| 
							
							Markedet flyder ikke ligefrem med amerikanerbiler. 
							Men der er kommet lidt flere til efter at Chevrolet 
							er blevet re-introduceret i Europa. Der er bare lige 
							det ved det, at de nye Chevrolet’er er slet ikke 
							amerikanere men derimod koreanere. Det gælder også 
							Chevrolet Epica. 
							
							  
							
							Men det skal vi europæere nu ikke være så kede af. 
							For koreanerne bygger biler i god kvalitet. De er 
							desuden ret effektive og det har medført, at 
							priserne i Europa bliver ret attraktive. Det gælder 
							også Chevrolet Epica. 
							
							  
							
							
							Stor luksusbil 
							
							Epica er en stor luksusbil i stil med Audi A6, 
							Toyota Avensis og Peugeot 607. Den er ikke mindre 
							end 4,81 meter lang, så den ER virkelig stor. Og 
							prisen – den er virkelig lav: 280.000 kroner for den 
							prøvekørte udstyrsmodel med bogstavbetegnelsen LT. 
							Dermed er den prismæssigt sat på niveau med Hyundai 
							Sonata og det er faktisk ganske godt gået af den 
							danske Chevrolet importør, for eksempelvis er det 
							ikke lykkedes Kia importøren at opnå en tilsvarende 
							pris på Kia Magentis, der oven i købet er 
							søstermodel til Sonata (eller også er det netop 
							derfor!). 
							
							  
							
							Chevrolet Epica LT er en regulær udstyrsmodel. Epica 
							kan også købes til blot 245.000 kroner. Men så får 
							man heller ikke 16” alufælge med i købet, eller 
							cruise-control, eller klimaanlæg, eller læderindtræk 
							(!!!), eller boardcomputer, eller multijusterbart 
							rat, eller visker med regnsensor. 
							
							  
							
							
							Europæiske køreegenskaber 
							
							Og en anden fordel ved Epica’s koreanske oprindelse 
							er dens køreegenskaber. Europæiske og komfortable – 
							blødere end de tyske biler – men der er ikke meget 
							flyder over den. Den er ingen racerbil og må heller 
							ikke køres som en sådan. Det er heller ikke 
							hensigtsmæssigt, for den er ikke udstyret med ESP, 
							så oversatser man, er det op til en selv at redde 
							den hjem. 
							
							  
							
							Den attraktive pris kan da i sagens natur ikke alene 
							henføres til produktionseffektivitet i Korea. 
							Chevrolet Epica er ikke en bil, der sætter 
							dagsordenen for fremtidens bil teknologi. Den er på 
							ingen måde banebrydende, men den er tillidsvækkende, 
							fordi koreanerne ikke har gjort en ære ud af at 
							opfinde den dybe tallerken én gang til. 
							
							
							  
							
							
							Enkle løsninger 
							
							På få punkter har man valgt at gøre tingene 
							anderledes end det er set i andre biler og det er 
							bestemt en fordel. F.eks. aktiveres sædevarmen fra 
							en stor knap på hver sidedør. Dejligt når det er 
							koldt og mørkt, hvor stive fingre ikke har let ved 
							at finde knapper på siden af sæderne eller ned i 
							midterkonsollen hvor visse bildesignere har det med 
							at skjule dem. Og aktiveringen af cruise-control’en 
							foregår fra store knapper på rattet. 
							
							  
							
							I det hele taget er det fornuftige og enkle 
							løsninger, designerne er kommet op med – det 
							mulijusterbare (læder)rat betjenes vha. et dejlig 
							stort greb og kabineluften genbruges ved at trykke 
							på én knap. Og når man igen vil have luft ind udefra 
							trykker man blot på en anden. Hvor svært kan det 
							være! 
							  
							
							
							Plads og maskine 
							
							På et par punkter har Epica lidt amerikansk over 
							sig. Pladsforholdene i 
							  
 
							 
							 |