde af ekstraudstyr, var man 
							endt op med et rigtigt udstyrsstykke med 15” 
							alufælge, multimedie- og navigationssystem indbygget 
							i en justerbar skærm på frontpanelet, 
							parkeringssensorer bag, fartpilot, aircondition, 
							el-ruder foran, fjernbetjent centrallås, sædevarme, 
							el-sidespejle, læderrat, aflukkeligt handskerum og 
							meget mere. Plus et unikt elektrisk styret 
							oplukkeligt panorama soltag (til 12.000 kroner 
							oveni). Utroligt, at man kan indbygge et så stort 
							tag i en så lille bil. For selvom VW up! er 12 cm 
							længere end f.eks. de hidtil markedsledende 
							trillinger fra PSA og Toyota, er den fortsat en 
							meget lille bil. Præcis som den skulle være. 
 
							   
							 
 
							Derfor er det også utroligt, at den kører så godt. 
							Alle up!’er, der markedsføres i Danmark, er de 
							miljø-optimerede varianter, der hos VW hedder 
							BlueMotion. Det indebærer bl.a. at undervognen er 
							sænket 15 mm og bilen har stop/start system. Den 
							sænkede undervogn giver en lidt fastere affjedring 
							og dermed også bedre kurvestabilitet og mere præcis 
							styring. Men den er på ingen måde ukomfortabel og 
							det er netop kombinationen af gode sikre 
							køreegenskaber og høj kørselskomfort, der normalt 
							ikke går hånd i hånd – og slet ikke med en kort 
							akselafstand – som er et mesterstykke. 
							  
							City Emergency Brake 
							Apropos sikkerhed: City Emergency Brake et 
							radar-baseret system, som ved hastigheder på op til 
							30 km/t griber ind, hvis den forankørende i tæt 
							bytrafik pludselig bremser hårdt op og føreren af 
							up!’en måske er uopmærksom et øjeblik. Praktiske 
							forsøg har dokumenteret, at selv hvis man med op til 
							de nævnte 30 km/t nærmer sig en stillestående bil, 
							sikrer systemet, at up!’en bremses helt ned og 
							undgår kollision, uden at føreren rører bremsen. DET 
							ER STANDARD PÅ ENHVER UP! – UANSET VARIANT OG 
							UDSTYRSNIVEAU. Sådan! 
							  
							Så Volkswagen sætter ikke bare dagsordenen for 
							køreegenskaber i denne bilstørrelse, men også for 
							sikkerhed. 
							  
							Gode præstationer 
							Motoren var 75-udgven af den 3-cylindrede 1-liters 
							benzinmotor, som trods sin høje effekt og gode 
							præstationer kører 23,8 km/l. Den bringer up!’en op 
							på 100 km/t på bare 13,2 sekunder og man kan køre 
							over 170 km/t. Også maskineriet er forbilledligt, 
							fordi støjniveauet er meget lavt og det samme kan 
							siges om vibrationsniveauet. Man oplever stort set 
							ikke, at der er tale om en 3-cylindret motor. 
 
							 
 
							Funktionaliteten i 4-dørsudgaven er glimrende. Den 
							ekstra bagdør i hver side har en vipperude, så man 
							også kan få luft ind på bagsædet. Bagsædebenpladsen 
							er moderat, men acceptabel, og bagagerummet er stort 
							og bunden kan indstilles i flere niveauer i kraft af 
							en udtagelig midterhylde. Desuden er 
							bagsæderyglænene asymmetrisk delelige og kan lægges 
							ned, hvorved bagagekapaciteten øges fra 251 liter 
							til næsten én kubikmeter. 
 
							 |