- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


Biltest: Toyota GR Supra 3,0 Premium iMT

Intelligent gearskifte til hverdagsbrug


Af Søren Clauding - september 2023

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage i 2022 var der anledning til, at prøvekøre den helt nye manuelt gearede Toyota GR Supra på en racerbane nær Sevilla. Det er en avanceret teknik, Toyota har bygget ind i deres intelligente manuelle transmission, den duede rigtig godt på racerbanen, men hvordan er den i dansk hverdagstrafik? Det har vi nu også forsøgt os med.

 

Og det gik faktisk forbavsende godt. Men læs lige reportagen fra dengang i Spanien også, og se on-board videoen, for der er ikke grund til, at gentage den del af Supra-oplevelsen denne gang. Vi har også ved flere lejligheder prøvekørt versionen med automatisk transmission, og hvad vejegenskaberne angår er forskellen ikke stor.

 

Langsommere på den korte bane

Hvad accelerationen angår, er der til gengæld en forskel, der umiddelbart ikke peger på et manuelt gearskifte, som et eller andet sted også kræver stor entusiasme, hvis man har punget ud med de 1,1 millioner kroner, sådan et køretøj koster. iMT udgaven er nemlig langsommere i rå acceleration end 8-trins automatgears versionen: 4,6 sekunder til 100 km/t kontra 4,3.

 

Men det er den alene i rå acceleration. For selvom man kun disponerer over 6 manuelle trin (hvilket i øvrigt er en del af forklaringen på forskellen - hvert trin rækker over en større del af omdrejningskurven, og dér er effekt/moment forholdet ikke lige optimalt, omend det er små forskelle), vil 8 gear ville formentlig i praksis være for meget til manuelt at sikre optimal acceleration.

 

Optimal slår maksimal

For optimal acceleration er vigtigere end maksimal acceleration, hvis man skal andet end hurtigt op i fart. Fordelen ved det manuelle gearskift er, at man som fører selv vælger det rigtige gear (hvilket man selvfølgelig så også skal kunne), og det rette gearvalg er afhængig af, hvad man har tænkt sig at gøre, ikke alene hvad man i nuet gør.

 

Automatgearet kan fx ikke forudsige, om og hvornår man har tænkt sig at sætte farten ned. Derfor vil en nedgearing typisk ske langsommere end en op-gearing, og baseret på varieret kørsel vil iMT formentlig være den løsning, der giver den hurtigste omgang, hvis det er en bane, man kører på.

 

Stor smidighed i trafikken

Det kan overføres direkte til kørsel på landevejen eller for den sags skyld i bytrafik. Her er gearvalget både afgørende for den smidighed, hvormed man håndterer kørselsforholdene, og måske endda også benzinforbruget, omend vi ikke har målinger, der understøtter den påstand.

 

Men i en tid, hvor politikerne bl.a. begrunder indførelse af langsommere fart i bymiljø med lavere forurening af støj og luft, er Supraens manuelle gearkasse en klar dokumentation af, at beslutningsgrundlaget eller den manglende indsigt giver falske begrundelser for beslutninger.

 

Trækker ved lav fart

Supra motoren er nemlig ekstremt smidig og burde understøtte politiker-tesen. Den når nemlig sit maksimale drejningsmoment allerede ved 1600 motoromdrejninger pr. minut. Og næsten lige efter, at man har forladt tomgangsfarten, er motoren i stand til at, om end stille og roligt, at trække bilen op i fart - i 6. gear fra omkring 50 km/t. De fleste benzinbiler skal ned i gear ved den hastighed, det øger benzinforbruget, slipper mere CO2 og andre forurenende stoffer ud i luften og støjer også mere. Hus forbi med dén begrundelse for 40 kilometers fartbegrænsning, d’herrer politikere.

 

Med en automatgearsbil går den slet ikke, og næppe heller en automatgearet GR Supra. Den vil automatisk geare ned ved langsom bykørsel, alene for at kunne sikre trækkraften, hvis man får brug for pludselig acceleration. Men med den manuelt gearede Supra kan man altså selv styre det. Det er i praksis faktisk en god fordel.

 

Lidt rå på mange byveje

At WLTP forbrugstallet så er bedre for den automatisk gearede version hænger formentlig direkte sammen med, at beregningen foregår over et større hastighedsspektrum og at forudsigeligheden er større end i virkelighedens verden.

 

Om iMT i øvrigt: Den er i dagligdagen en ligeså herlig køreoplevelse som på en track-day. Men på ujævne danske byveje er den stive affjedring selvsagt noget rå. Det er den, selvom den er adaptivt dæmpet, men det hører sig jo til i en sportsvogn. Det aktive differentialespær har ekstra stor betydning, når kørebanen uforudsigeligt ændrer karakter og ville kunne give anledning til hjulspin (som ellers først ville blive elimineret, når ESC måtte træde i kraft).

 

Adaptiv fartpilot og røde bremsekalibre

Er man til adaptiv fartpilot, skal man fravælge iMT, for det er ikke en mulighed i kombination med det manuelle gear. Og de røde Brembo sportsbremsekalibre - nå, nej, de har jo ligesom ikke noget med drivlinen at gøre, men de skulle jo nævnes, for de ser godt ud. Det kan også siges om GR Supra i det hele taget, uanset drivline, og det er vel ret beset en meget stor grund til at vælge sådan en bil.



Resten fremgår af udstyrslisten. Men for mange vil det sikkert være af betydning, at Toyota også giver op til 11 års service genereret garanti (minus en dag). Hver gang Supraen gennemgår et eftersyn på et autoriseret Toyota værksted og godkendes, får man automatisk et ekstra års garanti, når 3-års fabriksgarantien er udløbet. Så skal mam blot huske, ikke at overskride skæringsdatoen, for sker der noget med bilen fra udløbet af garantien og frem til serviceeftersynet, gælder garantien selvsagt ikke den periode.

Andre Toyota prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
Den lille forskel med den store virkning >>>

First tracktest - videotest: Toyota GR Supra iMT

Toyota har skabt en ny version af deres populære GR Supra sportsvogn med 340-hestes 6-cylindret benzinmotor, den hedder iMT, den er manuelt gearet og det har vi prøvet på en racerbane i Sydspanien, og det var faktisk ret godt. Fuld HD.





Model:

Toyota GR Supra 3.0 Premium iMT

Listepris:

Kr. 1.096.990

Motor og transmission:

6 cyl 3 l. Turbo-benzinmotor, 340 hk/5000-6500 omdr./min. 500 Nm/1600-4500 omdr./min. 6 M/T. Aktivt differentiale. Brembo sportsbremser.

Præstationer acceleration/ topfart/ Brændstoføk/ CO2 udledning:

4,6 sek./ 250 km/t/ 11,4 km/l/ 198 g/km.

Længde:

4,38 m.

Hjul, for/bag: 255/35-19/
275/35-19

Bagagerum:

290 liter

Værd at bemærke:

Adaptiv variabel undervogn. Adaptive LED forlygter. Fartpilot. 2-zone klimaanlæg. Sædevarme, Multijusterbart læderrat. Bakkamera. El-justerbare sportssæder i læder. Regnsensor. Nøglefri betjening. 8,8" touch screen. Head-up Display. Navigation. Tyveri alarm. 3 års garanti.


Link til importøren






Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt