- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det var Toyotas øverste europæiske chef, Matt Harris, der forestod præsentationen af den helt nye Toyota Corolla Cross med 5. generations hybrid drivline.


Kenshiki Forum:

Endnu et X ved Toyota


Ny Corolla Cross Hybrid kommer næste efterår


Af Søren Clauding – 2. december 2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Efter lanceringen og præsentationen af Cross-udgaverne af såvel Toyota Yaris og Toyota Aygo (som godt nok hedder Aygo X, men det udtales Aygo Cross) har Toyota netop præsenteret den helt nye Toyota Corolla Cross, som lander på det danske marked i efteråret 2022. Præsentationen fandt sted under det såkaldte Kenshiki Forum, der blev afholdt så godt det nu lader sig gøre under Corona-sikre forhold i Toyota Europe’s hjemby, Bruxelles.

 

Den nye Corolla Cross Hybrid er ikke bare det tredje skud på Cross-stammen, hvor bilerne typisk er større og mere SUV-agtige end ”grundmodellerne” (Aygo findes dog alene som X-model), den er også udtryk for en anderledes designfilosofi, som dog nok mest skyldes en global tilpasning, men den er ikke mindst den første bil med en helt ny og 5. generation af Toyotas selvopladende hybridsystem, der da vil være endnu mere effektivt og endnu mere miljøoptimeret end 4. generation, der findes i den nye Yaris Cross, som netop er lanceret i Danmark.

 

Fokus på miljøet

Miljørigtig adfærd er et stort fokuspunkt hos verdens største bilmærke, som i øvrigt nu er nr. 2 på det europæiske marked, hvilket også smitter af på koncernens øvrige mærker. Det genspejles i den næsten stædige fastholdelse af den selvopladende hybridteknologi, som Toyota ikke alene har 25 års erfaring med, men også har forfinet i en sådan grad, at det for især byboere er den formentlig allerbedste måde at køre miljørigtigt på og derfor til stadighed giver endnu mere mening.

 

I kraft af den selvopladende teknologi, opsamles bevægelsesenergien ved deceleration og når benzinmotoren har energioverskud. Den benyttes siden i accelerationsfasen men også til at holde bilerne kørende. Med den aktuelle 4. generations hybridteknologi kører man i bytrafik typisk fra 60-80 procent af tiden på elektricitet alene og holder en benzinøkonomi over 20 km/l.

 

Avancerede drivliner

Den nye Corolla Cross, der er 4,46 meter lang, er som udgangspunkt i den forhjulstrukne version udrustet med en ny 2-liters benzinmotor, der yder 171 hestekræfter og et drejningsmoment på 202 Nm. Den assisteres af en 113-hestes 206 Nm elmotor, der får strøm fra et beskedent og dermed minimalt litium og kobolt forbrugende 3,7 Volts litium-ion batteri på 4,08 Ah (iht. det udleverede specifikationsark). Systemeffekten er 197 hestekræfter og samspillet mellem motorer og regenerering styres som hidtil via e-CVT automatgearkasse.

 

Corolla Cross findes imidlertid også i en firehjulstrukken version, også med en systemeffekt på 197 hk. Men dér er benzinmotoren i hybrid drivlinen neddroslet til 152 hk, mens elmotoren fortil uændret leverer 113 hk. De to får så hjælp af en 41-hestes 84 Nm elmotor, anbragt på bagakslen. Hvorfor benzinmotoren er neddroslet? Ganske enkelt af miljøhensyn, for 197 hestekræfter er rigeligt til den stadig ret kompakte bil, som uanset FWD eller 4WD eksempelvis når 100 km/t på 8,1 sekunder.

 

Plads til gode køreegenskaber

Vejegenskaberne er nærmeste med garanti gode, for Corolla Cross er udrustet med de ellers ret pladskrævende dobbelte wishbone baghjulsophæng, som der er blevet plads til pga. elmotorens begrænsede pladskrav. På den måde har man benyttet den avancerede drivline til at sikre gode køreegenskaber i enhver forstand. Mere herom kan vi dog ikke berette før bilen er til rådighed for prøvekørsler næste efterår. Bilen i Bruxelles var en såkaldt pre-produktionsbil.

 

Andre centrale dimensioner er en højde på 1,62 meter, en bredde på 1,83 meter og en akselafstand på 2,64 meter.


Link til importøren

Toyota Prøvekørsler - find dem hér >>>






Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt