| 
							 
							
							Toyotas nye lille iQ er ikke skabt med hovedet under 
							armen. Havde det ikke været fordi verdens 
							næststørste bilfabrik modigt havde sat iQ i 
							serieproduktion – og den er nu også ude på det 
							danske marked – skulle man tro, at den alene var en 
							konceptbil. For den er banebrydende i næsten enhver 
							henseende. 
							
							  
							
							
							Den moderne udfordring for en bilkonstruktør er: En 
							bil skal være ekstremt kompakt (ellers er der ikke 
							plads til den i den stadig tættere bytrafik). En bil 
							skal være miljørigtig og brændstoføkonomisk (af 
							hensyn til vores fælles jordklode og familiens 
							bankkonto). Den skal være rummelig (egoistbiler er 
							ikke lige ”in” for tiden). Den skal være funktionel 
							(med mange anvendelsesmuligheder) og så skal den 
							smart pakket ind, moderigtig at se på, så den passer 
							til dens moderne og moderigtige ejer. 
							
							  
							
							
							Sidstnævnte er ikke uvæsentligt. For iQ er den 
							intelligente bil til den intelligente ejer. Den er 
							nemlig heller ikke billig. Priserne begynder ved 
							144.000 kroner og standser først på den anden side 
							af de 200.000 kroner. Til sidstnævnte pris får man 
							da også både dieselmotor, en tiltalende metallak og 
							en trinløs automatgearkasse. 
							 
							
							  
							 
							
							  
							
							
							
							Køreoplevelse 
							
							
							Den første køreoplevelse var meget positiv. Trods 
							den korte akselafstand er iQ både komfortabel, 
							sporsikker og ret dynamisk. Vendediameteren er lille 
							og i de fleste parkeringsbåse er der plads til to af 
							slagsen (det burde give anledning til 
							parkeringsrabat – men det er en helt anden 
							historie). Set i lyset af den funktionelle indre, er 
							bilen et rigtig godt køb: 
							
							  
							
							
							iQ konceptet går nemlig ud på, indenfor blot 3 
							meters længde at have plads til 3 voksne med bagage 
							eller et lille barn. Afhængig af førerens benlængde 
							er der mere eller mindre plads bag førersædet. Er 
							benene lange, er der ingen plads, men med lidt 
							velvilje kan der skabes plads til et par barneben på 
							venstre bagsæde. 
							
							  
							
							
							På forreste passagersæde og højre bagsæde er der 
							plads til to fuldvoksne personer, forti 
							instrumentbordet i højre side er rykket langt frem i 
							kabinen. Til gengæld er der ingen bagageplads, med 
							mindre bagsæderyglænene, som selvsagt er delelige, 
							kan lægges ned. 
							 
							
							  
							 |