| 
							 Det er i blandt lidt pudsigt 
							med navngivning af biler. Når det kommer til den nye 
							Ford Explorer, er den en radikalt anderledes bil end 
							den Explorer, vi prøvekørte for godt 4 år siden. 
							Dengang var den stor, den havde firehjulstræk, stor 
							frihøjde og var som sådan en bil, der kunne bruges 
							til at udforske verden, som navnet indikerer. Den 
							nye Explorer er en fuldstændig omvæltning. 
							  
							Eller er den? For Ford 
							Explorer er fortsat en stor bil, i hvert fald hvor 
							den slags sælges. I Danmark er der også en Explorer, 
							men den burde rettelig have tilnavnet ”EV”, for den 
							er fuldt elektrisk og som sådan på linje med den 
							strategi, som Ford søsatte for få år siden: Fra 2030 
							skulle alle personbiler, solgt i Europa, være 
							elektriske. 
							  
							Stagnerende marked 
							Den beslutning rullede man 
							tilbage i august sidste år. Formentlig i erkendelse 
							af, at elbils-markedet på ingen måde ville udvikle 
							sig så stærkt, som elektrificeringsstrategien var 
							baseret på. Men også i erkendelse af, at man for 
							hver solgte elbil havde et tab, der efter sigende er 
							dobbelt så stort som prisen på bilen. Det kan ingen 
							virksomhed holde til i længden. 
							  
							I Danmark er det anderledes. 
							Fritagelse for afgift for de billigere elbiler og 
							voldsom priskonkurrence betyder, at mindre 
							fabriksnye elbiler i øjeblikket prismæssigt står 
							stærkere i konkurrencen med biler, der benytter 
							konventionel teknik (som den STORE Ford Explorer). 
							Ligeledes i Norge, hvor man som i Danmark, men dér i 
							endnu større grad udvinder endnu større mængder 
							olie, som ved salg på verdensmarkedet giver staterne 
							en solid indtægt, så man kan tillade sig 
							afgiftsfritagelse af elbiler. 
							  
							Udforskningens muligheder 
							I det univers er det eneste, 
							som den nye fuldt elektriske Ford Explorer på vore 
							breddegrader ikke passer ind i, de forventninger, 
							man kan have, baseret på navnets betydning. 
							  
							Det kan vi så glæde os over 
							herhjemme, for det betyder vel ret beset ikke så 
							meget, hvis vi ikke vil benytte vores nyerhvervede 
							elbil til at udforske fjerntliggende lande, langt 
							fra den danske grænse. For ude i Europa er 
							elbils-infrastrukturen ikke i nærheden af, at være 
							udviklet som i Danmark. Det bliver den måske hen ad 
							vejen, 
							men hvor lang tid, der går, skal være usagt. 
							  
							Passer som fod i hose 
							Ikke desto mindre betyder 
							det, at den nye mellemstørrelse Ford Explorer passer 
							som fod i hose til det danske bilmarked lige nu. Men 
							taber Ford så penge på den, hver gang de sælger én? 
							Det vil næppe nogen give et klart svar på lige nu. 
							Det synes dog på ingen måde, at være en dum 
							beslutning at downsize Explorer EV i forhold til den 
							konventionelle Explorer, og så at gøre det i 
							samarbejde med kollegerne i Wolfburg, som bygger 
							Volkswagen. 
							  
							Ford Explorer er nemlig 
							bygget på den samme teknik som VW ID.4, indkøbt hos 
							kollegerne (i gamle dage ville man måske kalde dem 
							konkurrenterne…). Og det er en god idé. Rigtig god, 
							faktisk. 
							  
							God mening 
							VW ID.3 og de første elbiler 
							fra Volkswagen kom lidt haltende i gang på 
							elbils-markedet, stærkt animeret af de nye EU 
							strafafgifter på CO2. Det ønsker Ford heller ikke at 
							være underlagt, og selvom der generelt i Europæisk 
							bilindustri foregår et livligt indkøb af CO2 kvoter 
							fra ærkerivalen Tesla, har man antagelig reduceret 
							udviklingsomkostninger markant ved at købe teknikken 
							hos VW. Det virker til at give rigtig god mening. 
							  
							For efter den haltende start 
							er de seneste ID.-biler fra VW ret vellykkede. Deres 
							teknik fungerer, der er i det store hele også kommet 
							styr på IT-samspillet mellem bilernes forskellige 
							komponenter og det genspejles i en ganske positiv 
							oplevelse i både Volkswagens og Fords elektriske 
							biler. 
							  
							Det er egentlig grunden til 
							denne lange indledning, som sætter udviklingen lidt 
							i perspektiv og forhåbentlig bidrager til at træffe 
							det rette valg, når man skal have ny bil. 
							  
							De er meget forskellige 
							Ét er den delte teknik, et 
							andet er den oplevelse, man har bag rattet. På det 
							punkt er der ikke mange ligheder mellem fx ID.4 og 
							Explorer (EV). Den visuelle fremtoning adskiller 
							bilerne i en sådan grad, at det er svært at 
							forestille sig samhørigheden imellem dem. Men når 
							man kører i dem, er der betjeningsmæssigt visse 
							ligheder, og køreoplevelsen er ikke meget 
							forskellig. 
							  
							Forklaringen skal findes i, 
							at Ford er gået all-in på at skabe en spændende 
							elbil i Explorer. De behøvede ikke bekymre sig om 
							teknikken, men skulle blot gøre op med sig selv, 
							hvor store udforskningsmuligheder, man skal have i 
							en Explorer. 
							  
							Ingen terræn-tæmmer 
							SUV-konceptet er ikke helt 
							forladt, og Explorer EV findes også med 
							firehjulstræk. Frihøjden på 19,3 cm gør den ikke 
							direkte til en terræn-tæmmer, men den sikrer, og 
							det er vigtigt i dagligdagen, at fordelen ved det 
							lave tyngdepunkt på grund af batteriet ikke 
							bortraderes. Ved almindelig kørsel på plan vej 
							ligger den godt og stabilt. 
							  
							Ford Explorer har som alle 
							elbiler udfordringen, når den skal styre ind i 
							kurverne, fordi den store vægt på 2100 kg 
							(sammenlignet med konventionelt motoriserede og 
							meget lettere biler) i højere grad skal tvinges til 
							at dreje, når man drejer på rattet. Men det går nu 
							meget godt. Affjedringen er for en halvhøj elbil også 
							forbavsende tilgivende, hvilket er med til at sikre 
							kørekomforten. 
							  
							Rækkevidde som VW 
							Den billigste Ford Explorer 
							EV er prissat til 300.000 kroner og har en 
							rækkevidde på 378 kilometer. Den prøvekørte version 
							har som udgangspunkt en rækkevidde på 602 kilometer, 
							men pas på: Med Premium udstyret, som den var 
							iklædt, falder den officielle rækkevidde til 572 km, 
							og i praksis ved 4-5 graders varme nåede vi 422 km. 
							Det er ikke meget forskelligt fra kollegernes biler. 
							  
							I teknisk forstand har den 
							prøvekørte RWD UR Select, prissat til 345.000 kroner 
							(plus Premium-pakken, som koster 15.000 kroner), en 
							motor, der med træk på baghjulene leverer 286 
							hestekræfter, og muliggør, at 100 km/t kan nås på 
							6,4 sekunder. Batteriet er på 77 kWh (netto) og kan 
							oplades med 11 kW (AC) og 135 kW (DC). 
							 
							
							
							  
							  
							
							  
							 
							Udstyret 
							Premium udstyret inkluderer 
							bl.a. 20” alufælge, Matrix LED forlygter, B&O lyd 
							med 10 højtalere og soundbar over instrumentbordet, 
							og den har håndfri betjening af bagklappen. Uden 
							”Premium” er man dog godt udrustet med bl.a. 19” 
							alufælge (det kan forklare det lavere 
							energiforbrug), fuld LED-lys, foldbar sidespejle, 
							el-førersæde med massage, varme i forsæder og rat, 
							14,6” justerbar berøringsskærm. Skærmen kan vinkles 
							i to positioner og tildækker i den fladeste 
							indstilling (se billederne) et lille rum. 
							  
							Dertil kommer bakkamera og 2-zone klimaanlæg. MEN: 
							Varmepumpe er ikke standard, og den kan på det 
							bestemteste anbefales. Den koster godt 8000 kroner 
							oven i bilens købspris. Sidst med ikke mindst i en 
							tid, hvor bilernes garanti er blevet bragt på bane 
							af især kollegerne hos Volkswagen: Ford Explorer 
							sælges med 2 års fabriksgaranti. 
							  |