Det er ikke let, at vælge
bil nu til dags. Især ikke hvad angår
motorbestykningen, og Renault gør det ikke lettere,
når man nu har udsigt til en fremragende
hybrid-version af den kompakte, fancy-looking Clio
model. Bl.a. fordi den eksisterende 130-hestes
benzin udgave er så god.
Aktuelt er problemet ikke
stort, for den nye Clio hybrid kommer først i 2021,
omend vi allerede har haft mulighed for en kort
køretur i den. Den oplevelse var imidlertid meget
overbevisende, især sat i relief af den test, vi
netop har gennemført af benzinudgaven. Med hybrid
får man ekstra 10 hestekræfter, en noget bedre
benzinøkonomi, stort set samme vejegenskaber. Og
prisen er den samme…
Konventionel teknik er
billigere
Næh, hov, stop en halv…
Indstigningsprisen for Clio Hybrid er 210.000
kroner. Indstigningsprisen for Clio med en
konventionel motor, da med 100 hestekræfter og uden
hybrid, er 154.000 kroner. Det er først, når man
bestykker Clio’en med den kraftigere 130 hestes
turbobenzinmotor, R.S.Line udstyret (som er højeste
udstyrsniveau) og en 7-trins dobbeltkoblings
automatgearkasse (EDC), at listeprisen havner på
helt eksakt 208.900 kroner. Og vi kender ikke
hybrid-udgaven i detaljer endnu.
Med andre ord: Lige nu er
der ingen vej uden om: Er man blevet varm på en
Clio, så kan den købes med enten benzinmotor eller
dieselmotor. Det er præcis som det altid har været.
Økonomisk i enhver
forstand
Og det er faktisk ret godt.
Det erfarede vi allerede sidste sommer, da vi første
gang stiftede bekendtskab med den helt nye Clio (læs
om den første internationale prøvekørsel af Renault
Clio hér >>>). Selv uden hybrid-teknik kan man
med 100-hestes versionen køre 19,2 km/l
(hybrid-tallet er 23,3 km/l og det kræver en vis
portion selvopladning undervejs), og med den
prøvekørte R.S.Line udgave med førnævnte 130-hestes
benziner og EDC-gear er WLTP-tallet 17,5 km/l. Der
er altså ikke tale om en benzinsluger og
gigant-forurener.

Det til trods for, at Clio
TCe 130 EDC er temmelig kvik. Den når 100 km/t på
blot 9 sekunder og kan køre 200 km/t på toppen. Det
sidste har vi ikke prøvet, men vi har kørt over 200
km/t i SUV-versionen, Captur. Det klarede den meget
fint (læs
vores high-speed test af Captur TCe 155 hér >>>),
så vi er stensikre på, at Clio’en vil være endnu
bedre.
Ikke, at man behøver at køre
så hurtigt, men køreevnen ved den høje fart
synliggør bilens evner ved lavere fart, især hvis
man kommer i en uventet kritisk situation. Eller
simpelthen blot har fornøjelse ud af at køre lidt
frisk gennem kurverne. Og det er man måske til, hvis
man vælger R.S.Line setup’et.
Renault Sport
R.S. betyder noget så
simpelt som Renault Sport. Dvs. at Renaults
sportsafdeling har været inde over bilen. Ikke hvad
angår dens sportslige evner, men dens styling. I et
fartbegrænset landskabsbillede er det vel ret beset
en fornuftig tilgang at have – og som antydet, så
kører den ret godt.

Clio R.S.Line er bl.a.
udrustet med 205/45-17 dæk på fancy 17” alufælge med
navnet ”Magny Cours”, opkaldt efter den legendariske
franske Grand Prix racerbane syd for Nevers. Det
kunne iøvrigt være en ønskedrøm, at prøve Clio’en på
Magny Cours racerbanen, især efter at have prøvet
forgængeren i R.S.Trophy udgaven for fire år siden
på en noget mere snoet racerbane nær Bordeaux (læs
testen af Clio R.S.Trophy fra dengang hér >>>).
Men det får nok lige vente et stykke tid, som verden
ser ud lige nu.

Sportskabine
Indvendigt sidder man i
sportssæder oppe fortil, læderrattet er behageligt
perforeret (men af samme årsag ikke opvarmet),
pedalerne er af aluminium, materialevalget omkring
instrumenterne er ekstra lækkert og så er der røde
R.S. detaljer rundt omkring, som minder en om, at
det ikke bare er en standard Clio, man kører i.

Udvendigt er bilen også
shinet sportsligt op med hækspoiler og andre
aerodynamiske gimmicks, som utvivlsomt har en vis
effekt, hvis man kører friskt.
Basisudstyret i en Clio er temmelig omfattende, og
mellemudstyret ”Intens” inkluderer bl.a. klimaanlæg,
nøglefri betjening, automatisk op- og nedblænding,
en 7” skærm med navigation, elruder for og bag og
via MultiSense systemet også flere
køreindstillinger. Alt det får man også med, når man
vælger R.S.Line. Plus garanti for, at vælger man
”Sport” køreindstillingen og udnytter den, så holder
benzinøkonomien ikke længere – men det gør den
heller ikke i en hybrid.
 |