| 
							 Ford Capri er genopstået. 
							Ukorrekt. Ford Capri navnet er genopstået, 
							eller ret beset blot taget i brug igen. Heldigvis er 
							de færreste af nutidens bilkøbere i stand til, at 
							huske den oprindelige Ford, som bar Capri-navnet, så 
							de er ikke belastet af fortiden. For den moderne 
							Capri har stort set intet har tilfælles med Capri 
							anno 1986, hvor den sidste af den oprindelige model 
							blev fremstillet. 
							  
							Og undertegnede taler af egen 
							erfaring, for jeg har ejet to af de oprindelige 
							Capri’er. En Mk II og en Mk III. De var en stor 
							fornøjelse at køre og at eje. Der blev kørt flere 
							hundrede tusinde kilometer op og ned igennem Europa, 
							for det var dengang, det var for dyrt at flyve. Men 
							det var hurtigt, Capri’erne var hurtige og trafikken 
							tillod, at man benyttede fartpotentialet. 
							  
							Anderledes sikkerhed 
							Om de var sikre. Nej, ikke 
							efter nutidens normer, men de kørte godt – til trods 
							for, at deres undervogne var primitive og bl.a. 
							havde bladfjedre på baghjulene. Det er heldigvis i 
							2025 erstattet af avancerede multilink ophæng. Nok 
							om det, uheldene blev undgået og siden rustede Capri 
							nr. 2 op inden den blev skudt af. 
							  
							En køretur gennem Europa i 
							Ford Capri anno 2025 vil have væsentlig større 
							problemer med trafikken. Topfarten er ikke væsentlig 
							forskellig, men når der skal ny energi på køretøjet, 
							så tager det tid. Den nye Capri er nemlig fuldt 
							elektrisk, og selvom man lader op ved en lynlader, 
							tager det en halv time (iht fabriksangivelserne) at 
							lade fra 10 til 80 procent af batterikapaciteten, 
							dvs. 70 procent af WLTP rækkevidden på 598 km, altså 
							cirka 420 kilometer. 
							  
							MEN: Mens datidens Capri let 
							kørte 180 km/t med et energiforbrug på 9-10 km/l, 
							hvorpå det blot tog 5 minutter at ”lade op” til de 
							næste 500 kilometer, så skal man næppe regne med, at 
							kunne køre mere end det halve med den fart. Eller 
							måske endda endnu kortere. 
							  
							Kort i koldt vejr 
							Vi ved det ikke, for vi har 
							ikke prøvet det. Til gengæld rakte en fuld opladning 
							i den prøvekørt EV-version kun til 380 kilometer ved 
							1,5 grader Celsius og moderat kørsel på de danske 
							motorveje, lande- og byveje. Og 70 procent deraf er 
							266 kilometer. Og med 180 km/t – vi tør ikke tænke 
							tanken. Så vi vil blot nøjes med at fastslå, at en 
							Capri er ikke hvad den har været. På godt og ondt. 
							  
							For naturligvis har en 
							moderne elbil som Ford Capri mange kvaliteter.
							
							Læs også vores nylige prøvekørsel af søstermodellen, 
							Ford Explorer. De to har meget til fælles, om 
							end Capri er 16 cm længere end Explorer (og i øvrigt 
							25 hhv. 33 cm længere end bilerne fra dengang i 
							70’erne og 80’erne). Den nye Capri er langt mere 
							rummelig, og også mere rummelig end Explorer – 
							selvom den har en coupéagtig bagende, hvis profil er 
							den eneste der i min optik minder om den oprindelige 
							model. 
							 
							
							  
							Der er god plads på bagsædet 
							og i bagagerummet. 
							
							  
							 
							Sportsligt snit 
							Den nye Capris design… Nej, 
							glem bilen fra dengang. Den nye Capri ER ikke 
							en retrobil. Den har et sportsligt snit og herfra 
							får billederne lov til at sige mere end mange ord. 
							Den er mere sportslig end Explorer, 
							fartpræstationerne er identiske, men Capri bruger en 
							smule mere energi, formentlig pga. en lidt 
							anderledes aerodynamik og en mervægt på 24 kg. 
							  
							Gennem kurverne ligger den 
							2,1 tons tunge sports-coupé bedre på vejen end den 
							halvhøje Explorer, for frihøjden er kun 13,5 cm 
							versus 19,3 cm. Og man har da også en mere sportslig 
							fornemmelse i kabinen med et anderledes design, men 
							hov, det er heller ikke rigtigt. Faktisk ligner de 
							to biler indvendigt temmelig meget hinanden. 
							 
							
							  
							20" hjul klæder den. 
							 
							Der er en forskel 
							Hvorfor så en Capri i stedet 
							for en Explorer? Selvfølgelig på grund af størrelsen 
							og karrosseridesignet, for de ligner ikke hinanden 
							så meget udvendigt. Det retfærdiggør måske, at de 
							hedder noget forskelligt, men navnet Capri? Hvorfor? 
							Tja, en Explorer ligner heller ikke en Explorer, og 
							så behøver en Capri vel egentlig heller ikke at gøre 
							det. 
							  
							Så synes man, at en Capri 
							anno 2025 er en fed bil, så er det helt OK, men glem 
							navnets oprindelse. Måske kendte man det heller ikke 
							i forvejen, måske har man heller ingen belastende 
							forhistorie med Capri. Uanset, så er den moderne 
							Ford Capri en god bil, på samme niveau som Explorer. 
							Den kører lidt bedre, den er lidt mere rummelig og 
							koster også 27.000 kroner mere. 
							  
							Godt udstyr 
							Udstyret er ligeså godt på 
							Capri’en, og man skal tilkøbe de samme elementer, 
							som gør en Explorer rigtig god. Varmepumpe, for 
							eksempel, head-up display og de andre dele i 
							Førerassistent-pakken. Den prøvekørte bil havde også 
							panorama glastag, men af den slags, som ikke kan 
							mørkelægges fx med et panel. Det er synd, for det er 
							godt nok irriterende at cruise gennem bytrafikken 
							ved nattetide, hvor gadelygternes ustandseligt 
							”blinkende” lysformationer omdannes til et indendørs 
							fyrværkeri i kabinen. Heldigvis er det ekstraudstyr. 
							  
							Sidst men ikke mindst: Testbilen havde svingbart 
							anhængertræk (som ekstraudstyr) og dermed må den 
							trække 1000 kg. Præcis det samme som en Mk III anno 
							1986 med op til 114 hestekræfter, men kun cirka den 
							halve vægt. Min havde også anhængertræk – men 
							fastsiddende.
  
							  
							 
							  
							Matrix LED forlygter giver et godt lys. 
							 
							  
							Panoramaglastaget kan ikke afdækkes. 
							 
							  |