- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


Biltest: KIA EV6 GT Long Range Performance AWD


Formentlig den bedste KIA nogensinde


Af Søren Clauding – juli 2023

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

KIA EV6 har taget bilmarkedet med storm. Det er der mange gode grunde til, for mens det vil være lidt for begrænsende at hævde, at Performance udgaven af den fuldt elektriske EV6 GT er den bedste elbil nogensinde, for vi har på ingen måde kørt alle elbiler på markedet, så tør vi godt påstå, at EV6 GT Performance ikke alene er den kraftigste KIA elbil nogensinde, men også den bedste seriefremstillede bil, KIA nogensinde har skabt.

 

Det er tæt ved, at det samme også kan siges om EV6 uden Performance. For allerede ved det første møde med EV6’erne på sydspanske landeveje sidste år, var det tydeligt, at hvad køreegenskaber angår distancerede den sig i den grad til elbils-markedet. Også i forhold til søstermodellen Hyundai Ioniq. For mens mange måske vælger en bil ud fra dens udseende, dens omdømme, den status, man tror, man opnår ved at eje en bestemt bil, så er det KIA’ens køreegenskaber, der i den grad slog benene væk under undertegnede.

 

Unikke køreegenskaber

Den unikke affjedring, som også er unik i forhold til Ioniq, beskrev vi allerede i forbindelse med de første internationale prøvekørsler, så det skal ikke gentages hér. Hér kan det blot fastslås, at undervognen, nu oven i købet elektronisk styret og finjusteret til, at kunne håndtere EV6 GT Performance modellens systemeffekt på 585 hestekræfter samt det voldsomme drejningsmoment på 740 Nm, sætter prikken over i’et. Desuden er kraftoverførsel reguleret gennem et elektronisk spærredifferentiale, som både sikrer præcis og vedvarende kraftoverførsel og stabiliserer bilen især ved hurtig kørsel.


En hurtig bil skal kunne bremse endnu hurtigere end den accelerere. De iøjefaldende GT-bremsekalibre hjælper dertil.


Undervognen virker i forhold til de mange kræfter, den virker, takket være den elektronisk styrede dæmpning, også særdeles godt, når man ikke bruger kræfterne. Derved bliver KIA EV6 en meget komplet bil, hvad køreegenskaberne – og også kræfterne – angår.

 

De mange kræfter skyldes i øvrigt en PMS elmotor på 218 hk ude fortil og en 367 hestes PMS elmotor på bagakslen. Den kombination giver næsten automatisk dynamiske køreegenskaber, også selvom EV6 GT Performance i Long Range versionen med et 77,4 kWh 700 Volt batteri under bunden vejer over 2,1 tons.


Frontrummet indeholder den ene af elmotorerne og de fleste af de elektriske komponenter.


Kraftig, hurtig – og dynamisk

Vægten er fortsat elbilernes største udfordring, hvad køreegenskaberne angår, men sjovt nok, når man befinder sig i KIA universet, var den hidtil kraftigste og hurtigste KIA, nemlig sports coupé’en KIA Stinger også forholdsvis tung. Den vejede faktisk kun et par hundrede kg mindre end EV6 Performance, og bemærk ordet vejede – for Stinger, der blev introduceret i 2017, er ikke længere i produktion. Ikke fordi den ikke var en god bil, men fordi den så småt var ved at være ude af trit med den elbils-revolution, som verden oplevede i årene derefter, og som KIA faktisk også var og stadig er en væsentlig del af.

 

I sammenligning med Stinger er EV6 GT Performance, en sammenligning, som KIA selv ynder at foretage, på alle måder ikke bare mere moderne, den er også mere fremtidsrettet. Den er meget hurtigere end Stinger: 0-100 km/t på 3,5 sekunder vs. 4,9 sekunder – men hvad topfart angår, er Stinger fortsat i førertrøjen med 270 km/t for den 6-cylindrede 3,3 liters firehjulstrukne udgave vs. 260 km/t for EV6 GT performance. Men hvem bekymrer sig om topfart nu om dage, hvor man selv på det tyske motorvejsnet kun en sjælden gang overhovedet har mulighed for, at komme i nærheden af hastigheder over 250 km/t.

 

Betydningsløs topfart

Og hvem bekymrer sig om topfart i en tid, hvor hensynet til verdens energiressourcer og miljørigtig adfærd vejer markant tungere for især den yngre befolkning, dem, som statistiske set skal bruge jordkloden i mange flere år end dem, der har nået den modne alder. Et eller andet sted har nok alle godt af man passer bedre på Jorden, gammel som ung, men det er en helt anden sag…måske…

 

KIA EV6 GT Performance er en dokumentation af, at fart ikke en begrænsning for elbiler. Det vidste vi i forvejen, dels fordi visse kolleger i branchen også bygger biler med et stort fartpotentiale, dels fordi Formel E sporten for længst har synliggjort at elbiler kan være meget, meget hurtige og samtidig skånsomme mod nærmiljøet.

 

SUV-tendens

Men KIA EV6 Performance er ingen racerbil. Den er ikke skabt som sådan en, og har egentlig heller ikke en struktur, der passer til fx at køre hurtigt på en plan racerbane. Den har til gengæld en frihøjde på 15,5 cm, som tenderer til SUV-dimensioner, den har firehjulstrækket og den er også i stand til at trække 1800 kg. Dermed får ”Performance”, altså bilens præstationsformåen en betydning, der rækker ud over fartpotentialet. OK, så er der lige det dér med ”GT”, men det handler jo langt hen ad vejen mest om lidt kosmetik.

 

Udstyret er, som man efterhånden forventer det i en KIA top-version. 21” fælgene ser godt ud og håndteres glimrende af den avancerede affjedring, den elektrisk bagklap er et ”must” i en elbil. Glas-soltaget er et ægte soltag, dvs. det kan åbnes, betjeningen foregår oftest via en 12,3” berøringsskærm, 360 grader kamera giver godt udsyn bagud, som kompenserer for det ikke alt for overvældende udsyn gennem bagruden, head-up display burde alle biler have, så det har EV6’eren og en varmepumpe sikrer beskedent energiforbrug, når temperaturen i 2-zone klimaanlægget skal reguleres.

Sportssæder hører sig til i en GT, men prøve dem lige inden køb, og vær sikker på, at de passer til den kropsfacon, som vi alle hver især helt individuelt er forsynet med.







KIA prøvekørsler – find dem hér >>>

Læs også:
Hyper elbil kører som den ser ud >>>

Detaljer og design går hånd i hånd >>>

Læs vores første kik på KIA EV6 hér >>>

Læs vores første præsentation af KIA EV6 hér >>>

On-board videotest: KIA EV6 GT Performance

585 hestekræfter - men den er ingen racerbil. Hvad er den så? Videoen giver svaret, for vi har prøvet den til dato kraftigste seriefremstillede og fuldt elektriske KIA EV6 GT Performance AWD. Videoen fortæller også hvorfor en elbil hviner ved høj fart. Fuld HD.







GT knappen på rattet indstiller køreopsætningen, så den blover ret sportslig.

Model:

KIA EV6 GT Long Range Performance AWD

Listepris

Kr. 599.900

Motor og transmission:

2 stk Permanent magnet synkron elmotor, For: 218 hk, bag: 367 hk. System: 585 hk, 740 Nm. 77,4 kWh 700 V litiumion batteri. AWD. Eleljrtonisk styret spærre differentiale.

Præstationer acceleration/ topfart/

Energiforbrug/ Rækkevidde (WLTP):

3,5 sek./ 260 km/t/ 206 Wh/km/ 424 km

Opladning AC/DC

11 kW/240 kW

Længde: 4,68 meter

Bagagerum:

480-1260 liter

Værd at bemærke:

255/40-21 dæk på alufælge. Elektronisk styret affjedring. Adaptiv fartpilot. Glassoltag. 2-zone Klimaanlæg. Varmepumpe. 350 grader kamera. Bakkamera. Head-up display. 12,3" skærm. Navigation. El-bagklap. 7 års garanti.


Link til importøren



KIA EV6 GT Performance kan lynoplades med op til 240 kW. Fra 10 til 80 procent batterikapactet tager da 18 minutter.







Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt