Renault Mégane Sport Tourer er stationcarudgaven af
den elegante Renault Megane, som vi tidligere har
prøvet (læs
hér>>>). Og selvom en stationcar sædvanligvis
vil opleves som mere funktionel end en traditionel
hatchback, er Sport Tourer versionen bestemt ikke
blevet mindre elegant. Tværtimod. Især det
skulpturelle bagparti er usædvanlig vellykket.
Den elegante bil er hverken overstor eller byder på
for lidt bagageplads. Man har formået indenfor 4,57
meter at få plads til et 524 liter stort bagagerum –
der er oven i købet rum til reservehjulet nedenunder
bagagerumsbunden – og med en usædvanlig lav
læssehøjde, er det meget nemt at udnytte den store
rumkapacitet bag bagsæderne.
Adskillelse
En elegant løsning på løsflyvende genstande i et
bagagerum, som ikke er fyldt, er at den bageste del
af bagagerumsbunden kan klappes op i en 90 graders
vinkel og derefter har man adskilt bagagerummet i to
dele, hvor indkøbsposer o.lign. glimrende kan
placeres helt bagtil, lige indenfor bagklappen. Over
bagagerummet er et heldækkende rullegardinsdækken,
som hindrer nysgerrigt indkik.
Bagklappen er stor, det giver fine læssemuligheder,
men den er også ret tung…
Og det med pladsen: Træerne vokser ikke ind i
himlen. På bagsædet er der ikke plads nok. Det
rækker til korte ture, men Mégane Sport Tourer er en
udmærket bil til langture, blot ikke med velvoksne
bagsædepassagerer.
Trivsel på forsædet
På forsædet trives man væsentlig bedre.
Instrumentpanelets elegante design harmonerer helt
med bilens flotte ydre linjer, men forstyrres i det
prøvekørte eksemplar af en GPS-skærm, som skyder
umotiveret op gennem instrumentbordet. En pudsig
ting er, at vinduesviskerne stort set ikke er
synlige fra forsæderne, men ude fortil ser man
bilens forskærme poppe op. Så har man så at sige
noget at sigte med, når man kører bilen!

Generelt er der lagt mere vægt på design end på
funktionalitet og rummelighed. Men ikke i en sådan
grad, at der ikke er funktionalitet med i købet, som
det lige er påvist. Der er også udmærket
fralægningsplads rundt om i kabinen.
Fast affjedring
Sådan som vi husker Renault Mégane er Sport Tourer
fastere i affjedringen. Det kan skyldes den tungere
dieselmotor og behovet for at kunne læsse mere ind
på bagperron’en. Det kan have fået designerne til at
stramme affjedringen lidt op.
I
alle tilfælde oplever man gode faste køreegenskaber,
en præcis styring og kun moderat sidevindsfølsomhed.

Støjen fra den 131 hestes kraftige dieselmotor er
lige i overkanten. Det ødelægger den elegant
harmoniske oplevelse. Men dens præstationer er ikke
at kimse af. 100 km/t på under 10 sekunder og over
200 km/t på toppen – samtidig med, at bilen på
papiret kan køre næsten 20 km på en liter
dieselolie. I praksis er tallet noget lavere, men på
den rigtige side af de 15 km/l.
Model: |
Renault Megane Sport Tourer 1,9
dCiExpression |
Listepris: |
Kr. 286.400 |
Motor og transmission: |
4 cyl.
1,9 l common-rail dieselmotor. 131 hk. 300
Nm v. 1750 omdr./min. 6 gear. |
Præstationer acceleration/ topfart/
Brændstoføk/ CO2 udledning: |
9,5 sek./ 205 km/t/ 19,6 km/l /135 g/km |
Længde: |
4,56 m |
Bagagerum: |
524 liter |
Diverse: |
ABS. EBD. ESP. 6 airbags. Aircondition.
Fjernbetjent centrallås. Kørecomputer.
Multijusterbart rat. Tagbøjler.
El-justerbare sidespejle m. varme.
Sædevarme. El-sideruder for og bag.
Fartpilot. Isofix. |
|