- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Skoda ENYAQ iV Sportline 80

Elbil til familie og oppakning


Af Søren Clauding – oktober 2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Der er ingen tvivl om, at Skoda med deres nye store ENYAQ iV elbil har ambitioner om, at tilbyde en stor, rummelig og bredt anvendelig elbil. Den del af projektet er bestemt også lykkedes. Baseret på Volkswagen ID.4 har man en fornuftig og økonomisk drivline og med 517 kilometers rækkevidde er turen på tværs af Danmark for rigtig mange en realistisk mulighed.

 

En elbil anskaffes ikke uden, at man har forholdt sig til rækkevidden. 517 kilometer er da også mere end de fleste tilbyder. Det giver muligheder, og har man brug for den store rækkevidde er det da også godt, at den er tilgængelig. Noget andet er så, om den holder i praksis. Da vi modtog bilen til test var den ladet op til de 80 procent, som systemet var sat til som maksimal opladning, hvilket giver god mening. Batteriet slides nemlig noget mere, når det lades fuldt op og det tager også ekstra lang tid at opnå de sidste 20 procent (ønsker man det alligevel, er det blot et par menupunkter i berøringsskærmen, så er det klaret).

 

Rækkevidden er relativ

Hvad rækkevidden angår beregnede de medfølgende algoritmer rækkevidden til 350 kilometer – hvilket forholdsmæssigt ville ende med 440 kilometers rækkevidde med et fuldt batteri, altså noget under de 517. Vi undlod, ikke mindst af praktiske grunde, at køre batteriet helt fladt, så om de 440 km ville have holdt i praksis står hen i det uvisse, især da algoritmerne undervejs skar mere af den beregnede rækkevidde end de tilbagelagte kilometer. Og når det så bliver koldt derude...det tør vi næsten ikke tænke på.

 

Men sådan er det jo med elbiler, det er ikke alene Skoda’en, der har det sådan. Og så er spørgsmålet: Betyder det der med rækkevidden egentlig for alvor noget med sådan en bil, trods dens størrelse? Fordi: bor man i byen og har en lille elbil giver elektrisk kørsel god mening, hvis man i øvrigt har et sted at lade den. Men Skoda ENYAQ er ikke lille. Kan man ikke regne med dens rækkevidde, er lange ture fortsat en udfordring, og hvad skal man så med den?

 

Brug den i dagligdagen

Måske er det allervigtigste, at man gør sig sit behov ganske klart. Er man fx til daglig en familie på fem, bor man i periferien af en storby i et enfamiliehus eller i hvert fald i en bolig, hvor man kan oplade elbilen, har familien ofte et fælles transportbehov – skole, arbejde, indkøb (og måske mindre grad et behov for et ugentligt besøg i Operaen i København, hvor on-board videoen her på siden tager sit udgangspunkt...) – så begynder den at give mening. Elbiler er nemlig ideelle i byerne, hvor deres lavere støjniveau og især deres ikke eksisterende udstødning har direkte indflydelse på bymiljøet og en stor del af den brugte energi vender tilbage til batteriet under den stadig nedbremsning.



Kører man mere eller mindre dagligt ind og ud af byen, og er den rummelige kabine og det store bagagerum jævnligt fyldt op, og kan man lade op derhjemme eller på fx arbejdspladsen, sidder ENYAQ lige i øjet. Glem det der med at lade op på offentlige ladestandere under et kort besøg i byen – selvom strømmen derefter skulle række til den videre kørsel, er der ingen garanti for at finde en stander, der er ledig. Men indrømmet, i et par danske storbyer kan man jo så efterlade bilen på en af de gratis parkeringspladser og se om man er mere heldig dagen efter. Men det var jo ikke helt meningen.

 

Pris/fordel er afgørende

Det er i sagens natur ikke hverken Skoda’en eller nogle af dens elektriske kollegers skyld. Men det er vigtigt at forholde sig til, inden man ser lyset ved at bekoste de 430.000 kroner, som den prøvekørte version med Sportline 80 udstyr er prissat til. Den billigste ENYAQ koster i øvrigt blot 300.000 kroner, som tankevækkende nok er 20.000 kroner mindre end den billigste ID.4 og det er naturligvis en lidt anden historie.

 

ENYAQ har mange gode sider, foruden dens rummelighed, hvor man bagtil disponerer over 585 liter bagageplads, til trods for at dens 204 hestekræfter sendes gennem baghjulene ned til asfalten. Dens fine drejningsmoment på 310 Nm muliggør at trække en anhænger på 1 ton, og når det ikke er mere, skyldes det bilens egen vægt. Den slæber som alle elbiler rundt på et gigantisk batteri, i denne version på 77 kWh, og vejer i alt 2,2 tons.


"Motorrummet" ser noget anderledes ud end i en konventionel "ICE"-bil. Selve elmotoren sidder bagude mellem baghjulene.


Noget større end VW-søsteren

Den er 17 cm længere end VW ID.4 og har, nok så vigtigt, 2,3 cm mere frihøjde. Den er i Skodaen på 18,6 cm og den er udnyttet til at gøre affjedringen mere tilgivende. Det kompenserer så delvis for den spændstighed, der følger med 20” hjulene og Sportline 80 udstyrsniveauet, som inkluderer en strammere sportsundervogn, men på de christianhavnske toppede brosten er affjedringskomforten ikke den allerbedste (men givet vis bedre end ved mindre frihøjde). Fravælger man Sportline 80 er bilen formentlig mere komfortabel.



Udstyrsmængden er dog omfattende og det kan være svært at sige nej tak til. LED Matrix forlygter, adaptiv fartpilot, bakkamera, masser af sporty kosmetisk iøjefaldende design-features – der dog ikke gør bilen til en sportsvogn. Og så har man da heller ikke glemt, at placere en paraply i førerdøren, som det sig hører og bør i en Skoda af en vis størrelse.

En formildende egenskab

ENYAQ’s udfordring er den samme som for andre elbiler, men den er måske mere tydelig end for kompakte elbiler, der fortrinsvis skal færdes i bytrafikken. En formildende egenskab er muligheden for at hurtigoplade med op til 125 kW jævnstrøm. Almindelig hovedregning skulle da indebære, at batteriet kan fyldes op fra 0 til 100 procent på noget under en time.

 

Men der findes ikke mange hurtigladere i Danmark og ikke nødvendigvis en på destinationen efter den lange køretur eller dér, hvor man løber tør for strøm undervejs, fordi algoritmerne ikke har taget højde for virkeligheden, da de anslog rækkevidden. Udfordringerne er mange, men kender man dem, er Skoda ENYAQ bestemt ikke det værste sted at møde dem. Og et eller andet sted skal man jo begynde, hvis man vil begive sig ud i det elektriske mobile univers.

Andre Skoda prøvekørsler - find dem hér >>>

Videotest: Skoda ENYAQ iV Sportline 80

Vi har prøvekørt Skodas søstermodel til VW ID.4 i ægte bymiljø, hvor elbiler giver rigtig god mening, med Operaen og Christianshavn i København som omdrejningspunkt. Affjedringen er godt nok stram, men det gik endda, se selv... Fuld HD.





 Model:

Skoda ENYAQ iV Sportline 80

Listepris:

Kr. 429.995

Motor og transmission:

El-motor, 204 hk/ 310 Nm. 77 kWh litiumion batteri.

Præstationer acceleration/ topfart/ rækkevidde (WLTP):

8,6 sek./ 160 km/t/ 517 km.

Længde:

4,65 m.

Bagagerum:

585-1710 liter

Værd at bemærke:

Automatisk nødbremse. 20” letmetal fælge. Matrix LED. Nøglefri betjening. Adaptiv fartpilot. 3-zone Klimaanlæg. Sædevarme. Ratvarme. Bakkamera. Navigation. Paraply i venstre fordør.














Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt