- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Jeep Renegade 1,3 FireFly 180 Limited First Edition 4X4 AT9
Ærlig Jeep SUV med masser af kræfter
Af Søren Clauding – januar 2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jeep har i nogen tid produceret en kompakt SUV. Allerede sidste forår præsenterede vi da også Jeep Renegade med 120 hestes 1-liters Turbomotor. Men skal den bruges som den SUV, den regulært er, er den nye 180-hestes turbobenziner, som lå i motorrummet på den nu prøvekørte Renegade, ikke til at komme uden om. Samtidig havde den også firehjulstræk. Så var pakken komplet.

On-board videoen demonstrerer en del af bilens egenskaber. Men kort fortalt har Renegade 4X4 i kraft af sin korte længde og store frihøjde på 20 cm unikke evner til at sno sig omkring snævre hjørner, mellem træer, i vandhuller – og oven i det har den også de praktiske egenskaber, som vi beskrev i foråret.

Forbavsende velkørende
Jeep Renegade er en meget ærlig SUV. Den er alt det, den giver sig ud for at være. Robust i sit design, forbavsende velkørende også på plan asfalt – med ligeså forbavsende ringe sidevindsfølsomhed (og det blæste ret meget, da vi prøvekørte den – se videoen) – og i kraft af forskellige køreindstillinger kan man håndtere de fleste typer af terræn.

180 hestes benzinmotoren er smidig og leverer sit maksimale drejningsmoment allerede ved 1850 omdr./min. Den støjer ikke meget, med mindre man giver rigtig gas, og så har den ret meget gavn af den nye 9-trins
automatgearkasse, som virkelig klæder bilen.

Den kan godt være lidt rå engang imellem, men det er sådan en bil jo også – i igangsætningsfasen er den omvendt meget blid og hindrer enhver form for hjulspin, selv på våd vej. Det er sjovt med den ”intelligente funktion”, hvor bilen registrerer førerens køremønster og tilpasser gearskifte-sekvenserne derefter. Det indebærer bl.a. at kører man uden det helt store ræseri, hvad de mange kræfter ellers godt kunne lægge op til, er det muligt at ramme benzinforbruget på 12 km/l.

Mange egenskaber
Det er naturligvis ikke en forbilledlig benzinøkonomi. Men man skal huske, at det er benzin, ikke dieselolie, man skal huske at den har automatgear og firehjulstrækket sluger også lidt energi. Det gælder alle biler af den slags – som der i øvrigt ikke findes mange af på markedet. Affjedringen er naturligt en smule spændstig, så den kan håndtere kørsel på plan asfalt med hastigheder helt op til de over 200 km/t, den kan køre (som vi godt nok ikke har prøvet).

En gang imellem undrer man sig over, hvor mange biltyper, der påhæftes betegnelsen ”SUV”. Det er blevet lidt af et modeord, som visse marketingfolk lader dække over biler, der ret beset ikke kan kaldes det. I hvert fald ikke, hvis SUV betyder stor frihøjde, forhøjet siddeposition, og ikke mindst mulighed for firehjulstræk. De egenskaber skal en SUV besidde, og det gør Renegade da også.

Jeep-gener indbygget
Desuden besidder den Jeep-navnet, som hviler på en tradition og en erfaring, der går tilbage til 1940’erne. Den har Jeep-genet indbygget, uden dog at være en regulær off-roader, om end den netop i den nye udgave tenderer dertil. Men den har ikke reduktionsgear, som ellers typisk hører sig til i en ægte off-roader. Og det kalder Jeep den da heller ikke.

Men udover de forskellige køreindstillinger, som dog alene påvirker drivlinen, har man mulighed for også at låse firehjulstrækket, så der er sikkerhed for konstant træk på alle fire hjul. Det er en typisk off-road egenskab.

Listeprisen er 380.000 kroner. Er præcis denne Renegade version sagen, bør man ikke betænke sig. Det er godt nok 100.000 kroner mere end den billigste variant, men de penge er godt givet ud. Bilen må oven i købet trække næsten 1,5 tons, og er det et behov, man har, bliver man meget hurtig meget glad for kombinationen af firehjulstræk og de mange kræfter.

Omfattende udstyr
Udstyret er omfattende. 2-zone klimaanlæg, varme i rat og forsæder, Fuld LED forlys, nøglefri adgang og foldbare sidespejle. Fartpiloten kan aktiveres både som adaptiv fartpilot, der automatisk regulerer afstanden til forankørende biler, og en traditionel version, som blot fastholder den indstillede hastighed. Den frihed giver få og den kan ofte være optimal. Og så har Renegade også aktiv vognbaneassistent.

Renegade har også automatisk nødbremse, men ikke i form af en citybremse, så ved hastigheder under 30 km/t er den ikke i funktion. Til gengæld virker den siden helt op til 180 km/t, altså tæt ved topfarten. Nogle anker over derover, men virkeligheden er, at hvis man skal kunne benytte bilen semi-offroad, kan det ikke nytte noget, at den pludselig hamrer bremserne i, blot fordi man nærmer sig en mælkebøtte.

Hvis det omvendt havde været muligt, manuelt at kunne frakoble systemet, skulle det nok hurtigt vise sig, at man har glemt at tilkoble det igen, når uheldet måtte være ude. Sandt at sige er den største sikkerhed, når man færdes såvel i som uden for byerne, førerens agtpågivenhed.  Vi fornemmer, at den engang imellem sættes på standby hos visse bilister, når de har vænnet sig til at være omgivet af elektronik, der klarer sikkerheden for dem. Som sådan er Jeep Renegade en bil for dem, der kan klare sig selv.

Andre Jeep prøvekørsler – find dem hér >>>

Læs også:
Jeep Renegade 1,0 T3 120 hk test >>>

Vi har prøvet den potente og kraftfulde SUV, Jeep Renegade, under udfordrende vejrforhold i stormende sidevind. Fuld HD.



Model:

Jeep Renegade 1,3 FireFly 180 HK Limited First Edition 4X4 AT9

Listepris:

Kr. 279.990

Motor og transmission:

4 cyl. 1,3 ltr. Turbo benzinmotor. 180 hk. 270 Nm/1850 omdr./min. 9 trins aut. gear. 4X4 med spær.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP):

8,5 sek./ 201 km/t/ 12,0 km/l / 188 g/km

Længde:

4,24 m

Bagagerum:

351-1297 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD. ESP. Automatisk nødbremse 30-180 km/t. 17” letmetal fælge. Fuld LED. Tågeforlygter med kurvefunktion. Fjernbetjent centrallås. Nøglefri adgang og start/stop. Vognbaneassistent. Adaptiv fartpilot. Alm. fartpilot. 2-zone Klimaanlæg. Sædevarme, El-justerbare sidespejle m. varme. Multijusterbart læderrat med varme. El-sideruder for og bag. P-sensorer for og bag. 7” touchscreen. Bakkamera.


Link til importøren


 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt