- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


Biltest: Skoda Enyaq Coupé

iV 80 Premium


De sidste gnister fra 80'eren


Af Søren Clauding – november 2023

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Disse linjer handler mest om en Skoda Enyaq Coupé sådan mere generelt. Ret beset burde det være den nye 85 version, der var under lup, men den er først på vej. Så kunne man vente eller alternativt gå under lakken på 80eren, som godt nok ikke længere leveres som fabriksny. Men forskellen ikke så stor. bedyrerede man fra importøren, så det blev beslutningen.

 

Om 286 hestekræfter og 565 km rækkevidde så ikke er meget mere end 80erens 204 hhv. 517 kan man jo diskutere. Men egentlig har importøren ret, for hvis det ikke drejer sig om at køre ved topfart eller foretage en specifik rækkevidde måling, er forskellen antagelig beskeden. Med 204 hk som det maksimale output, nås 100 km/t på 8,7 sekunder. og topfarten kan alligevel ikke opleves på offentlige danske veje indenfor færdselslovens grænser. Der er dog en fartmæssig forskel, for 85’erens tilsvarende tal er 6,7 sekunder og den er så lover 180 km/t på toppen.


 


Rolig nu…

Men rolig nu, har man set sig lun på en Enyaq Coupé, og satset på en 80er, behøver man ikke bekymre sig. Det, man får, er en 85’er og den er i motormæssig forstand så mere potent end 80’eren. Til syvende og sidst er det kun marginalt, at man vil kunne opleve den større effekt, nemlig når effektkurven topper. Undervejs op i fart er det som altid højre-foden, der styrer tempoet.

 

Det, der interesserede, var heller ikke effekten, men bilens vejbeliggenhed. Den er ens for de to, for alle de øvrige data er de samme. Det store spørgsmål var, om der er nævneværdig forskel på den Enyaq 80, vi tidligere har prøvet, set i lyset af den mere højt-ydende RS udgave. Det korte svar er: Ja, det er der, Coupé 80eren er mere fast end sedan-versionen, og påmonteret 21” fælge (19” er ellers standard) får man en vejbeliggenhed, der nærmer sig den kraftigere RS version.



Komfort vs sportiness

Hvis man er mere til komfort, vil 19” hjul givet vis være at foretrække, og kører man på våd vej, er det givetvis også tilfældet. Enyaq har nemlig samme tendens til at slå med halen på våde veje med reduceret vejgreb, som de øvrige baghjulstrukne biler på Volkswagens MEB-platform, Ikke så mærkeligt, for Enyaq Coupé læner sig kraftigt op ad VW ID,5.

 

Enyaq Coupé er en stor bil med sine 4,65 meters længde. Den vejer lige godt 2,1 tons og begge dele oplever man, for den virker stor i enhver henseende. Udsynet bagud assisteres af gode bakkamera skærmbilleder - ret godt, for ellers er det knap så godt. Og frihøjden på 18,6 cm oplever man også, fordi bilen med sine 1,62 meters højde er tættere på en SUV end en traditionel lav personbil.

 

Præcis opladning

Opladningen af 77 kWh batteriet (netto - bruttotallet er 82 kWh) sker med forbløffende præcision. I en 11 kWh lade-stander oplader den med 11 kWh. Det burde være logik for enhver, men vores erfaring er, at den opfattelse ikke deles af alle bilfabrikker, I øvrigt kan Enyaq 85 også DC-oplade med 135 kW, det har vi ikke prøvet, for alle lynladere vi var i nærheden af var optaget. 85 versionen skulle være mere effektiv end 80 udgaven.



Det stiller store forventninger, for med et energiforbrug på 166 Wh/km er 80’eren i forvejen ret energibesparende. En af grundene er den fine aerodynamik, som bl.a. skyldes den attraktive form. Resultatet kan direkte læses i en luftmodstandskoefficient på bare 0,24. 

 

Meget rummelig

Skoda er kendt for megen plads, og Enyaq er ingen undtagelse. Der er plads overalt i bilen, selv under den skrånende bagklap har der sneget sig 575 liter ind, hvilket for øvrigt er 20 liter mere end ID.5. Med nedfældede bagsæder øges den oven i købet til 1700 liter. Der findes også 12 Volt udtag i bagagerummet til fx at holde en elektrisk fryseboks kørende.

 

Den prøvekørte Premium variant er ganske veludstyret og det ændres der ikke på, blot fordi drivlinen bliver kraftigere. Udstyrslisten omfatter bl.a. en 13” berøringsskærm, 2 USB-C stik oppe foran. Og så er det én blandt flere sjove gimmicks, at man kan have en 1,5 liters flaske stående i flaskeholderen.


Andre Skoda prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
Skoda Enyaq iV Sportline 80 test >>>

Skoda Enyaq Coupé RS test >>>



 Model (Enyaq 85)

Skoda Enyaq Coupé iV 85 Premium

Listepris:

Kr. 429.495

Motor og transmission:

El-motor, 286 hk/ 310 Nm. 77 kWh litiumion batteri.

Præstationer acceleration/ topfart/ Forbrug/ rækkevidde (WLTP):

6,7 sek./ 180 km/t/ 153 kW/km 565 km.

Længde:

4,6 m.

Bagagerum:

575/1700 liter

Værd at bemærke:

21” letmetal fælge. Matrix LED. Nøglefri betjening. Adaptiv fartpilot. 3-zone Klimaanlæg. El-førersæde. Sædevarme. Ratvarme. Bakkamera. Navigation. Paraply i venstre fordør. El-bagklap.










Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt