- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


First World Test: KIA EV6

Detaljer og design går hånd i hånd


Af Søren Clauding – 15. oktober 2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Når der er så meget hype omkring den helt nye KIA EV6 elbil, skyldes det ikke alene det usædvanlige og iøjefaldende design, men også den omstændighed, at bilen er usædvanlig gennemarbejdet. Ligeså gennemarbejdet designet er, ligeså meget arbejde er der lagt i at nedbryde de udfordringer, som følger med købet af enhver elbil i disse år.

 

Det sidste sagt, fordi det er muligt at verden energimæssigt forandrer sig og måske endda ret radikalt i de næste 10 år, men i den mellemliggende tid er det ikke uden betydning, at de biler, vi benytter i vores liv nu og her også understøtter det liv, vi har (redaktørens mening…). Og det gør en KIA EV6.

 

Tynd batteripakke

EV6 er for det første bygget på en platform, som har tilladt et stort 77,4 kw/h batteri, der breder sig ud under hele bilen fra frontaksel til bagaksel. Batteripakken er helt flad og forbavsende tynd (se billederne af den afklædte bil), hvorved tyngdepunktet er blevet meget lavt.


 

 


Bilen er skabt som en fem-personers crossover-coupé med lette forøget frihøjde (16 cm) og også en totalhøjde på 1,55 meter. Groft set er de sidste 10 cm i højden fra en traditionel sedan, der typisk er omkring 1,45 meter høj, benyttet til batteriet. Det kompenserer ikke for vægten på 477 kg, men det giver meget mere brugbar plads i kabine og bagagerum.

 

Kompensationen findes – og virker

Kompensation for vægten finder man andre steder – og den virker. Selv med to elektromotorer og firehjulstræk er drivlinen væsentlig lettere end den vil være i en konventionel firehjulstrukken højt-ydende sportssedan, hvilket er en af årsagerne til at den 4-hjulstrukne version blot vejer 2015 kg. Men den forøgede frihøjde har gjort det muligt, at anvende et støddæmper-princip, som søsterformaet Hyundai også benytter i deres VM-vindende i20 WRC Coupé rallybiler.

 

Når en støddæmper ekspanderer efter at være trykket sammen, skal den omgående være i stand til at absorbere ujævnhederne, når den på ny trykkes sammen, og det skal ske ekstremt hurtigt og effektivt under alle kørselsforhold. Målet er, at kørslen på én gang er komfortabel, så også vejgrebet forbliver mest mulig konstant på ujævne overflader, og tilstrækkelig stram til også at kunne håndtere belastning ved høj fart på plane vejstrækninger.

 

Ved at indbygge et ekstra stempel i hver støddæmper, kan man mere effektivt kontrollere styrken af sammen-trykningen af støddæmperne og derved sikre ekspansionen uden at hjulene mister trykket på vejoverfladen. Resultatet er, at man på den ene side oplever en stram og sportslig undervogn, og på den anden side kan passere ujævnhed som fx kloakdæksler, uden at de må det nærmest kan mærkes.

 

Hurtigopladning

Opladningssystemet er effektivt opgraderet, så man nu kan lade med op til 800 Volt. Fra en hurtiglade-station, som findes mange steder i det europæiske lade-netværk, som KIA er tilsluttet, kan man oplade fra 10 til 80 procent på 18 minutter og 100 ekstra kilometer får man på under 5 minutter. KIA er en del af et inter-europæiske lade-netværk. Derigennem har man adgang til 160.000 lade-stationer og mulighed for hurtigladning fra 2000 af dem.



Oplader man fra en 400 Volt lade-station omforme KIA selv styrken til 800 Volt og man kan dermed udnytte den optimale opladningshastighed. Og EV6 kan også levere strømmen den modsatte vej, dvs. man kan benytte den til fx at oplade en elcykel med en lade-styrke på 3,6 kW.

 

KIA EV6 er i stand til at regenerere energi temmelig kraftigt. Benytter man den såkaldte i-PEDAL indstilling kan bilen stort set køres uden brug af bremsepedalen. I øvrigt besidder bilen også et nødbremsesystem, der ikke alene er i stand til at bremse kraftigt op og undgå påkørsel af også cyklister og fodgængere, men også reagerer på stillestående biler, der fx holder for rødt ved et lyskryds. Bilen sætter da betids og stilfærdigt farten ned til nul km/t og generere naturligvis ved samme lejlighed strøm, som siden kan benyttes til at køre på.

 

Kørehjælpemidler og fjernbetjening

EV6 er udstyret med de seneste kørehjælpemidler, som i snart sagt enhver sammenhæng eliminerer risikoen for kollision og gør kørslen mere afslappet. Og så kan man via bilens tændingsnøgle (smart-key) fjernbetjene parkering, såvel parallel parkering som vinkelparkering. Systemet dirigerer bilen, som selv kører på plads, og benytter dertil såvel input fra dens mange kameraer og ultrasoniske sensorer.

 

Vha. en såkaldt KIA Connect app har man adgang til en række informationer om bilens status, naturligvis, men også fjernbetjening af bilens låsesystem, opladning m.v., plus at man kan finde hen til bilen, hvis man eksempelvis har glemt hvor den er parkeret.



Bagagepladsen er udviddet fortil med et større rum i den baghjulstrukne udgave (ovenfor) og et noget mindre rum i den med firehjulstræk.

KIA prøvekørsler – find dem hér >>>

Læs også:
Hypet elbil kører som den ser ud >>>

Læs vores første kik på KIA EV6 hér >>>

Læs vores første præsentation af KIA EV6 hér >>>

Læs en udvidet præsentation af KIA EV6 på Formel E.dk >>>

First World Testdrive on board video: KIA EV6

Vi har prøvet den fabelagtigt veldesignede fuldt elektriske og sportslige crossover fra KIA på snoede veje nord for Marabella i Andalusien i Spanien. Den nye elbil forventes en stor fremtid i Danmark. Fuld HD.



GT-Line udgaven linet op ved en dynamisk testplads etableret i forbindelse me de første internationale testkørsler i Malaga og omegn.





Udpluk fra udstyrslisten


EV6:

19” alufælge. Dørgreb med ”flushbetjening”. Adaptiv fartpilot. Aut. fjernlysassistent. Batterivarmer. Delkunstlædersæder. Dobbelt bagagerumsbund. Multifunktionel Smart Key. Paddleshift til kontrol af regenerering. Ratvarme. Sædevarme. Varmepumpe. 12,3” berøringsskærm med navigation. Android Auto og Apple CarPlay. Bakkamer. Trådløs telefonopladning. 7 airbags. Aut. nødbremse med fodgænger- og cyklist genkendelse samt registrering af modkørende ved venstresving. Udvidet kørselsassistent ved motorvejskørsel. Isofix.

 

Upgrade-pakke:

Dørgreb med ”flushbetjening” – automatisk. Elbagklap. El-justerbart førersæde. Varme i bagsæder. Ventilation i forsæder.

 

GT-Line:

20” alufælge. GT-Line kosmetik. LED forlygter med projection. 2-zone klimaanlæg med automatisk afdugning. 12,3” fuld digital instrumentering. 350 grader kamera. Blind vinkel kamera.

 

GT:

21” alufælge. Glassoltag. Dynamisk blinklys. Fem køre-indstillinger. Sportssæder i ruskind. Elektronisk undervogn. Spærredifferentiale.
Link til importøren

20" alufælge er standard på GT-Line versionerne.




Flushbetjening er betegnelsen på dørgrebene, der er indfældet i dørene under kørslen. De vilde farver skyldes alene spejlinger i den blanke metalic-overflade på den grønne af de prøvekørte biler.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt