- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First Test: Subaru Forester e-Boxer

 


Perfekt samspil mellem ny og velkendt teknik


Af Søren Clauding – maj 2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vores første møde bag rattet af den helt og gennemgribende nye Subaru Forester e-Boxer var utrolig skuffende. Vi havde forestillet os, at den elektrificerede bil var udstyret med fire elektromotorer, der roterede mod hinanden og hver især stod for driften af et af de fire hjul. Spøg til side: Sådan var det naturligvis ikke, men det havde da i hvert fald været en tro elektrificering af fabrikkens hæder vundne konstruktionsprincipper…

 

Men det går nok endda, for Subaru har skabt et perfekt samspil mellem ny og velkendt teknik, og det skal nok sikre Forester e-Boxer en fortsat placering som den næstmest sælgende Subaru i Europa. Når den altså kommer til Danmark. Efter planen sker det inden udgangen af 2019, for man har ikke endnu påbegyndt produktionen af bilen til de europæiske markeder.

 

Den nye bil, som vi har haft lejlighed til at stifte bekendtskab med på en lidt usædvanlig måde (læs forklaringen hér >>>), er en mellemstor SUV, 4,63 meter lang, 1,82 meter bred og 1,73 meter høj. Frihøjden er 22 cm og totalhøjden er trods det faldet med 5 cm i forhold til forgængeren, hvilket naturligvis er med til at sænke bilens tyngdepunkt.

 

Forbedret på alle ledder og kanter

Den er helt igennem forbedret på alle ledder og kanter, lige fra sædernes polstring og levering af sædevarmen til ventilationsanlæggets varmespredning ved brug af flere udtrækskanaler til større rummelig og praktisk anvendelighed. Bagagerummet er stort (509-1779 liter VDA mål) men fremfor alt er bagpartiet konstrueret, så bredden på bagklappen er blevet meget større.


 

 


Også kabinen er blevet mere rummelig, og man har kunnet undgå en pladskrævende kardantunnel, så der kun er en minimal forhøjning midt mellem bagsædepassagerne. Det skyldes ikke mindst anvendelsen af Subarus nye globale platform, som foruden de forbedrede pladsforhold også sikrer et markant stivere karrosseri og en bedre håndtering af kræfterne ifm. fx en frontalkollision.

 

Køredynamik og affjedringskomfort

Men under kørslen har man desuden glæde af den gennemtænkte konstruktion, som bl.a. indebærer, at den del af forvognen, som håndterer de forreste hjulophæng, er fastgjort direkte til A-stolpen, hvorved de større påvirkninger af hjulophængene reduceres af hele bilens konstruktion og selve hjulophængene derfor kan finetunes til at tage bedre hånd om selve affjedringen. Resultatet er en unik kombination af næsten krængningsfri køredynamik og stor affjedringskomfort, som underbygges af en velfungerende multilink bagaksel.

 

Men naturligvis er den nye drivline også meget interessant, ikke mindst fordi Subaru derved igangsætter deres elektrificeringsproces.

 

Ikke så mild endda

Man har valgt en løsning baseret på en ny 2-liters 4 cylindret boksermotor, uden turbolader og kombineret den med det velkendte symmetriske permanente firehjulstræk og den ligeså velkendte Lineartronic automatgearkasse, hvor det trinløse skift bliver til skift i 7 trin, hvis speederen trædes mere end 44 procent ned.

 

Mellem benzinmotor og gearkasse har man så indsat en elektromotor. Umiddelbart virker det som en mild-hybrid løsning, men så mild er den heller ikke. Benzinmotoren præsterer 150 hk og elektromotoren supplerer med yderligere 17 hestekræfter. De to tal kan direkte lægges sammen og udmønter sig så i en sammenlagt effekt på 167 hk. Nok så vigtigt leverer elmotoren et drejningsmoment på 65 Nm, som også direkte kan udbygge benzinmotorens max-moment på 194 Nm. Batteriet er et litium-ion batteri på 118,4 V og 13,5 kW.



Flere elektriske formål

Elmotoren har først og fremmest til formål at supplere benzinmotoren, den igangsætter som regel bilen på egen hånd, den skaber en blidere drift i det hel taget og bidrager med mereffekt ved kraftig acceleration. Og så skal den naturligvis også hjælpe til at spare på benzinforbruget og dermed udledningen af CO2 og kvælstofilter. Endnu er der ingen officielle tal, fordi bilerne ikke er klar til Europa endnu. Men den kan også i kortere perioder, så længe der er strøm til det, drive bilen på elektricitet alene.

 

Den hurtigt producerede onboard video her på siden i den kinesiske e-Boxer version på besøg i Danmark giver en god fornemmelse af samarbejdet i drivlinen. Vi kan hér supplere med, at bilen har tre indstillinger af drivlinen afhængig af kørselsforholdene – ”Sne/fast underlag”, ”Sne/blødt underlag” og ”normal”. Og givet vis er det heller ikke uden betydning for mange Subaru ejere, at man må køre med 1870 kg anhængervægt.



Meget udstyr på alle niveauer

Når bilerne kommer til Danmark er automatisk nødbremse ved bakning en usædvanlig egenskab, men ellers er Subarus ”EyeSight” standard på alle udgaver, ligesom bakkamera med sprinkler-rengøring (tak for det…), 17” hjul og Bi-LED forlygter. Niveauet over byder bl.a. på sidekameraer, nøglefri betjening, el-justerbare forsæder, varme også på bagsædet samt ratvarme. De to øverste udstyrs niveauer inkluderer læderindtræk, navigation og el-bagklap henholdsvis også 18” hjul, soltag og Harmon Kardon lydanlæg.


Andre Subaru prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også:

Subaru går elektrisk på deres helt egen måde >>>



Vi har prøvekørt den helt nye elektrificerede Subaru Forester e-Boxer, selvom bilen først bliver produceret fra september 2019. Oven i købet på danske landeveje... Fuld HD.





Hurtige fakta om Subaru Forester e-Boxer


Introduktion i Danmark: December 2019

 

Drivline:

4 cyl. 2-liters boxer benzinmotor. 150 hk, 194 Nm/4000 omdr./min. Elektromotor: 17 hk, 65 Nm. Lineartronic CVT gear med mulighed for 7 trin ved kraftig acceleration. Permanent symmetrisk firehjulstræk med Actine Torque Split: 60/40 fordeling på for/bagaksel.

 

Brændstoføkonomi og fartpræstationer er endnu ikke tilgængelige. 0-100 km/t tager ca. 9,5 sekunder.

 

Længde: 4,63 m.

Højde: 1,73 m.

Frihøjde: 220 mm.

Anhængervægt: 1870 kg.

Bagagekapacitet: 509-1779 liter.

 

Cirkapriser, udstyrsniveau: 

Base: kr. 490.000.

Active: kr. 535.000.

Ridge: kr. 567.000.

Summit: kr. 604.900.


Link til importøren






Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt