| 
							
							Umiddelbart ligner den en helt almindelig sedan. 
							Meget almindelig, faktisk, for det er ikke en bil, 
							der vækker opsigt i trafikken. Suzuki SX4 Sedan er 
							en kompakt bil, pæn, men man skal under lakken på 
							den for at forstå hvad den egentlig er for en bil. 
							  
							
							Sandt at sige skal man ikke bare under lakken men 
							helt ned under bilen. For hér afsløres dens frihøjde 
							på 16,5 cm. Det er 2-3 cm mere end for de fleste 
							personbiler og forklaringen er, at SX4 er skabt til 
							let terrænkørsel. Udgaven med hatchback har vi 
							tidligere testet (læs 
							mere hér>>>) og mange af dens egenskaber kan 
							overføres til Sedan’en – men udover det udvendige 
							bagagerum er forskellen også manglen på 
							firehjulstræk. 
							  
							
							SX4 Sedan leveres alene med træk på forhjulene. Det 
							sidestiller den med de fleste andre sedan’er i samme 
							størrelse. Derpå er forskellen alene frihøjden. 
 
							 
							Store sidespejle er 
							også typiske for en terræn-inspireret bil. 
 
							
							Den forskel er nu ikke at kimse af. For terrænkørsel 
							beror ikke alene på firehjulstræk men i aller 
							højeste grad også på frihøjde. Hvad hjælper det, at 
							man hænger på toppen af en forhindring med alle fire 
							hjul roterende i luften. Frihøjden er afgørende for 
							at kunne komme frem i terræn’et  og her er SX4 bedre 
							stillet end de fleste. 
							  
							
							Uden firehjulstræk har man imidlertid kunnet holde 
							prisen i ave. SX4 Sedan findes kun i den såkaldte GL 
							udstyrsversion og den koster 190.000 kroner 
							inklusive en frisk 107-hestes 1,6 liters 
							benzinmotor, der går hele 14,7 km, hvad der er bedre 
							end den tilsvarende hatchback med 4X4 og medfører 
							lavere ejerafgift. Det er med andre ord en fornuftig 
							økonomisk løsning. 
							  
							
							Suzuki SX4 Sedan er en helt igennem fornuftig bil. 
							Bagagerummet åbnes med nøgle og er kolossalt. 515 
							liter er virkelig meget i en sedan og taget i 
							betragtning, at SX4 udvendigt holder sig under 4,5 
							meter er bagagepladsen rigtig fin. 
 
							 
 
							
							Bagagerumsklappen er ophængt i det, nogen kalder 
							bagageknusere, altså en bøjle i hver side, der 
							vipper ind i bagagerummet når klappen lukkes. Bøjlen 
							er imidlertid regulær og til at pakke uden om, så 
							problemet er nok ikke så stort.   
							
							Den gode bagageplads er ikke taget fra kabinen, 
							hvilket til dels skyldes at SX4 er forholdsvis høj. 
							Det giver god plads over hovedet, siddestillingen er 
							ikke lodret – som ellers kunne være en måde, hvorpå 
							man havde opnået god plads i bagagerummet – og 
							samtidig er benpladsen også udmærket. Tre justerbare 
							nakkestøtter på bagsædet er med til at opretholde et 
							højt sikkerhedsniveau. 
 
							 |