- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 






 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Chevrolet Epica 2,0 VCDi LT

Dieselpower på amerikansk


Tekst: Søren Clauding – december 2007

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Chevrolet har bygget sin første dieselmotor til personbiler. Den er for nylig lagt i motorrummet på den store Chevrolet Epica og hvordan spænder det så an?

Der er alle muligheder for, at det forsøg ville mislykkes. Chevrolet har nemlig bygget sin egen dieselmotor – man har ikke taget den korte vej og købt en maskine hos en af konkurrenterne, der har været lidt tidligere på færre. Det kunne være gået galt, men det er det på ingen måde.

 

God pris

Vi har tidligere prøvekørt Chevrolet Epica med 2-liters benzinmotor (læs mere hér>>>), og vil ikke her gå i dybden med bilens i øvrigt udmærkede egenskaber. Til gengæld vil vi slå fast, at en Chevrolet Epica med dieselmotor og LT udstyr (der bl.a. inkluderer læderkabine, klimaanlæg osv.) er et virkelig godt køb. En sådan sag koster nemlig under 325.000 kroner.

Den prøvekørte variant var udstyret med automatgearkasse og derved stiger prisen med 33.000.

 

Følger standarden

Chevrolet dieselen er en 4-cylindret 2-liters common-rail maskine, der yder 150 hestekræfter og præsterer et drejningsmoment på 320 Nm ved 2000 omdr./min. Specifikationerne er altså meget lig niveauet hos konkurrenterne. Den kører 16,4 km/l og derved er brændstoføkonomien også helt i overensstemmelse med hvad man kan forvente af en sådan motor. Det samme gælder selvsagt CO2 udledningen.

 

Ved koldstart fornemmes en vis tøven, som kan hænge sammen med, at bilen er forholdsvis tung. Den er heller ikke udpræget støjsvag men niveauet falder hurtigt efterhånden som maskinen bliver varm. Støjniveauet er da moderat og grunden til, at det ikke er lavere, kan formentlig tilskrives, at lydisoleringen ikke er så veludviklet som man oplever det i andre – og meget dyrere – biler.

 

Variabel turbo

Det samme gælder vibrationerne. Det er vigtigt hele tiden at have prisen på en Chevry diesel for øje, når man vurderer den. Motoren opleves både smidig og omdrejningsvillig – og turbotøven mærker man ikke meget til, hvilket hænger sammen med såkaldt variabel turbogeometri: Turboladerens konstruktion indebærer at den trykker relativt mere ved lave omdrejninger end ved høje. Det må formodes også at mindske den mekaniske belastning og giver alt andet lige længere levetid.

 

Epica er generelt både komfortabel og luksuøs. Det er en rar oplevelse at køre med V6 benzinmotoren, for dieselmaskinen kan ikke følge med, når det drejer sig om lyd og smidighed. Til gengæld følger den ganske godt med,


 


 

når det gælder acceleration. Diesel-Epica’en er nemlig gearet, så den hurtigere er oppe på 100 km/t end V6’eren. På toppen kniber det lidt – men det er kun 7 km/t i forskel. Køreegenskaberne er ikke væsentlig forskellige, selvom diesel-varianten er 100 kg tungere.

 

Økonomi og miljø

Brændstoføkonomi og miljøbevidsthed er dog de afgørende faktorer, når man vælger Epica – som det er som for mange andre bilmodeller. Fordi benzinøkonomien slet ikke er så dårlig for en V6 benzin’er skal der mange kilometer til før dieselbilen foretrækkes af bankkontoen. Teknikken er OK, især af en begynder at være!

 

Den prøvekørte Epicas automatgear er harmonisk og styrer glimrende det kraftige moment fra dieselmotoren – og kompenserer lidt for at en amerikanerbil sjældent er udstyret med en "selv-tænder"!

 


Model:

Chevrolet Epica 2,0 VCDi LT A/C aut.

Listepris:

Kr. 355.995

Motor:

4 cyl. 2 l common-rail turbodiesel. 150 hk/ 320 Nm v. 2000 o./min. 5-trins aut.gear.
Præstationer 0-100 km/t /topfart/ brændstoføk /CO2 udslip: 9,7 sek/200 km/t/ 16,4 km/l 160 g/km

Længde:

4,81 m

Totalvægt: 2045

Bagagerum:

480 liter

Div. udstyr:

ABS. EDS. 6 airbags. Multijusterbart læderrat. Klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-ruder for og bag. Læderinteriør. Elektrisk multijusterbart førersæde. Cruise-control. 16” alufælge.


Link til importøren

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt