- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: BMW 320d Touring
M Sport
Touring på BMW-tur

Af Søren Clauding – marts 2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

BMW er et navn, der forpligter. Det samme er ”3-serie” og siden man for mange år siden også opfandt 3-serie Touring begrebet, fulgte endnu en forpligtelse med. I den aktuelle test fik også M Sport betegnelsen sneget sig ind. Endnu flere forpligtelser. Dem satte vi på prøve i det kølige, regnfulde blæsende vinter/forårsvejr, bl.a. ved høj fart på det tyske autobahn net.

Forventningerne til en BMW er nemlig store. Vi havde for nylig lejlighed til, at prøve sedan-udgaven af den nye 3’er, i den noget tungere plug-in hybrid udgave. Det havde man rigtig godt styr på hos BMW, men ét er en vel-balanceret sedan, et andet er en regulær brugsbil, om end af den mere dynamiske slags. For Touring betyder stationcar, sådan frit oversat, men ikke med oceaner af plads som øverste prioritet.

God plads
I kabinen er der god plads, og det er forbavsende så lav en kardantunnel, man er sluppet afsted med ved bagsæderne – selvom BMW jo rent faktisk benytter den til en kardanaksel. Visse kolleger har en kardantunnel uden at bruge den – det er dybest set lidt mærkeligt, for en sådan er altid i vejen ved et bagsæde. Det er man sluppet godt fra, det samme gælder benpladsen og så har man, trods et skrånende bagparti, fået plads til et 500 liter bagagerum.

Lægges bagsæderyglænene ned, og det kan ske i tre dele, kan bagagekapaciteten øges til 1510 kg. Det er ikke banebrydende i en 4,71 meter lang bil, men en af hemmelighederne er formentlig, at man ikke har villet gå på kompromis med kørefærdighederne. Baghjulsophænget er nemlig ligeså avanceret som i sedanudgaven. I kombination med drivaksler og differentiale optages der lidt ekstra plads, sammenlignet med forhjulstrukne biler. Men al pladsen er vel disponeret, reel og let tilgængelig gennem den store elektriske bagklap.

Kompromisløs køredynamik
Og tak, BMW, for ikke at være gået på kompromis med de køreegenskaber, som rigtigt forvaltet følger med baghjulstræk. Baghjulstræk giver medfødt køredynamik, og samtidig er vægtbalancen tæt på 50:50 (indtil man fylder bagagerummet, men i praksis gør det egentlig ikke så meget). Gennem kurverne er det helt optimalt.



Den lave front giver en delvis kileform, så godt som man nu har kunnet gøre det, uden tab af BMW identiteten. Men måske endnu vigtigere har man tildækket undervognen, så fartvinden hurtigt glider væk bag bilen og ikke tager unødige svinkeærinder op i maskinrummet og andre steder, hvor der lynhurtigt kan skabes luftmodstand. Resultat: En luftmodstandskoefficient, cW, på 0,26. Det er meget lidt.

Stabil ved også høj fart
Det sænker også støjniveauet markant. Noget som var meget tydeligt, da vi sendte Touring-BMW’en på tur på det tyske autobahnnet. Topfarten er 229 km/t. Den nåede vi ikke på den mest fugtige og til tider også ganske våde kørebane i stiv sidevind (se on-board videoen her på siden). Men vi var tæt på, og trods vinden kørte BMW’en snorlige.

Lidt kan måske tilskrives de 225 mm halvbrede hjul med 45 procent lavprofildæk, monteret på 18” fælge. Lidt kan tilskrives M Sport undervognen, som sænker bilen 10 mm. Men mest skyldes det i vores optik den gennemførte harmoni, som selv med det sportslige snit viste sig at være ret komfortabelt.

Altså:
BMW forpligtelsen: Tjek.
Touring forpligtelsen: Tjek.
M Sport tilføjelsen: Tjek.

Hurtig og økonomisk
Maskineriet var den 190 hestes kraftige 4-cylindrede, 2-liters turbodieselmotor, som sender kræfterne og det store moment på 400 Nm (1750-2500 omdr/min) ud gennem den automatiske 8-trins sportsgearkasse. 0-100 km/t nås på 7,5 sekunder, men som udgangspunkt lægger bilen egentlig ikke op til race.

Det er herligere at oplever, hvordan kræfterne leveres i en stadig strøm op til tæt ved topfart, og det er heller ikke af vejen, at brændstoføkonomien på 18,2 km/l (WLTP) er tæt på, at kunne opnås i praksis. At vi ikke helt gjorde det, hang givet vis sammen med til tider urimelig (ift. forbrug) kørsel samt lave temperaturer. En bil med forbrændingsmotor yder normalt sit bedste lige under 20 grader Celcius, og vi oplevede nærmere temperaturer lidt over nul grader.

Længere, bredere og stivere
Touring-udgaven er cirka 85 kg tungere end den tilsvarende sedan. Den har vi ikke kørt, men vi har svær ved at forestille os, at køreoplevelsen er væsens forskellig. I forhold til forgængeren har 320d Touring 4 cm længere akselafstand, sporvidden er blevet 4,3 cm bredere fortil og 2,0 cm bredere bagtil. Længere og bredere gør selvfølgelig en forskel, men den gør et 25 procent stivere karrosseri altså også.

Det er ikke så mærkeligt, at den nye 7. generation 3’er BMW kører bedre end forgængeren, men det er rart, at få det bekræftet i praksis, især, når vejrguderne gør deres til at sætte bilen på prøve. Sidst, men ikke mindst: På ét punkt skal man som køber være ekstra opmærksom: M Sport betyder også M Sport forstole med ruskind. Det sidste er super, det første inkluderer forhøjede sider i sæderne. Vær sikker på, at de passer til den relevante kropsfacon. Bare et tip…

Andre BMW prøvekørsler - find dem her >>>

Læs også:
Elektrificering på højt niveau >>>

Vi har prøvekørt den nye 3-serie BMW i 320d Touring versionen med 190 hestes dieselmotor og iført M Sport udstyr på en sjaskvåd tysk Autobahn og i stormende sidevind. Fuld HD.



Model:

BMW 320d Touring M Sport, 8 Sport-Steptronic

Listepris:

Kr. 566.206

Motor og transmission:

4 cyl 2 liter turbo dieselmotor med SCR Katalysator, 190 hk. 400 Nm/1750-2500 omdr./min. 8 trins aut. gear.

Præstationer: acceleration 0-100 km/t/ topfart/ Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP):

7,5 sek./ 229 km/t./ 18,2 km/l. 141 g/km.

Hjul:

225/45-18

Længde:

4,71 meter

Bagagerum:

500-1510 liter

Anhænger, max vægt: 1800 kg

Værd at bemærke:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. Aut. nødbremse. 18” letmetalfælge. P-sensorer for og bag. 3-zone klimaanlæg.  Multijusterbart sportslæderrat. Sportssæder. Trådløs opladning af smarttelefon. El-sideruder for og bag. Fartpilot med fartbegrænser. Sædevarme. USB og AUX. Bluetooth. BMW LIVE cockpit med navigation.


Link til importøren









Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt