- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


Biltest: Toyota Corolla Cross 1,8 Multidrive S Hybrid Style Comfort


Fornuftig, velkørende og moderne


af Søren Clauding - November 2023

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er ikke så lang tid siden, at Toyota introducerede deres helt nye Cross version af den mellemstore Corolla. Den er en regulær SUV, men ikke overdrevent stor. Hvis man er faldet for en RAV4, men synes, at den måske er lidt vel rigelig stor og kostbar, kan Corolla Cross være sagen. Ikke mindst i den næst billigste 1,8 liters version, som er prissat til 364.000 kroner.

 

Corolla Cross er ikke en RAV4. Men den er et godt alternativ, fordi pladsforholdene er gode. 473 bagagerumsliter, mulighed for at lægge bagsæderne ned, hvilket dog ikke giver et helt plant bagagerumsgulv, men pladsen er der, bl.a fordi den er baseret på en gennemtænkt konstruktion.

 

God pris

364.000 kroner eller 344.000 for den allerbilligste udgave er en god pris, der også står stærkt ikke bare i kampen om kunder, der ønsker en bil med forbrændingsmotor, men også i konkurrencen med de subventionerede elbiler, som der sælges en del af for tiden. Den prøvekørte version er jo ikke en fuldt elektrisk bil, den er heller ikke en opladningshybrid. Alligevel kører den i 60-80 procent af tiden på strøm.

 

Det skyldes den højt udviklede selvopladende hybridteknologi, som Toyota over flere årtier har forfinet i en sådan grad, at man i 1,8 liters hybridversionen kan køre 20 km pr. liter benzin. Den er ikke så kraftig som den første Corolla Cross model, der har en drivline på tæt ved 200 hestekræfter, man må nøjes med op til 140. Men det medvirker så også til, at holde prisen i ave. Man må ikke glemme, at hvis man barberer afgiften af, ville bilen koste langt under 200.000 kroner, oven i købet inklusive moms.

 

Helstøbt køreoplevelse

Drivlinen inkluderer en 4-cylindret Atkinson Cycle benzinmotor og en permanent magnet synkron elmotor, der leverer op til 94 hestekræfter og 185 Nm, samt en e-CVT automatgearkasse. 100 km/t kan nås på små 10 sekunder og topfarten er 170 km/t. Det centrale er imidlertid, hvor smidig drivlinen fungerer og hvor ubesværet kræfterne leveres. Præcisionen i PMS motoren er en afgørende faktor, men det ideelle samspil, som styres af gearkassen, samt en ret veludviklet computer, der kan håndtere kraftformidlingen under skiftende vejrforhold (det regnede en del i testperioden) skaber en helstøbt køreoplevelse.



1,8 Hybrid versionen findes alene med forhjulstræk, men da der findes en 2-liters udgave med træk også på baghjulene, klassificeres den som en regulær SUV. Frihøjden er på 16 cm, hvilket ikke er så overvældende, men det har den fordel, at bilen er væsentlig sjovere gennem kurverne. Kombineret med en vægt på bare 1375 kg får man køreegenskaber, som selv ikke de mest potente flere tons tunge elbiler kan andet end at drømme om. På de regnvåde veje var det særlig udtalt, for en tung bil på de lavprofildæk, som elbiler ofte er udstyret med for at kunne håndtere vægt og kræfter på plan asfalt, er ikke morsom, og kan i praksis gå hen at være grænsende til det farlige, hvis man er uopmærksom.

 

Rigtig god bagvogn

En grund til de gode pladsforhold er en forbavsende velfungerende torsionsbagaksel. Normalt ville multilink være at foretrække, men den er så forbeholdt 2-liters udgaverne, formentlig fordi en torsionsbagaksel vanskeligt tillader en elmotor mellem de to baghjul. Men bagvognen er så god, at vores opmærksomhed egentlig først blev vækket, da specifikationerne blev gennemgået.


225/50-18 hjul.


Corolla Cross i Style udgaven er ret veludstyret. 18” alufælge er OK, men så bør de heller ikke blive større, tagræling, 10,3” berøringsskærm, bakkamera, nøglefri betjening, sædevarme for og bag og ratvarme er blot en del af udstyret. Head-up display savnes og kan heller ikke tilkøbes. Til gengæld er en yderst effektiv elektrisk styret lændestøtte langt bedre end, hvad vi før har prøvet. Det er lidt give and take på udstyrsfronten.



Ekstra Comfort

Om man skal kaste 20.000 kroner yderligere i projektet i form af den såkaldte Comfort pakke er et temperamentsspørgsmål. For pengene får man elektrisk bagklap, der dog ikke kan kick-aktiveres, p-sensorer med bremsefunktion både for og bag (kan være hensigtsmæssigt, hvis man vil undgå skrammer). Og Toyotas avancerede Blind Spot advarsel hjælper til at undgå, at man smækker døren op i en bagfra kommende fx cyklist.

 

Corolla Cross må trække en anhænger på max 750 kg. Det er nok til en bunke haveaffald, men ikke til en mellemstor campingvogn. Der er dog mening med galskaben: Toyotas hybridteknologi er skabt til at sikre optimal kraftoverførsel og benzinøkonomi indenfor de rammer, bilen indeholder. Sætter man ekstra vægt bagpå, påvirker det både balanceringen af kræfterne og også vejgrebet, og resultatet bliver dårligt.

 

I øvrigt, men det gælder alle Toyota’er, får man 3 års garanti med i købet, og husker man, at få bilen serviceret typisk hvert år på et autoriseret værksted, forlænges garantien hver gang med et år - helt op til 10 år. Så i praksis vil man kunne have fabriksgaranti på bilen i op til 11 år minus en dag.


Corolla Cross er udstyret med 12V udtag i centerboksen mellem forsæderne, så man fortsat kan benytte sit 12 Volt udstyr i bilen. Visse bilfabrikker har afskaffet den option.

 

Toyota Prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
Blomsterkronen på familieværket >>>

Ny Corolla Cross: Endnu et X ved Toyota >>>



Model:

Toyota Corolla Cross 1,8 Multidrive S Hybrid e-CVT Style Comfort.

Listepris:

Kr. 364.990

Motor og transmission:

4 cyl 1,8 l. benzinmotor Atkinson Cycle, 98 hk. 190 Nm/4400-5200 omdr./min. Permanent Magnet Synkron el-motor, 94 hk, 185 Nm. System: 140 hk. e-CVT automatgear. FWD.

Præstationer acceleration/ topfart/ Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP):

9,9 sek./ 170 km/t/ 20,0 km/l/ 122 g/km.

Længde:

4,46 m.

Frihøjde: 16 cm

Bagagerum:

473 liter

Værd at bemærke:

Fuld LED. 18" alufælge. 2-zone klimaanlæg. Nøglefri betjening. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. El-bagklap. Forrudevarme. Adaptiv fartpilot med kø-funktion. Sædevarme. Ratvarme.10,5” touch screen. Regnsensor. Bakkamera. USB og AUX. Bluetooth. Trådløs opladning af mobiltelefon, der kan. Tagræling.


Link til importøren










Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt