- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



  


Biltest: Toyota Prius Plug-in Hybrid Elegant

Sporty plug-in - også til de lange stræk


Af Søren Clauding - marts 2024

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Da undertegnede sidste sommer første gang kørte Toyota Prius Plug-in Hybrid, var de første spirer lagt i jorden til det, der siden var grunden til, at præcis den bil var min top-scorer i kampen om hæderstitlen, Årets Bil i Danmark 2024. Den vandt ikke. Det var på ingen måde overraskende, for juryen har en overvægt af medlemmer, for hvem fuldt elektriske biler er det uovertrufne valg.

 

Hvordan kan man så forfalde til, at give flest points til en bil, der ikke er særlig praktisk og godt nok er elektrificeret, men ikke alene kører på el. Dermed er svaret faktisk allerede i sig selv givet, for det er præcis derfor. For godt nok er Toyota Prius ikke den mest praktiske bil på markedet. Men så galt er det nu heller ikke. Den har både tophængslet bagklap og en bagagekapacitet, der kan forøges til 1,4 kubikmeter, hvis man ønsker det.

 

Forbavsende let

Og elektrisk er den trods alt, med en rækkevidde på hele 72 kilometer, hvis man vil det, og det er faktisk ikke så svært at nå i praksis. Oven i købet slæber man ikke rundt på et gigantisk batteri - den gode elektriske rækkevidde leveres af et batteri på blot 13,6 kWh. Udover at batteriet er super effektivt og genspejler det høje tekniske niveau, som Toyotas batterier har bevæget sig op på, så er bilen også forbavsende let. 1545 kg er det hele, inklusive hybridmotor, batteri og “Elegant” udstyret, som den prøvekørte Prius Plug-in var iklædt.

 

Men det alt afgørende er, at den ser betagende ud, samtidig med at den både er miljø-optimeret og også brugbar i hverdagen. Den er en eyecatcher uden sidestykke, så har man lyst til at blive lagt mærke til i trafikken, så er Prius et unikum. Hvilket den netop også er, når man betænker, at det er lykkede Toyota at få plads til den avancerede drivline i en bil, der blot er 1,42 meter høj.

 

Dobbelte wishbone baghjulsophæng

Forklaringen er til dels en længde på 4,6 meter, men det er ikke det hele. Toyota har nemlig formået at pakke det hele sammen på en effektiv måde, så der udenfor kabinen ikke er spildt megen plads. Selv en frihøjde på 14,4 cm er der blevet plads til og et dobbelt wishbone baghjulsophæng. Det er unikt, og det opleves direkte, når man aktiverer systemet og slutter drivlinen til (et tryk på en knap og en bevægelse med gearvælgeren).



Prius'en starter fuldt elektrisk, hvilket den kan gøre, fordi elmotoren - en permanent magnet synkron motor på op til 163 hestekræfter og et drejningsmoment på 208 Nm - er mere end rigelig til at drive bilen. Når man så løber tør for strøm, eller har brug for at få alle de op til 223 hestekræfter sat i spil, går den 2-liter store Atkinson Cycle forbrændingsmotor i gang og leverer tilstrækkelig mange kræfter gennem parallel hybrid konstruktionen til at 100 km/t kan nås på 6,8 sekunder. Det rækker nok for de fleste…


Energi tilførelse på hver sin måde...


Førsteprisen underbygget og bekræftet

I forbindelse med de første internationale testkørsler i Hamburg sidste år savnede vi en længere varende test på motorvejsnettet. Så denne gang havde det fokus. Og lad det være sagt med det samme: Førsteprisen fra min side ved Årets Bil i Danmark 2024 står ikke til diskussion, tvært imod blev den underbygget.

 

Fordi Toyota har skabt en bil med fremragende køreegenskaber, helt i overensstemmelse med det appellerende design. Trods en voldsom sidevind, som selvfølgelig kunne mærkes, men kun minimalt, var kørslen ualmindelig afslappet. Hvad angår støjniveauet ved 130 km/t er der plads til forbedring, men at proppe en bil til med støjisolerende materiale er ikke godt for energiforbruget.

 

Langt på energien

Og det var til gengæld godt. Da bilen var kørt tør for strøm, og højvoltbatteriet alene gemte tilstrækkeligt til at sikre den samlede motoreffekt, kørte man ubesværet 16 km/l - i sidevind og ved varierende motorvejsfart mellem 110 og 130 km/t. Så længe, der var strøm nok på batteriet, var benzinøkonomien naturligvis bedre, men strøm koster nu også penge, og der er endnu ingen garanti for, at den altid er fremstillet ved hjælp af vind- eller solkraft.

 

Køreoplevelsen fik undervejs et ekstra skub opad, når de små provinsveje blev taget i brug. Bilen kører som en sportslig bil skal, man sidder lavt (og indrømmet: adgangsforholdene er set bedre), og især bagvognens bevægelser var herlige. Det var næsten som at køre med baghjulstræk, og samtidig gøre det med den sikkerhed, som naturligt følger med forhjulstræk. 19” alufælgene med overraskende smalle 195 mm brede dæk og 50 procent lavprofil bidrager til en lidt spændstig vej-føling, da vil 17” muligheden kunne være et godt alternativ.



Sportslig køreoplevelse

Fordi Prius ved frisk kørsel ofte vil have benzinmotoren koblet til drivlinen, får man den feedback fra kørebanen, som man oplever i konventionelle benzinbiler, og det underbygger den sportslige oplevelse. For endnu har man ikke i serieproducerede elbiler kunnet opnå en køredynamik, der svarer til den velkendte fra konventionelt drevne biler. Elbiler kan levere kolossale mængder af kræfter (så længe batteritemperaturen er optimal), men acceleration er ikke det eneste, der er på dagsordenen, hvis en bil skal være sportslig, den skal også være god gennem kurverne ikke mindst.

 

Det er noget, man fortsat arbejder med at nærme sig til i udviklingen af elektrisk drevne biler. Af logiske mekaniske grunde bliver elbiler næppe nogensinde at køre som konventionelle biler. Vægten er én ting, men tilblivelsen og formidlingen af kræfterne en anden, og affjedringen på elbiler stilles over for en ganske anderledes opgave, når den skal håndtere elmotorer i stedet for forbrændingsmotorer.

 

Verden er mere nuanceret

I Toyota Prius har man kombineret de to motortyper i et fabelagtigt design. Det er grunden til, at den i undertegnedes optik fortjente Årets Bil i Danmark titlen. Og det er sagt af en mand, der har viet en stor del af sit professionelle liv til at understøtte elektrisk motorsport med Formel E som omdrejningspunkt. Verden er ikke så u-nuanceret, som det iblandt synes som om, at nogle vil gøre den til.

 

Vil man dybere under lakken på den nye Prius Plug-in hybrid, så læs artiklerne fra de første testkørsler. Indholdet står stadig til troende…
Hybrid-ikon viser vejen med ny identitet >>>

Design og teknik på højere niveau >>>

Andre Toyota prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
Hybrid-ikon viser vejen med ny identitet >>>

Design og teknik på højere niveau >>>

First World Test: Toyota Prius Plug-in Hybrid

Vi har prøvet den helt nye 223-hestes PHEV-version af den ikoniske Toyota Prius. Det er 5. generation af bilen, der for 26 år siden satte hybrid på verdenskortet - godt hjulpet af Toyotas kongstanke. Fuld HD.





Model:

Toyota Prius Plug-in Hybrid Elegant

Listepris:

Kr. 454.990

Motor og transmission:

4 cyl 2 l. benzinmotor. 152 hk, 190 Nm/4400-5200 omdr./min. Permanent Magnet Synkron el-motor: 163 hk, 208 Nm. System: 223 hk. 13,6 kWh litiumion batteri. e-CVT automatgear. Forhjulstræk.

Præstationer acceleration/ topfart/ elektrisk rækkevidde (WLTP):

6,8 sek./ 177 km/t/ 72 km.

Længde:

4,60 m.

Bagagerum:

284-1460 liter

Værd at bemærke:

19” letmetal fælge. 195/50-19. Nøglefri betjening. Forrudevarme. El-førersæde. Sports forsæder med el-justerbar lændestøtte. 2-zone klimaanlæg. Varmepumpe. Bakkamera. NanoeX luftrensning. Sædevarme. Multijusterbart kunstlæderrat med varme. 12,3" touch skærm. P-sensorer for og bag. Panorama soltag. El-bagklap. Navigation på dansk. 220V i bagagerum.


Link til importøren










Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt