- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


Biltest: Toyota Corolla Cross 2,0 Multidrive S Hybrid Style Comfort


Kryds ved komfortabel og potent familiehybrid


Af Søren Clauding – juli 2023

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er lidt sjovt med Toyotas seneste modelbetegnelser. Man har en model, og så laver man en Cross version. Men hvor visse kolleger blot justerer lidt på frihøjden, er Toyota Cross’erne, bortset fra visse ligheder hvad angår drivline og interiørdetaljer, ret forskellige fra deres navne-ophav. Cross versionerne er nemlig ikke bare versioneringer, men på mange måder helt andre biler, hvor ligheden mest er navnefællesskabet. Det gælder Yaris Cross og også den nye Corolla Cross.

 

Vi prøvekørte Toyota Corolla Cross i forbindelse med de første internationale testkørsler, og artiklen fra dengang bør supplere denne test. Der er dog flere store forskelle på dengang og nu: Dengang blev der kørt på spanske landeveje, nu var asfalten dansk og vi havde mere tid til at komme under lakken på den familievenlige bil.

 

Lavere udstyrsniveau

Familievenlig nævnt, fordi vores grundopfattelse af Corolla Cross ikke har ændret sig. Den er fortsat en bil med vægt på det familiære. Dens rummelighed gør den brugsrigtig og alsidig. Og så var der endnu en forskel: Udstyrsversionen.

 

Når bilfabrikkerne præsenterer deres nye modeller, sker det ofte i biler med topudstyr. Det giver god mening, fordi man derved oplever, hvad fabrikkerne kan, og hvad den specifikke bilmodel kan opgraderes til. Sådan gør Toyota naturligvis også, men den nu og i Danmark prøvekørte bil var mere moderat bestykket. Den var en såkaldt Style Comfort version, som bl.a. overgås af ”Elegant” udgaven og overbygningen derpå, kaldet Luxury samt yderligere et tilkøb: 4-hjulstrækket.

 

Prismæssig mellemting

Tager man den samlede pakke, skal man ryste op med 505.000 kroner. Den prøvekørte udgave er prissat til 415.000 kroner. Og vil man helt billigt til en Corolla Cross, kan man nøjes med at betale 345.000 kroner, men da krymper ikke bare udstyret men også motorstørrelsen fra 197 hestekræfter til 140. Den er dog stadig en hybrid og i øvrigt en bil, vi vender tilbage til senere på året.

 

Køreegenskaberne er i sagens natur ikke meget anderledes, blot fordi man skifter asfalt. Men mens det kuperede terræn i Spanien let kan forceres med de mange kræfter fra den selvopladende 2-liters hybridmotor, er det dog især de adrætte trafik-egenskaber, hurtige overhalinger og fornøjelsen ved et stort kraftoverskud, som man herhjemme glæder sig over.

 

Feriebil

Dertil komme, hvis man tager på bilferie og det tyske autobahn-net indgår i rejseplanerne: Corolla Cross 2,0 kan godt nok ikke køre hurtigere end 180 km/t, som dog nok rækker for de fleste, men de hurtige accelerationer (0-100 km/t på 7,6 sekunder) gør kørslen let og ubesværet. Og med fulde huse og bagagerummet fyldt er kræfter altid en god ting.



I øvrigt kunne vi over nu flere hundrede kilometer konstatere, at WLTP forbrugstallet på 20 km/l holder i praksis, og ved bykørsel bliver det endnu bedre. Efterhånden som markedet fyldes op med tunge elektrificerede biler er det også næsten befriende at køre en bil, der blot vejer 1435 kg, og som oven i købet er halvhøj med gode udsynsforhold.

 

Kørekomfortabel

Affjedringen arbejder smidigt, og kørekomforten er en stor behagelighed både ved bykørsel og på længere ture. Den akustisk dæmpede forrude medvirker til at holde støjniveauet nede, og da bilen mellem 60 og 80 procent af tiden kører på elektricitet alene, sætter lydforholdene prikken over i’et hvad komfort angår.

 

Det samme gør det omfattende udstyr. For selvom sæderne ikke er i læder eller det, der ligner, og selvom førersædet ikke kan indstilles med elektricitetens hjælp, byder Style Comfort varianten på det meste af det, hjertet kan begære. Comfort-tilkøbet til 20.000 kroner (indeholdt i de 415.000 kroner) omfatter el-bagklap med ”spark-funktion”, p-sensorer med bremsefunktion både for og bag samt advarsel mod bagfrakommende trafik, når sidedørene åbnes, og tværgående trafik, når man fx holder på en vinkelparkeringsplads.


225-50-18 hjul er standard på Style Comfort versionen.


Masser af udstyr

Style står for 18” alufælge, mørktonede ruder bag, tagræling, nøglefri betjening, trådløs opladning af mobiltelefon, der kan, og mere avancerede lygter. Den pakke koster 20.000 kroner ift basisudgaven ”Active”. Og forinden har man så den lange stribe af udstyr:

 

LED forlygter med fjernlysassistent, tågeforlygter for og bag, bakkamera, elektrisk justerbar lændestøtte på førersædet, el-sideruder, regn- og lyssensor, automatisk nedblændeligt bakspejl, 10,5” berøringsskærm, adaptiv fartpilot med kø-funktion, dynamisk skiltegenkendelse (der dog ikke altid er skudsikker), vognbaneassistent, det avancerede pre-kollisions system som advarer føreren, inden det selv tager over og bremser bilen ned.

 

Og så har en Corolla Cross som basis også 2-zone klimaanlæg, ratvarme og sædevarme foran, hvilket man hurtigt lærer at sætte pris på i den kolde årstid, hvor varmen fra benzinmotoren er beskeden, fordi bilen kører så meget på elektricitet alene.

 

Minus og plus…

Én ting savnes: Head-up Display, hvor de centrale køredate projiceres op på frontruden og kan ses, uden at man behøver tage øjnene væk fra vejen. Toyota er dog ikke ene om, at bortrationalisere det udstyr i biler i Corolla-Cross størrelsen. Vores gæt er, at det er en forholdsvis kostbar feature, og et eller andet sted skal der naturligvis spares, hvis ikke priserne skal løbe løbsk.

 

Sidst, men ikke mindst tilbyder Toyota et stort plus: Gennem et årligt eftersyn på et autoriseret Toyota værksted, forlænges 3-års fabriksgarantien til og med bilens tiende år (eller 185.000 kilometer).


Toyota Prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
Blomsterkronen på familieværket >>>

Ny Corolla Cross: Endnu et X ved Toyota >>>

First World on-board test: Toyota Corolla Cross

Toyotas nye familiebil med SUV-egenskaber og næsten 200 hybrid hestekræfter til en fornuftig pris, går rent ind i klassen for de større og usædvanlig benzinøkonomiske personbiler. Men hvordan kører den? Det fortæller vi i on-board videoen, optaget i forbindelse med de første internationale prøvekørsler. Fuld HD.





Model:

Toyota Corolla Cross 2,0 Multidrive S Hybrid e-CVT Style Comfort.

Listepris:

Kr. 414.990

Motor og transmission:

4 cyl 2,0 l. benzinmotor Atkinson Cycle, 152 hk. 190 Nm/4400-5200 omdr./min. Permanent Magnet Synkron el-motor, 111 hk, 206 Nm. System: 197 hk. E-CVT automatgear. FWD.

Præstationer acceleration/ topfart/ Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP):

7,6 sek./ 180 km/t/ 20,0 km/l/ 122 g/km.

Længde:

4,46 m.

Frihøjde: 16 cm

Bagagerum:

433 liter

Værd at bemærke:

Fuld LED. 18" alufælge. 2-zone klimaanlæg. Nøglefri betjening. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. El-bagklap. Forrudevarme. Adaptiv fartpilot med kø-funktion. Sædevarme. Ratvarme.10,5” touch screen. Regnsensor. Bakkamera. USB og AUX. Bluetooth. Trådløs opladning af mobiltelefon, der kan. Tagræling.


Link til importøren










Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt