| Det lød lidt som et returløb 
							fremfor et fremskridt, da Toyota ville præsentere 
							deres i øvrigt fremragende sportsvogn, GR Supra, med 
							manuelt gear. Det plejer at være modsat, først 
							manuelt gear, så automatik. Men ligeså lille som 
							forskellen kan synes, ligeså stor virkning havde 
							den, kunne vi konstatere, da vi prøvekørte den nye 
							GR Supra variant på Circuito Monteblanco vest for 
							Sevilla i Spanien.   Men det er en virkning, man 
							skal ville. For det første bliver Supra’en 
							langsommere i optrækket med manuelt gear, så i 
							dragracet ned til første kurve må man finde sig at 
							blive distanceret af den automatisk gearede bil – 
							0-100 km/t tilbagelægges ganske enkelt 0,3 sekund 
							hurtigere i den. Det skyldes i al sin enkelthed, at 
							8-trins automatgearet skifter hurtigere end man 
							manuelt kan gøre det, og så er udvekslingen ”pr. 
							gear” lavere i A/T versionen.   Automatikkens handikap Men siden er det i praksis 
							også forbi med automatgearsbilens overlegenhed. 
							8-trins automatgearet er fremragende, derom skal der 
							ikke sås tvivl. Men et hvilket som helst 
							automatgears største handikap er, at det ikke kan 
							forudsige hvilket gear, der er optimalt om et 
							øjeblik.   Automatgearet kan desuden 
							finde på, at skifte gear midt i et kurveforløb, hvor 
							det måske ikke er optimalt. Med manuelt gear vælger 
							føreren, hvilket gear der skal køres i. Og er han 
							forudseende, vælger han bedre end automatgearet, og 
							så skal der ikke mange svingkombinationer til, før 
							”det førnævnte 0,3 sekund” er halet ind.   Den menneskelige 
							forudseenhed Konklusion: Den menneskelige 
							forudseenhed er fortsat af stor betydning og det 
							kommer især til udtryk ved sportslig kørsel. Og én 
							ting til: Elektronikken kan måske godt føle, hvis 
							vejgrebet ændres, fx ved skiftet mellem forskellige 
							typer asfalt, eller hvis vejbanen begynder at 
							skråne, men først når det sker. Også hér kan føreren 
							tilpasse kørslen gennem forudseenhed.   Grundliggende er de to GR 
							Supra varianter ens. Men fordi bilen er så kompakt 
							en konstruktion, måtte der en større ombygning til, 
							før det manuelle gear kunne erstattet automatgearet. 
 
							 
 Meget er anderledes Betjeningspanelet mellem 
							sæderne er forskelligt, men også derunder ser 
							konstruktionen meget anderledes ud. Den nye manuelle 
							gearkasse er måske nok manuel, men den har en slags 
							”intelligens” indbygget, som dels sikrer, at men 
							ikke fejlagtigt rammer et gear ved siden af, men 
							også får omdrejningstallene til at passe sammen.   Den sætter fx motoren op i 
							omdrejninger ved nedgearing og kobler først til, når 
							omdrejningstallene passer. Og for den, der vil have 
							fuld egenhændig kontrol, kan systemet naturligvis 
							deaktiveres – så sker gearskiftet fuldt og helt på 
							eget ansvar.   Sådan en gearkasse havde man 
							ikke i forvejen, så den skulle også lige 
							konstrueres, inden GR Supra iMT, som den hedder, var 
							produktionsklar.   Hjulophæng og drivline Men selv da, var Toyota 
							ingeniørerne ikke tilfredse. For såvel hjulophæng 
							som resten af drivlinen, koblingen fx, skulle også 
							tilpasses det ændrede drejningsmoment, som leveres 
							meget direkte gennem en manuel transmission. 
							Naturligvis skulle det samlede kontrolsystem også 
							justeres ind efter drivlinen.   Resultatet kan man fornemme i 
							videoen her på siden, selvom der ikke køres på 
							grænsen og selvom der var for få omgange til 
							rådighed på racerbanen til at optimere kørslen. Men 
							hvad der stod helt klart var, at det måske nok var 
							et ønske fra Supra-kunderne om at et manuelt gear 
							skulle være en option, der satte gang i udviklingen. 
							Men da Toyota derpå gik i gang med at skabe den 
							manuelle transmission, gik de linen helt ud og 
							skabte en usædvanlig velkørende og ganske særlig 
							manuelt gearet sportsvogn. 
 
							 
 Kun med den store motor I praksis, og det er også 
							dér, det giver mest mening, er det alene 3-liters 
							modellen med op til 340 hestekræfter, der kan 
							leveres med iMT gearet. Og så er iMT modellen 
							tilgængelig i en særlig letvægts udgave, hvor man 
							har sluppet 38,3 kg ift. automatgearsudgaven. 
							Forskellen er dog lille mellem de to iMT versioner, 
							for i forvejen står den manuelle gearkasse for 21,8 
							kg af vægtreduktionen, og letvægtsudgaven bliver da 
							som udgangspunkt heller ikke markedsført i Danmark, 
							hvor modellen i øvrigt lander i Danmark i 
							sensommeren 2022.   Som et lille biprodukt til 
							iMT versionen har Toyota ved samme lejlighed 
							finjusteret bremse-kontrol systemet, så det er 
							blevet endnu bedre. Og den fordel indgår også 
							fremover i de automatisk gearede biler. 
  |