- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Toyota GR Yaris "GR Circuit"

Landevejsraceren duer på landevejen


Af Søren Clauding – september 2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Allerede i december 2020 havde vi mulighed for, at prøvekøre den avancerede GR-version af Toyota Yaris. Den er udsprunget af Toyota’s rally-afdeling og succes i rally-VM med sigte på endnu større fremtidig succes. Bilen er i serieproduktion, den fungerede godt på den regnvåde FDM Sjællandsring, den er også en ægte landevejsracer - men kan den overhovedet bruges i hverdagen? Det satte vi os for at prøve.

 

Allerførst: Den mere detaljerede gennemgang af den 261 hestekræfter stærke GR Yaris gentages ikke her, den kan fortsat læses fra den første prøvekørsel på FDM’s testbane (læs testen af Toyota GR Yaris her >>>). I disse linjer handler det om hverdagen med en GR Yaris. Og kort fortalt: Den blev ikke en i bogstavelig forstand så rystende oplevelse, som den stramme affjedring og det race-optimerede set-up kunne tænkes at ende op i - se on-board videoen i den lille landsby og på de danske landeveje her på siden.

 

Men man skal være helt klar på, hvorfor man anskaffer en GR Yaris til den nette sum af en halv million kroner.

 

Fordi man vil

I undertegnedes optik er det ene og alene fordi man vil. En GR Yaris er muligvis et investeringsprojekt, for der fremstilles næppe flere end FIA’s homologerings-proces kræver, men i dagligdagen skal man have lyst til at køre bilen, hver gang man sætter sig til rette i de faste skålformede sportssæder og har fundet sig til rette med, at der ikke er mere plads i bagagerummet end i en Toyota Aygo.

 

Man skal glæde sig over sublime køreegenskaber med sigte på vejgreb, styring og masser af kræfter (den er næste fire gange så kraftig som førnævnte Aygo), og indstille sig på, at den er en egoistbil for to. For bagsædepassagererne vil med stor sandsynlighed blive køresyge efter de første tre kurver, hvis man benytter sig af GR Yaris’ accelerationsformåen og greb gennem kurverne.

 

Ligesom en sportsvogn

Men hov, det kan man jo sige om en del biler. De er blot ikke fremstillet med rally-VM som omdrejningspunkt, det er typisk sportsvogne og da kan jo glæde sig over at prisen på en GR Yaris er beskeden – sammenlignet med fx en Porsche, eller for den sags skyld Toyotas egen GR Supra. Med en GR Yaris får man en ægte landevejsracer med køreegenskaber på snoede bjergveje, som langt overgår de fleste sportsvogne.

 

Så egentlig er det da bare om at komme afsted. Ned ad en Autobahn har vi ikke kørt GR Yaris, men besøget på Sjællandsringen indikerer, at høj fart ikke er hverken udmattende eller ukomfortabelt. Den spændstige affjedring er som på en rallybil, sat op til et asfaltrally. Dvs. bilen er stabil og forbavsende lidt støjende, når hastigheden er konstant. Det er først, når speederen trædes i bund, at motoren bliver mere højlydt.

 

Betryggende fartformåen

Under skiftende vejrforhold er vejbeliggenheden og firehjulstrækket en stor sikkerhed, og benzinøkonomien… selv den er acceptabel, effekt og køreegenskaber taget i betragtning og ikke nævneværdig anderledes end for mange af de for tiden så pris-populariserede plug-in hybrider, når de er løbet tør for strøm.

 

Den prøvekørte version var iført ”GR Circuit” pakken, som er ultimativ og egentlig kun bør tilvælges, hvis man har til hensigt iblandt at boltre sig på en racerbane ved de såkaldte track-days. Den inkluderer nemlig bl.a. Michelin Pilot Sport dæk, der giver et suverænt vejgreb, men også er lidt støjende. Samt et Torsen spærredifferentiale, der egentlig ikke giver meget mening til hverdagskørsel.


 


Ingen blærerøvsbil

Så tilbage til indgangsspørgsmålet: Duer en GR Yaris i hverdagen? Svaret er: Ja, men med de nævnte forbehold. Er man til race og hurtige biler er det et klart ”Ja”, er man nysgerrig, er det en forholdsvis billig måde at komme i besiddelse af en potent landevejsracer på. Er man ikke til den slags, så hold fingrene væk.

 

Og sidst, men for nogle ikke mindst: En GR Yaris er på ingen måde en blærerøvsbil. Formentlig fordi at rallykørere sjældent er blærerøve. De kan blot godt lide at mestre fænomenal teknik, kontrollere bilers kørsel på højt niveau og nyde fornemmelsen af fart – plus en masse andet i øvrigt. Men intet blær…

Andre Toyota prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
En VM-bil er skabt >>>

2020 Toyota Kenshiki Forum - bilpremierer >>>

Video road-test: Toyota GR Yaris

I december 2020 kørte vi for første gang den potente Toyota GR Yaris med 261 hestekræfter på FDM Sjællandsringen. Men NU: hvordan er sådan en racer, når man skal forsøge at leve med den til daglig. Vi forsøgte - se selv hvordan det gik. Fuld HD.


Video track-test: Toyota GR Yaris
Vi har prøvekørt den potente og skelsættende 261-hestes 4-hjulstrukne Toyota Yaris med stærke WRC-relationer på FDM Sjællandsringen, hvor to handikap skulle overvindes... Fuld HD.


Model:

Toyota GR Yaris GR Circuit pakke

Listepris:

499.990

Motor og transmission:

3 cyl 1,6 l. benzin turbomotor. 261 hk/6500 omdr./min. 360 Nm/3000-4600 omdr./min. 6 M/T. Permanent 4X4.

Præstationer acceleration/ topfart/ Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP):

5,5 sek./ 230 km/t/ 12,2 km/l/ 186 g/km.

Længde:

4,00 m.

Bagagerum:

174  liter

Hjul: 225/40-18

Værd at bemærke:

ABS. EBD. ESP. Aut. nødbremse. Fuld LED. 18" alufælge. Multijusterbart læderrat med varme. 2-zone klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. Adaptiv fartpilot. Sædevarme. 8” touch screen. Regnsensor. Bakkamera. El-sideruder. Rammeløse døre i aluminium.


Link til importøren

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt