- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Alfa Romeo 159 Sportwagon 2,4 JTD 20V


Elegance, plads og køreglæde


Af Søren Clauding - august 2006

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

En Alfa Romeo skal ikke nødvendigvis være praktisk. Det er køreoplevelse og design, der har første prioritet. Men når nu den italienske bilfabrik giver sig ud i at bygge en slags stationcar-udgave af Alfa 159, må det jo være fordi man ønsker at tage visse praktiske hensyn.

 

OK, man døber den Sportwagon. Det navn sætter visse begrænsninger, men samtidig viser det også lidt om ambitionsniveauet. BMW har gjort noget tilsvarende og bygget Touring-udgaver af deres store mellemklassebiler. Men bortset fra det vil vi helt afholde os fra sammenligning.

 

Alfa Romeo har nemlig virkelig håndhævet design ambitionerne på bekostning af eksempelvis noget så enkelt som et håndgreb til bagklappen. Vi er sikre på, at det har generet designernes skarpe øje, at anbringe et håndgreb på eller under bagklappen, så den er let at åbne.

 

Det går da også endda, men hvordan det vil være på en kold og våd vinterdag havde vi heldigvis ikke mulighed for at afprøve.

 

Og resultatet er da også enestående. Alfa 159 er en smuk bil. Alfa 159 Sportwagon er enestående. Den kan bedst kaldes en moderne, formskøn Grand Touring bil af den rigtige slags, beregnet på hurtige langture. En bil af en type, der faktisk ikke findes mange af nu om dage. Men som markedet rigelig har plads til.

 

Forbløffende nok er bagagerummet ikke bare forholdsvis stort, det er også ret regulært og let at betjene. For bagklappen er også til at have med at gøre, når man altså lige har fået den slået op!

 

Kabinen er en regulær 159’er. Udsynet bagud er ikke det aller bedste, men bortset fra det er det store spørgsmål: Hvordan kører en 159 Sportwagon? Opgaven, designerne skulle løse, stiller krav. En bil, der kører godt, må nødvendigvis være meget vridningsstabil. Hvis karrosseriet også benyttes som en del af affjedringen går det galt. Det er utilsigtet det, der sker hos nogle stationcars, på grund af karrosserilængden og den manglende tværgående afstivning bagtil.

 

Det er ikke lang tid siden, vi har kørt 159 – dvs. sedan udgaven – så erindringen var ikke fjern. Sandt at sige var det ikke til at mærke den store forskel. Tyngdepunktet ligger måske en anelse højere i en Sportwagon, men da man på den anden side har sænket loftet bagtil, føles det højere tyngdepunkt ikke rigtigt. Kun når man kører helt ude på marginalerne, føles det som om bagenden har en smule mere lyst til at overtage styringen. Men det ligger på kanten til at være indbildning i vores erindringsbillede. Som forhjulstrækker kører den fortsat både neutralt og sikkert.

 

Motoren kan også have haft en vis indflydelse, for hér var der tale om den store 5-cylindrede 2,4 liters turbodiesel. Den præsterer 200 hestekræfter og et moment på ikke mindre end 400 Nm. Den er et brag af en motor, men lyder ikke sådan. Den er reelt temmelig lydløs og meget vibrationsfri. De fem cylindre frem for fire eller seks står givetvis for en del af forklaringen. Men uanset forklaring er resultatet fremragende.

 

Officielt kører en 159 Sportwagon med den store diesel små 14,3 kilometer pr. liter. I praksis lidt mindre, men det er givet vis fordi vi følte os fristet af de 200 heste. Omvendt er dieselprisen jo fortsat lavere end benzinpriserne og sparket fra en sådan superdiesel er ekstra herligt, når man ved at prisen er fornuftig.

 

Om prisen på 523.000 for en 159 Sportwagon er fornuftig må være en smagssag. Man får næppe en smukkere bil til den pris. Men på den anden side kan man også købe en Sportwagon for blot 418.000 kroner – men her sparker kun 160 heste og prisen pr. spark er noget højere.

Sportwagon har den karakteristiske 159 front med det store batteri af forlygter.

 

Bagpartiet er usædvanlig velykket - men man har også snydt lidt og der savnes eksempelvis et greb på bagklappen.

 

2,4 liter, 5 cylindre og man har en 200 hestes drømmemotor med et moment på ikke mindre end 400 Nm.

 

Interiøret er identisk med 159 sedan.

 

Bagklappen åbner højt og bagagerummet er både regulært og forholdsvis stort.


 

Modelnavn:

Alfa Romeo 159 Sportwagon 2,4 JTD 20V

Pris:

Kr. 523.325

Motor:

5 cyl. 2,4l, 200 hk/400 Nm. 6 gear.

Præstationer 0-100 km/t/topfart/ brændstoføk:

8,9 sek/228 km/t/14,3 km/l

Hjulophæng:

For: Dobbelt wishbone

Bag: Tværsvingarme

Dæk:

205-55/16

Længde:

4,66 m

Bagagerum:

445 liter

Div. udstyr:

ASR. EBD. El-ruder for. 2 X Isofix. El-betjente opvarmede sidespejle. Elektronisk nøgle med fjernbetjening Startknap. 5 stjerner i EuroNCAP

 

Link til importøren

 

Læs også test af Alfa 159 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt