- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Renault Captur

TCe 155 EDC Intens 7 EDC


Highspeed test: Bestået


Af Søren Clauding – September 2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Allerede i forbindelse med de første internationale prøvekørsler fastslog vi, at 130-hestes udgaven af den helt nye Renault Captur føltes mere harmonisk end versionen med 155 hestekræfter. Det blev bekræftet for nylig, da vi prøvekørte Captur med 130 hk på danske landeveje. Men den kraftige udgave skulle have en ekstra chance – den er nemlig ret hurtig.

 

Grunden er ikke mindst, at prisforskellen er så beskeden, at alene muligheden for at få 25 ekstra hestekræfter for blot 7000 kroner bør trigge enhver, der er født med blot en smule fart i blodet (det er undertegnede, hermed fastslået…). Så den ekstra chance fik den. Både på danske veje, men især ved topfart på en tysk Autobahn, hvor det ikke er så umiddelbart indlysende, at den vil gøre sig godt. Men det gjorde den – se selv on-board videoen her på siden og få det bekræftet.

 

Egentlig ville det være nemt sluppet, blot at henvise til videoen, men bilen skal også have en serie skrevne ord med på veje. De kommer hér:

 

Topfart

Topfarten er 202 km/t, hvilket er 193 km/t hurtigere end 130 hk versionen. Det er naturligvis en forskel. Men uden, at have forsøgt sig med andet end dansk motorvejsfart med den ”lille” udgave, er der ingen tvivl om, at trækket ved høje motoromdrejninger omkring max-effekten på de 155 hk er dér, hvor forskellen mærkes.

 

Med 130 hestekræfter som maksimum nås de 100 km/t på 9,6 sekunder. Med 155 hk klarer man det ét sekund hurtigere. Godt hjulpet af 7-trins dobbeltkoblingsgearet. Men da er man kun et kort øjeblik i nærheden af mereffekten. Det er ikke tilfældet ved topfart. De 155 hk leveres nemlig ved 5500 omdr./min, hvorimod de 130 hk leveres ved 5000 omdr./min. og mon ikke, den kraftige af motorerne ved samme omdrejningstal, altså de 5000, også leverer omkring 130 hk. Men den kan presses højere op i omdrejninger = flere heste = højere fart. At det ikke sker proportionalt, har ikke mindst noget med den voksende luftmodstand at gøre.



 Luftmodstanden gør sit

Netop luftmodstanden er en af grundene til, at Captur ikke nødvendigvis ville gøre det godt ved høj fart. Dens frihøjde på 17,4 cm sender mere luft ind under bilen end hvis den havde været en almindelig flad personbil. Den er også omkring 10 cm højere end en sådan. Men en meget stor del af en bils luftmodstand skabes under bilen, fordi dér er den trods bundplader og aerodynamiske specialløsninger ganske enkelt langt mindre glat end ovenpå, på det smarte karrosseri.

Hjulkasser, motorrum, hjulophæng osv., alt sammen bremser luften. Derfor: Jo lavere frihøjde, jo mindre luftmodstand og omvendt. Og oven i det er karrosseri-formen på den trods alt også forholdsvis korte bil heller ikke optimal.

 

Rimelig komfortabel

Alligevel har Renault designerne fået skabt en bil, der uproblematisk kører over 200 km/t og ikke engang er særlig ukomfortabel. Fjedrene er strammet lidt op, men ikke urimeligt meget, og når man kører hurtigt, er affjedringskomfort mindre vigtigt, simpelthen fordi opmærksomhedsniveaet er mere krævende – så glemmer man nærmest, at affjedringen er lidt strammere og glæder sig i stedet over det gode vejgreb fra de 215 mm bredere 55 procent lavprofildæk på 18” alufælgene.



Som sådan er harmonien på plads, også med 155 hestekræfter på forhjulene. Man skal blot finde de rette udfordringer til bilen.

 

Betyder det så, at man skal afholde sig fra de 155 hestekræfter, hvis man ikke har ambitioner om at køre 202 km/t og lidt til (viste vores eksterne navigator, som måler farten meget præcist GPS). Nej. for netop det forhold, at bilen kun er lidt strammere, gør at den er glimrende også til daglig brug.

 

God med vægt

Og vælger man fx, at fylde Capturen med passagerer og proppe det store bagagerum på fra 422 til 1275 liter til bristepunktet, er en lidt strammere undervogn heller ikke af vejen. Man må desuden trække en anhænger på 1,5 tons, også den egenskab har glæde af en lidt strammere undervogn. Og mon ikke mange bilejere vil være animeret til, at bruge kræfterne, når man nu har dem, og have lidt sjov ud af det – det er ret sandsynligt. Animeret bliver man i hvert fald gennem en direkte og hurtig speederrespons, det helt lever op til motorens mange kræfter.

 

Sidst, men for mange ikke mindst: benzinøkonomien for de to versioner er helt den samme, hvilket siger mere om målemetoderne end om forskellen på motorkonfigurationerne. Hvis man bruger de mange kræfter, garanterer vi for én ting: Så holder forbrugstallet ikke i praksis…


Andre Renault prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
Renault Captur First World Test >>>

Hestekræfter er ikke alting (Captur TCe 130) >>>

Vi har tjekket topfarten og køreegenskaberne på den kraftige udgave af Renault Captur med 155 hestekræfter på en tysk Autobahn. Se hvordan den klarer skærene på et rigtigt beton underlag ved høj fart. Fuld HD.



Model:

Renault Captur TCe 155 EDC Intens

Listepris:

Kr. 270.900

Motor og transmission:

4 cyl 1,3 turbo benzin. 155 hk/5500 omdr./min. 270 Nm/1800 omdr./min.

Præstationer: acceleration 0-100 km/t/ topfart/ Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP):

8,6 sek. 202 km/t. 16,1 km/l/ 139 g/km.

Hjul, for / bag:

215/55-18

Længde:

4,23 m

Frihøjde:

17,4 cm

Bagagerum:

422/536-1275 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. Aut. nødbremse. 17” alufælge (standard). Aut. nær/fjernlys. P-sensorer for og bag. Multijusterbart rat med varme. Klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. Nøglefri betjening. El-justerbare sidespejle. El-sideruder for og bag. Fartpilot med fartbegrænser. Sædevarme. Forskydeligt bagsæde. Isofix. 9,3” touch screen. Bakkamera. USB og AUX. Bluetooth. Navigation. Panorama glastag.










Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt