| 
							Det er ikke let, at skabe tre ens biler, der 
							alligevel skal være forskellige. Løsningen ligger i 
							at identificere målgruppen for den enkelte bil og 
							derpå forsøge at tilgodese de forventede købere mest 
							muligt. Det må for Skodas vedkommende siges at være 
							løst. I alle tilfælde udskiller den lille Skoda 
							Citigo sig fra søskende-bilerne, Seat Mii og VW up! 
							ved at være det harmoniske alternativ. 
							  
							Ikke dermed sagt, at Skodas købere er mere 
							harmoniske end dem, der vælger en af de to andre. 
							Men bilens eget udseende er mere harmonisk end det 
							er fancy. Den er pæn, ligetil og næsten tidløs. 
							  
							Forskel på køreoplevelse 
							Den prøvekørte variant er udstyret med samme motor 
							som den Seat Mii, vi prøvekørte umiddelbart forinden 
							(læs testen af Seat 
							Mii hér >>>). Det indebærer bl.a. at 
							motoroplevelsen er identisk. Imidlertid fornemmede 
							vi en forskel i køreoplevelsen. Teknikkerne hævder 
							med rette, at der ikke burde være forskel, for 
							undervognen burde være ens på de to biler. Vi har i 
							skrivende stund ikke modtaget en indikation af, om 
							det er undertegnede, som tager fejl, eller der reelt 
							er en forskel. 
							  
							Det er nemlig sådan, at bilerne, der er 
							miljøoptimeret, altså det, som i Skoda sammenhæng 
							medfører tilnavnet Green Tec og i Seats tilfælde 
							kaldes Ecomotive, har en sænket undervogn. Det 
							drejer sig om få millimeter og formålet er bl.a. at 
							reducere luftmodstanden. Men det medfører også en 
							reduceret fjedervandring og giver dermed en fastere 
							affjedring. Det er præcis hvad vi syntes at kunne 
							mærke: Seat Mii var strammere affjedret end Skoda 
							Citigo. 
							  
							Alle danske Citigo er økooptimeret 
							Nu kan det i øvrigt være ret lige meget. For uanset 
							Citigo måtte have en lidt blødere affjedring (hvad 
							den så ikke skulle have, fordi dens navn indikerer 
							at den er øko-optimeret, men måske ikke var det i 
							praksis – den skulle med Elegance tilnavnet også 
							have aircondition, hvad den heller ikke havde, men 
							det får de fremtidige biler på det danske marked), 
							så er det alene Green Tec varianterne, der vil blive 
							solgt i Danmark. Og køreoplevelsen bliver dermed 
							meget lig med Seat Mii. 
							  
							En anden forskel kunne være, at den prøvekørte 
							Citigo var en udstyrsmodel – modsat Mii, som var 
							helt basis. Selvom specifikationerne siger noget 
							andet, vil en udstyrsmodel notorisk være tungere og 
							mervægten belaster affjedringen mere – hvorved det 
							føles som om den er blødere affjedret. Hvis det er 
							tilfældet, er konklusionen, at udstyrsmodellerne 
							føles blødere og dermed mere komfortable end de 
							skrabede versioner. Indtil andet måtte vise sig som 
							forklaring er der kun ét at sige: Prøv selv bilen 
							hos forhandlerne og drag egne konklusioner. 
							  
							Flot udnyttelse af virkemidlerne 
							Hvad bilen i øvrigt angår, er det 
							bemærkelsesværdigt, hvad farver og design kan gøre. 
							Designerne har ikke mange andre virkemidler til at 
							skabe en forskel end front og bagklap. Begge dele er 
							til fulde udnyttet i Citigo-tilfældet. Hvis man ser 
							bort fra bilens profil, er der intet, der fører 
							tankerne over på de to søskende, så enægede 
							tvillinger kan man ikke kalde dem. 
							  
							Til gengæld signalerer Citigo klart Skoda. Den 
							markante eksklusive frontgrill går igen hos de 
							større modeller og harmonerer fremragende med bilens 
							dimensioner. 
 
							 
 
							Markedspris 
							Prissætningen følger både de to øvrige mærker og 
							markedet som helhed. Men det er ikke uden betydning 
							at investere i en udstyrsmodel frem for 
							basismodellen. Den prøvekørte variant havde en dør i 
							hver side. To vil nok være at anbefale, dels pga. 
							praktikken, men også fordi merprisen på 5000 kroner 
							formentlig vil tjene sig rigeligt ind igen, hvis 
							bilen på et tidspunkt skal sælges brugt – 5-dørs 
							biler er ganske enkelt lettere at komme af med en 
							3-dørs udgaver, viser erfaringerne. 
							  
							Listeprisen for Citigo Elegance med 60-hestes 
							motoren er 111.000 kroner. Det inkluderer et 
							omfattende udstyr som f.eks. sædevarme, 
							højdejusterbart passagersæde, læderrat, -gearknob og 
							–håndbremsegreb, el-sidespejle med varme, 14” 
							alufælge og aircondition. 
 
							 |