- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Toyota iQ:

Toyotas genistreg


Tekst: Søren Clauding – september 2009

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Toyota satte sig et mål: Man ville bygge den mest komplette, brugsrigtige og smarte trendsetter i mikrobils kategorien. Det har man gjort. Den hedder iQ og kombinerer på utrolig ringe plads en lang række anvendelses muligheder – samtidig med, at den kører som en stor bil. Eneste problem: Prisen. Så vi vil tage os den frihed at mene, at den måske hellere skulle have båret Lexus navnet end Toyota, men sådan er der så meget!

 

I øvrigt er prisen kun for alvor et problem i Danmark på grund af afgiftssystemet. Det er langt lettere som udlænding at betale nogle tusinde kroner mere for en iQ end for eksempelvis en Aygo og så få en langt mere komfortabel og gennemtænkt bil. Men i Danmark er merprisen voldsom: Små 145.000 koster den billigste iQ, små 100.000 er prisen for den billigste Aygo, omkring de 30.000 kroner heraf er afgifter til staten og så bliver prisforskellen så stor, at den ikke retfærdiggør mer-udbyttet ved at

købe iQ. Den prøvekørte model var iQ2 (2-tallet indikerer udstyrs niveauet) med aircondition og automatisk transmission – det blev den 50.000 kroner dyrere af.

 

Status bil

Dermed bliver iQ også en slags status bil, hvad den egentlig slet ikke behøvede at være. For 145.000 kroner får man langt mere bil for pengene hos mange af konkurrenterne. Toyota selv sælger den billigste Yaris for små 155.000 kroner, så en iQ køber man kun, fordi man gerne vil sende et signal til omverdenen. Fair nok, men det er sådan det er…

 

Og hvad er det så, der gør iQ så genial?

 

Kort fortalt, at man inden for en længde på lige under 3 meter har skabt plads til 3-4 personer, at bilen kører, som var den en meter længere og ikke mindst, at den er ret smart at se på – og derfor reelt en konkurrent til Smart Fortwo.

 

Kører formidabelt

Det visuelle kan man forholde sig til, ved at se på billederne. Det er naturligvis praktisk, at kunne klare sig med mindre parkeringsplads og bilen er i sit væsen ret nem at smutte omkring hjørnerne med ved bykørsel. Men så ringe en længde og deraf også ganske beskeden akselafstand kombineret med relativ stor højde betyder, at en bil bliver meget levende ved høj fart. Hvad Toyota har gjort, er svært at gennemskue, men den kører knald godt, den lille iQ, den klarer stiv sidevind i stiv arm og samtidig er kørselskomforten ganske god – og langt bedre end alle konkurrenterne i mikro kategorien. Støjsvag er den også. Det er gjort rigtig godt.

 

Atypisk kabineindretning

Indretningen har Toyota lagt meget vægt på. Instrumentbordet foran forsædepassageren er skudt frem, så han kan sidde længere fremme og dermed give tilstrækkelig benplads til bagsædepassageren i højde side. I venstre side lider bagsædepassageren under førerens benlængde. Er benene lange, er pladsen på bagsædet lig nul. Derfor er det med en langbenet fører ikke en bil til 3-4 personer, men alene til tre.


 


 

De har så til gengæld bagageplads på det fjerde sæde – noget, de ikke ville have nævneværdigt af, hvis det var i brug som sæde. Bag bagsæderne er der nemlig ikke plads til andet end en nødhjælpskasse og en paraply. Bilens længde tillader ikke to døre i hver side og indstigningen til bagperronen er ikke udpræget let.



Næsten alt andet i iQ er let at betjene, kun ikke erstatningen for et handskerum, som er en tryklås fastgjort mappeholder. Den falder af – gjorde det i hvert fald på testbilen – og er ikke en løsning, der er resten af bilen værdig.



Masser af sikkerhed

Udstyrslisten bliver længere, når prisen stiger, men basisudstyret inkluderer el-sideruder, fjernbetjent centrallås, højdejusterbart rat, læderrat og opbevaringsboks under gulvet. ESP (hedder hos Toyota VSC), Isofix beslag og et utal af airbags er standard – inklusive bagrudeairbag og knæ-airbag i førersiden. Resultatet er fem stjerner i EuroNCAP sikkerhedstesten – til sammenligning har Aygo kun opnået fire.



I motorrummet ligger den gennemprøvede 3-cylindrede 68-hestes 1-liters benzinmotor, der gør det muligt at nå 100 km/t på under 15 sekunder, at opnå en topfart på 150 km/t og undervejs blive klokket for en officiel benzinøkonomi på 22,2 km/l med manuel transmission. Effektiv lydisolering er med til at reducere støjniveauet. Så man føler det næsten som om, at man kører en mikro Lexus, hvis sådan en altså havde eksisteret.

 


Modelnavn:

Toyota iQ

Listepris:

Kr. 193.450

Motor:

3 cyl. 1-l benzinmotor. 68 hk, 91 Nm/4800 omdr./min)

Præstationer 0-100 km/t/topfart/ benzinøk/ CO2:

14,7 sek/150 km/t/ 21,3/l. 105 g/km

Længde

2,99 m

Bagagerum

32 liter

Diverse:

ABS, EBD. ESP. 15” alufælge. 8 airbags. Aircondition. Isofix. Højdejusterbart rat. Fjernbetjent centrallås. El-ruder Deleligt bagsæde. Isofix. Mørkt-tonede ruder. Læderrat. Sædevarme.


Link til importøren

Læs også>>>


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt