- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Citroën C3 VisiodriveVti 95 Dynamique

Designkunst i miniformat


Tekst: Søren Clauding – maj 2010

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er herligt, at følge udviklingen hos Citroën. Efter et par årtier, hvor den avantgardistiske franske bilfabrik vaklede mellem det traditionelle og det ultra progressive har man gennem de senere år fået cementeret en linje, hvor man på den ene side rykker grænserne i bildesign og samtidig holder den funktionalistiske fane højt. Den nye Citroën C3 Visiodrive er et glimrende eksempel herpå.

 

Kik på billederne, se på detaljerne og fornem, hvordan der i bund og grund er tale om et stykke designkunst. C3 er en kompaktbil og derfor et kunstværket ikke så stort. Men det er værdifuldt og iøjefaldende. Dertil kommer et udbygget udstyrsudbud som f.eks. inkluderer den store Zenith frontrude, der strækker sig fra frontklappen til midtvejs mellem for- og bagsæder og giver et unikt lysindfald. Merprisen er kun 8.900 kroner.

 

Gennemarbejdet

Og a-pro-pos pris: Den nye C3 koster kun 175.000 kroner i den prøvekørte 1,4-liters udgave med mellem-udstyret, Dynamiqe. Og vi mener ”kun”, for selvom den ikke er den største bil i prisklassen, er den yderst gennemarbejdet i alle detaljer – og den kan for øvrigt i basis version fås for blot 150.000 kroner.

 

Eneste minus på designet er kvalitetsudstrålingen, der ikke er helt som man kunne ønske. Og vi siger med vilje ”udstrålingen”, for selvom eksempelvis skydepanelet under Zenithruden klaprer op imod ruden, når man kører henover en ujævnhed i vejen, er det jo ikke ensbetydende med, at panelet ikke holder bilens levetid ud…



Blad-form

Formgivningen er gennemført i mindste detalje som f.eks. designet af trykknapper til centrallås og advarselsblink. En blad-form, som går igen også i de store sidespejle og lygtepartier og skaber en visuel, dynamisk samhørighed. Citroën C3 er virkelig vellykket.

 

Bilen er blot 3,97 meter lang. Det vil normalt betyde stort set ingen bagageplads. Men C3 byder på ikke mindre end 300 liter, oven i købet med lav læssekant. Det ville traditionelt medføre ringe kabineplads, men fordi Citroën har adopteret idéen i en Toyota IQ og skabt usædvanlig meget benplads foran højre forreste passagersæde, skal bilen fyldes med lutter langbenede personer, før benpladsen er et problem. Højre forsædepassager skyder simpelthen sit sæde længere frem end førersædet og så er der fin benplads bag ham på bagsædet. Handskerummet er trods dette forbavsende stort og kombineret med en forholdsvis stor højde på lidt over halvanden meter er Citroën C3 utrolig rummelig.

 

Til gengæld skal man ikke have al for meget lyst til at strække sit venstre ben, når man sidder bag rattet, for det er der ikke plads til.

 

Imponerende udstyrsliste

Udstyrslisten er imponerende. F.eks. er sædevarme, fartpilot og el-sideruder samt automatisk klimaanlæg standard. Det harmonerer helt og aldeles med køreoplevelsen, som er lydløs, komfortabel og mere dynamisk end man umiddelbart skulle forvente sig af en bil med 95 hestekræfter i motorrummet. Accele-

rationen til 100 km/t på 10,6 sekunder er over-bevisende og det samme er en brændstof-økonomi på 17,2 km/l BENZIN!

 

Affjedringen absorberer små ujævnheder, så de stort set ikke mærkes. Bliver de større, mærker man dem og det medfører en lille gyngende bevægelse, men det er småtingsafdelingen og må ikke foranledige nogen til, blot fordi der er tale om en Citroën, at føre tankerne over på den legendariske ”gyngehest”, Citroën 2CV. I øvrigt er aerodynamikken fremragende og sidevindsfølsomhed er der ikke meget af i C3.


 


Model:

Citroën C3 Vti 95 Dynamique

Listepris:

Kr. 174.990

Motor og transmission:

4 cyl. 1,4 l Vti benzinmotor, 75 hk. 118 Nm.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

14,2 sek./ 163 km/t/ 116,4 km/l /140 g/km

Længde:

3,94 m

Bagagerum:

300 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. Multijusterbart læderrat. Aircondition. Handskerum med køling. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for. Sædevarme. Fartpilot m. hastighedsbegrænser.


 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt