- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 






 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest:

Alfa Romeo 159 Sportwagon 2,4 JTD Multijet

Smuk, avanceret og miljørigtig


Tekst: Søren Clauding – marts 2008

Foto: Vivi Siiger – klik på billederne og se dem større

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vi har tidligere testet Alfa Romeo 159 Sportwagon med den 5-cylindrede 2,4 liters JTDF motor med Multijet indsprøjtning (læs hér>>>), men så en god grund til at gøre det igen.

 

Set i lyset af den seneste tids megen fokusering på forurening og CO2 udledning kunne nogen nemlig fristes til at mene, at der ikke længere var plads til biler som en Alfa 159. 200 hestekræfter, stort præstationspotentiale og stor vægt lagt på den æstetiske nydelse og ikke mindst så ”forbudt” et begreb som køreglæde. Det hænger ikke sammen med miljøhensyn.

 

Skudt forbi!

 

Forureningsnormerne overholdes

Teknikken i en 5-cylindret Multijet motor er nemlig så forbilledlig, at trods den store effekt er maskineriet ganske miljørigtigt. Neddroslet til minibilsniveau ville forureningsnormerne mere end blive overholdt og selv med sine 200 hk (210 hestekræfter i udgaven med manuelt gear) er forureningsgraden og ressource forbruget moderat.



Officielt slipper en 210-hestes Alfa motor 179 g CO2 ud pr. kørt kilometer. Den kører små 15 kilometer på en liter dieselolie – altså ikke tal, der isoleret betragtet er skræmmende. Multijet teknologien gør sit til at opnå de pæne tal, men desuden bidrager den også til, at forureningen i praksis vil være relativt mindre end for mange biler, der ”officielt” er mere grønne end Alfa 159 2,4 JTD.

 

To portioner

Multijet systemet går ud på, at hvor der i en almindelig dieselmotor kun sprøjtes brændstof ind i forbrændingskammeret én gang pr. kompressionstakt, indledes hver kompressionstakt i en Multijet maskine med en lille ekstra indsprøjtning eller to, afhængig af hvor varm motoren er.

 

Denne ekstra indsprøjtning igangsætter forbrændingen, så den bliver mere præcis og mere effektiv, når den store mængde siden sprøjtes ind.

 

I kold tilstand benyttes to små portioner for at sikre optimal antænding, når hoved-portionen komprimeres og derved er brændstofforbruget relativt lavere ved koldstart end på andre dieselmotorer. Lavere brændstofforbrug er lig med lavere CO2 udledning, mindre ”sort røg” og ringere støjforurening – og dermed vil en Alfa 159, der ofte benyttes til småture, hvor maskineriet ikke bliver gennemvarmt, skade langt mindre end hvis den var udstyret med en tilsvarende almindelig dieselmotor.

 

Automatgearet

Denne gang afprøvede vi også Q-tronic gearskiftet, som er en automatgearkasse med sekventielt skifte. I relation til miljø og ressourceforbrug er den manuelle udgave at foretrække, men det stiller krav om meget bevidst økonomisk kørsel – herunder ikke mindst gearskifte ved præcis de

 



 

omdrejningstal, der er mest økonomiske. Automatgearet klarer det selv – og når man skifter ”manuelt sekventielt”, griber gearkassen også ind, hvis man afviger for meget fra ”normen”. Det officielle tal for CO2 udledningen med 200 heste og automatgear er 210 g/km.

 

Konklusionen er klar: På samme måde som større luksusbiler fortsat vil ligge langt over det målsatte gennemsnit for CO2 udledning, vil en Alfa Romeo også gøre det. Men Alfa’ens udslip er i praksis ret behersket i sammenligning med mange andre sportslige biler. Simpelthen fordi den teknik, fabrikken benytter, er optimeret på alle leder og kanter.


 


Model:

Alfa Romeo 159 Sportwagon 2,4 JTD M Lusso Q-Tronic

Listepris:

Kr. 590.753

Motor og transmission:

5 cyl. 2,4 l. common-rail diesel. 200 hk – 400 Nm v. 2000 omdr./min. 6 trins automatgear. Forhjulstræk. Partikelfilter.

Præstationer 0-100 km/t/topfart/

brændstoføk/ CO2:

8,6 sek/222 km/t/

12,4 km/l/ 210 g/km

Længde:

4,66 m

Bagagerum:

405 liter

Diverse.

ABS. ESP. EBD. ASR. Hill-holder. 7 airbags. 17” alufælge. Multijusterbart læderrat. Sædevarme. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-ruder for og bag. 2-zone klimaanlæg. Fartpilot.    


Link til importøren


 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt