| 
							 Det er ingen hemmelighed, at 
							undertegnede er ret begejstret for Subarus biler. 
							Det beror på deres unikke kørefærdigheder baseret på 
							det velkendte princip med boxermotorer og symmetrisk 
							permanent firehjulstræk. Men brændstoføkonomien har 
							været et svagt punkt – det er der nu også 
							kompenseret for med e-Boxer teknik i den ”kompakte” 
							model XV. 
							  
							”Kompakt” er sat i 
							anførselstegn, for med en længde på 4,47 meter er 
							den noget større end typiske kompakt-SUV’er, 20-30 
							cm faktisk, men med storebror Forester klassificeret 
							som en mellemstor SUV, er XV trods alt noget mere 
							kompakt. 
							  
							Forbedret benzinøkonomi 
							Det er vigtigt at huske, hvis 
							man forholder sig kritisk til benzinforbruget, for i 
							kompaktklassen er XV’ens 15 km/l ikke 
							banebrydende. MEN: Foruden størrelsen, glem da ikke 
							det permanente firehjulstræk, CVT-automatgearet (med 
							indbyggede trin, hvis man ønsker det) og den 
							overbevisende frihøjde på 22 cm. Det er alt sammen 
							nedbrydende for benzinøkonomien, men samtidig af 
							uvurderlig betydning for sikkerhed og 
							anvendelsesmuligheder. 
							  
							Subaru XV vinder ikke priser 
							for skelsættende design, men slemt er det i 
							undertegnedes optik på den anden side da heller 
							ikke. Til gengæld vinder den et utal af priser på 
							sikkerhed og består diverse sikkerhedstests med den 
							ypperste score. Dertil kan lægges, for det er der 
							ingen, der rigtigt sætter mål på, hvor stor 
							sikkerhed, der følger med de fine vejegenskaber. 
							 
							
							
							
															
							  
							 
							Ultra stabil 
							Bilen er ikke blot i perfekt 
							balance, den klæber sig på det nærmeste til 
							kørebanen og er ultra stabil ved hurtig kurvekørsel. 
							På våd vej øges firehjulstrækkets indflydelse på 
							sikkerheden og på glat vej er fordelen helt åbenlys. 
							Det er den også, hvis man spænder en anhænger på op 
							til 1270 kg bagpå, men det hele får kun praktisk 
							værdi, hvis det spiller godt sammen med drivlinen. 
							Og det gør det. 
							  
							Boxermotoren ligger lavt i 
							motorrummet, hvorved affjedringen ikke behøver at 
							være særlig stram for at hindre uhensigtsmæssig 
							krængning. Det lukrerer kørekomforten på, men det er 
							bestemt også en fordel på fugtig og glat vej, eller 
							hvis man bevæger sig derud i terrænet, som frihøjden 
							muliggør. Men Subaru XV er ikke en offroader, om end 
							den har en X-mode indstilling, som dog alene 
							regulerer drivlinen. Til gengæld er den måske den 
							mest ægte og helstøbte SUV på markedet. 
							  
							E-Boxer princippet 
							E-Boxermotoren kunne vi 
							allerede præsentere for et år siden, ifm. vores 
							første prøvekørsel af den nye Subaru Forester med 
							samme drivline (læs 
							om Forester e-Boxer hér >>>). Kort fortalt 
							består den af en 2-liters 4-cylindret 150-hestes 
							benzinmotor uden turbolader, hvor cylindrene efter 
							boxer-princippet er placeret overfor hinanden 
							(stemplerne bokser dermed mod hinanden), altså 
							hverken i V-form eller på række. Det gør motoren 
							flad (og reducerer vibrationsniveauet) og det sænker 
							tyngdepunktet markant. Den del af drivlinen leverer 
							op til 194 Nm ved 4000 omdr./min. 
							 
							
							  
							 
							
							Mellem benzinmotor og gearkasse er monteret en 
							17-hestes elektromotor, som også præsterer 65 Nm. 
							Systemkræfterne er 159 hk og 215 
							Nm. CVT-gearet kan forvandles til et automatgear med 
							skift i trin. Det sker, hvis man presser speederen 
							mere end halvvejs ned, eller benytter skiftepalerne 
							bag rattet. 
							  
							Selvopladende hybrid 
							Energien gemmes på et 118,4 V 
							0,57 kWh batteri, men der er ikke tale om en plug-in 
							hybrid, Subaru’en er selvopladende og det avancerede 
							motorstyringssystem justerer konstant brugen og 
							produktionen af energi til hybrid systemet. 
							  
							Fordi elmotoren sidder mellem 
							benzinmotor og gearkasse er leveringen af kræfterne 
							præcis og umærkelig. Derved bliver kørslen yderst 
							behagelig og man har kunnet bibeholde det 
							symmetriske firehjulstræk. Bagtil i øvrigt leveret 
							gennem et dobbelt wishbone ophæng. Det gør bilen 
							ekstra stabil ved hurtig kurvekørsel og 
							motorvejsfart. 
							  
							Fornuftigt prissat 
							Prisen på en Subaru XV er 
							480.000 kroner i den prøvekørte version med 
							topudstyret Summit. XV kan også fås over 100.000 
							kroner billigere, men da er udstyret selvsagt noget 
							reduceret og det samme gælder motorkræfterne. 
							El-drift er da heller ikke en option. Men 
							firehjulstræk og automatisk nødbremse er standard! 
							  
							Standard i 2,0i e-Boxer 
							Summit er bl.a. 18" alufælge, Fuld LED, muligheden 
							for i X-mode indstillingen at få hjælp til at køre i 
							lettere terræn, 2-zone klimaanlæg, Lineartronic 
							automatgearet, adaptiv fartpilot, nøglefri 
							betjening, rat-varme, el-soltag, lædersæder, 
							el-førersæde og det prisbelønnede Eyesight 
							sikkerhedssystem, der vha. et stereokamera med stor 
							præcision kan justere bilens position på vejen og 
							aktivere nødbremsen. 
							 
							  
							 
							  
							 
							 
  |