Jeremy Clarkson fra BBC’s TopGear har ikke været sen
til at udnævne Renault Megane CC til en tøsebil.
Respekt for det, for Clarkson har sikkert svært ved
at se sig selv bag rattet i en Megane CC. I hvert
fald den seneste generation, for der er tale om en
elegant, stilren og også ganske velfungerende bil.
At prøvekøre en Coupé Cabriolet i vintervejr er
måske lidt en halsløs gerning. På den anden side:
Set med danske øjne er det om ikke vinter det meste
af året da i hvert faldt så koldt, at det kun er
ganske få dage henover året at bilen vil være
cabriolet. Resten af tiden vil man køre med taget
lukket. Så det er slet ikke irrelevant. Tværtimod.
Rammeløse sideruder
Det knaser og brager da også en smule, når man åbner
de rammeløse døre, og ruderne ikke rigtig vil give
slip på taget, fordi frosten binder. Men med lidt
forsigtighed og på længere sigt sikkert også lidt
silicone, går det udmærket. Og når man først er
steget indenfor, er man som i en lukket sportslig
bil. Uanset man stiger ind fortil eller på bagsædet.
Forbavsende nok er der plads på bagsædet. Ikke
meget, ikke i overflod, men i modsætning til andre
CC’er er der en smule benplads og moderat plads op
til loftet. Gad vist om det er fordi en pige ikke
kan køre uden at have alle veninderne med?

God bagageplads
Uanset hvad er der fornuft i at have et bagsæde, man
også kan benytte i praksis. Det samme gælder
bagagerummet. Når taget er i brug – og det er det
som nævnt det meste af året – disponerer man over et
stort bagagerum på 415 liter. Det bliver så
halveret, når det elektriske foldetag er på plads og
bilen forvandlet til cabriolet. Men selv de 210
liter er udmærket bagageplads for sådan en bil.
Virkeligheden er, at en Renault Megane CC er en bil
for både hun’er og han’er. Den er nemlig også ganske
velkørende. Med den 1,4 liters TCe 130 hestes
turbobenzinmotor, der var monteret i den prøvekørte
”Privilege” udstyrsvariant, har man gode
fartpræstationer, om end de 100 km/t på små 11
sekunder ikke klassificerer den som udpræget
sportslig og de seks gear er med til at holde
benzinforbruget nogenlunde i ave. Men kun
nogenlunde.

Blødt affjedret
Affjedringen er relativt blød. Det gør måske i
højere grad CC’en til en cruiser. Men da den
samtidig har gode styreegenskaber og i vintervejret
på vinterdæk viste sig at være temmelig stabil og
velkørende, kan man udmærket udnytte bilens
fartpotentiale.
Megane CC er baseret på den almindelige Megane (læs
om Sport Tourer varianten her>>>), men udover et
frontparti, der siger Megane og et instrumentpanel,
der gør det samme, tænker man ikke meget på Megane,
når man sidder bag rattet af en CC. Fornemmelsen af
luksuøs sportsvogn er så udpræget at det også ville
være synd andet. Og den underbygges af, at der i
foldetaget var indbygget et panoramaglastag, så den
næsten føles åben, selvom den er lukket - når ikke
taget altså ikke er dækket af sne.

To plus et par venner/veninder
En pigebil, Jeremy. Skudt forbi. En bil til hele
familien – bestemt ikke. Men til to plus et par
venner (veninder) i ny og næ: Lige i øjet.
Prisen: 440.000 kroner for den kraftige og
udstyrsrige version. 400.000 for udgaven med lavere
udstyr og 110 hestekræfter. Den dyre giver mere
funktion og køreglæde for pengene, men prisen er da
heller ikke lige præcis lav.
Og en sidste ting: Hvor er den smukke bil grim med
vinterhjul uden hjulkapsler. Gør det aldrig!
 |