- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 


Biltest: Citroën C3 HDi 90 Dynamique 99g

Miljørigtig kørefornøjelse


Tekst: Søren Clauding – februar 2011

 

 

 

 

 

 

 

Det er ikke den letteste ting i denne verden at forene miljørigtig kørsel med begrebet køreglæde. Men det er lykkedes for Citroën med en formidabel 1,6 liters 92 hestes HDi motor, der kun sender 99 g CO2 ud i atmosfæren pr. kørt kilometer.

 

I sig selv er Citroën C3 en glimrende og velkørende bil (læs tidligere test her>>>), og som sådan har man et godt udgangspunkt for at skabe kunststykket, at forene de ellers vanskeligt forenelige modsætninger. Køreglæde forbindes nemlig ikke alene med gode køreegenskaber, men også med rigelig trækkraft og det er normalt ikke let at kombinere.

 

For det sidste er normalt ensbetydende med stort brændstofforbrug – eller i alle tilfælde større brændstofforbrug end nødvendigt for at blive transporteret.

 

Og hvad er det så, Citroën har gjort?

 

26,3 km/l

For det første har man formået, at skabe en 1,6 liters common-rail dieselmotor, som præsterer 92 hestekræfter. Det er i sig selv ikke noget særligt i dagens højsofistikerede bilverden. Den er i stand til at drive C3’eren fremad med en brændstoføkonomi på 26,3 km/l. Det er til gengæld temmelig godt og blandt de bedste præstationer i klassen for den bilstørrelse.

 

Men man har desuden defineret motorens kraftforhold, sådan at der frembringes rigtig meget kraft ved de lavere motoromdrejninger. Maks momentet siger 230 Nm ved 2000 omdr./min, men der er så meget kraft næsten ved tomgangsfart, at man oplever en motor med masser af spræl og dynamik ved lave omdrejningstal og dermed også ved lave hastigheder.



Køreegenskaber og motorkraft

Man kan nå 100 km/t på 11 sekunder, men det siger kun det halve, for ved byhastigheder er der så meget saft og kraft, at man ikke et øjeblik tænker på at dette er en øko maskine. Man oplever med andre ord masser af køreglæde – både hvad angår køreegenskaber og hvad angår motorkraft. Det er unikt.

 

Citroën har også formået at kompensere for den lidt tungere front i dieselversionen kontra benzinversionerne, så bilen er væver og nem at få omkring hjørnerne. Det er temmelig godt gjort, for nu at sige det mildt. Vi er faktisk ret imponerede.

 

Motoren er i øvrigt identisk med den, som også er kendt med et forbrug på 25 km/l. Men man har i ”99g” versionen ændret gearingen, man har lukke diverse luftforstyrrende huller, ændret rudelisterne, monteret bundplade i fuld bredde og anvendt mere lukkede hjulkapsler. Den forbedrede aerodynamik er altså en afgørende faktor for forbedringen på 1,3 km/l – og den ændrede gearing har ingen indflydelse på fartpræstationerne.

 

Fornuftig pris

Og hele herligheden behøver ikke at koste mere end 190.000 kroner – det er blot 40.000 oveni prisen for den billigste benzin-variant.

 

Den prøvekørte version var den billige udstyrs-udgave med såkaldt Dynamique udrustning. For 40.000 mere får man eksklusive udstyr. Det man må undvære i Dynamique udgaven er højdejusterbart passagersæde, 16” alufælge, klimaanlæg (men man har dog aircondition), el-sideruder bag, p-sensorer og Zenith-forruden.

 

Om dette ekstra udstyr er 40.000 kroner værd er et temperamentsspørgsmål, man kan udmærket have det sjovt foruden…



Model:

Citroën C3 HDi 90 Dynamique 99g

Listepris:

Kr. 189.990

Motor og transmission:

4 cyl. Common-rail turbodiesel 1,6 l. 90 hk. 230 Nm/2000 omdr./min.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

11,0 sek./ 180 km/t/ 26,3 km/l /99 g/km

Længde:

3,94 m

Bagagerum:

300 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. Multijusterbart læderrat. Aircondition med køl i handskerum. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for. Fartpilot med fartbegrænser. Sædevarme. 2 X Isofix.


 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt