- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: BMW 330e Sedan
Plug-in Hybrid Sport Line

Elektrificering på højt niveau
Af Søren Clauding - februar 2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Alt imens de allerfleste bilproducenter har set lyset, har indset at det er elektrisk og kaster om sig med det ene strategiske mål for elektrificering indenfor den ene eller anden tidsperiode efter det andet, kan nogle få glæde sig over, at de har set det elektriske lys for længe siden. Til dem hører BMW.

Den tyske producent af premiumbiler har bygget velkørende elbiler i mange år og er vel ret beset den producent på verdensplan, der bygger flest elektrificerede biler. De har derigennem opnået kolossal erfaring og det genspejles direkte i den elektrificerede udgave af den nye 3-serie, BMW 330e. Man har nemlig udbygget 3-seriens velkendte dyder og skabt en potent større mellemklassebil med en fremragende benzinøkonomi, men fremfor alt en endnu bedre køredynamik.

Nomineret til Årets Bil i Danmark
Det sidste er måske det mest overbevisende og en af årsagerne til, at BMW 3 serien blev nomineret til ærestitlen Årets Bil i Danmark 2020. Den kører nemlig suverænt godt. Og hvad er det så man har gjort?

For det første har man fastholdt baghjulstræk. Tak for det, for ligeså meget positivt, der kan siges om forhjulstræk, ligeså meget kan der siges om baghjulstræk, når det gælder køredynamik. Kræfter overføres nu engang bedre til kørebanen, når de leveres af baghjulene, det er simpel fysik, og netop det har man underbygget med den semielektriske drivline.

292 fleksible hestekræfter
Ude fortil i 330e ligger den selvsamme 184 hestes 2-liters turbobenzinmotor, som kendes i andre BMW’er herunder 320i Sedan. Topeffekten leveres over en bred kurve fra 5000 til 6500 omdrejninger/minut og drejningsmomentet topper ved 300 Nm mellem 1350 og 4000 omdrejninger, altså masser af fleksibel power som udgangspunkt.


Fordi hybridløsningen er "plugin" har man kunnet indkode en kontinuerlig omfordeling af elektriske kræfter, afhængig af behov. Når det såkaldte XtraBoost aktiveres, har man i op til 10 sekunder op til i alt 292 hestekræfter, hvoraf 113-hestes elmotoren yder næsten sit ypperste inklusive det overbevisende drejningsmoment på 265 Nm. Da 100 km/t nås på 5,9 sekunder er der endda "effekttid" tilovers.


Tomt batteri – næsten da
Vi kørte i princippet 330e'eren tør for strøm. Men heldigvis gemmer systemet lidt til de ekstreme situationer. Virkeligheden er jo også, at så snart man bremser ned, regenereres så meget elektricitet, at man er klar til næste dragrace…

Selv med tomt batteri starter man på el-drift alene, når man altså ikke har travlt. Det vil naboerne sikkert værdsætte en tidlig morgen, men det er også en yderst komfortabel igangsætning, som 8-trins Steptronic automatgearkassen bygger videre på med næsten umærkelige gearskift. Elmotoren er indbygget i gearkassen og leverer som sådan effekten direkte i drivlinen. Det er et andet resultat af BMW’s store elektriske erfaring.

På elektricitet alene
I teorien kan man køre et halvt hundrede kilometer på elektricitet alene - WLTP tallene siger 51-59 km. Og det officielle WLTP benzin forbrugstal er 71,4 km/l. Litium-ion batteriet, som er placeret under bagsædet, har en kapacitet på 12,4 kWh og dermed er indhugget i verdens begrænsede litium reserver beskedent, i hvert fald i sammenligning med typiske elbiler. Endda kan man køre helt op til 140 km/t på elektricitet alene.Fortil har den nye 3'er dobbelte wishbone hjulophæng og bagtil benytter man multilink. Dertil kommer, at karrosseriet er 50 procent stivere end i forgængeren. Det er ideelt til de mange kræfter. Og da benzintanken er placeret over bagakslen er vægtfordelingen tæt ved de optimale 50:50.

Perfekt undervogn

Det underbygger den perfekt afstemte undervogn ved dynamisk kørsel. Sport Line betegnelsen inkluderer 225/45-18 letmetalhjul, bilen styrer underholdende og ganske neutralt, hvilket dog ikke umuliggør et lille kast med halen, hvis man er til det. Man disponerer over tre køre-indstillinger, Hybrid, Electric og Sport. Sport er sjovest, Electric mindst forurenende og Hybrid den gyldne middelvej, hvor systemet tilrettelægger drivlinen efter kørslen. Man kan også fastholde elektricitetsmængden til senere brug, men bilen kan dog ikke oplade batteriet i nævneværdig grad ved egen kraft.

BMW 330e Sedan vejer 280 kg mere end 320i Sedan. Bilens 1815 kg mærkes, men det er ret beskedent og formentlig kompenseres der gennem en lidt strammere affjedring. Man må desuden give afkald på 105 liter bagageplads, som fortrinsvis optages af batteriet, og den helt store anhænger må man heller ikke spænde bagpå. 750 kg er den godkendte trailervægt mod 320i's 1600 kg.


De nødvendige kabler, hvis man vil være parat til at lade overalt, ligger pængt skjult under bagagerumsbunden.
Fokus også på miljøet

Det skyldes givet vis, at drivlinen ikke er konfigureret til den store ekstra vægt, den vil ganske enkelt ikke kunne optimere kraftfordelingen og dermed reducere benzinforbruget mest muligt. For selvom BMW har brugt
elektrificeringen til at gøre bilen mere spændende, er miljøhensynet trods alt fortsat en vigtig parameter.

Derudover er den nye 3-serie designmæssigt og udstyrsmæssigt løftet til et højere niveau. Fine løsninger som 3-zone klimaanlæg, nedfældelige nakkestøtter ved bagsæderne, hele udbuddet af muligheder under begrebet ConnectedDrive Services, sportssæder, et lækkert kabinelys med valgmuligheder og ikke mindst lyddæmpende glas underbygger den premium-følelse, som BMW fortsat er eksponent for.

Listeprisen for 330e er 590.000 kroner, den billigste 3'er er prissat til 466.558 kroner og blandt det ekstra monterede udstyr på den prøvekørte bil peger vi især på rat-varme til 3.700 kroner, elektrisk bagklap til små 10.000 kroner, head-up display til godt 21.000 og parkeringsassistent inkl. bakkamera til små 9000 kroner.

Andre BMW prøvekørsler - find dem her >>>

Vi har prøvekørt den kraftfulde 292-hestes 3-serie BMW med Plug-in Hybrid eDrive teknologi. Kør med en tur og fornem hvor godt den styrer. Fuld HD.



Model:

BMW 330e Sedan Plug-in Hybrid Sport Line 8 Steptronic

Listepris:

Kr. 586.376

Motor og transmission:

4 cyl 2 liter turbo benzinmotor, 184 hk/5000-6500 omdr./min. 300 Nm/1350-4000 omdr./min. El-motor: 113 hk. 265 Nm 0-3170 omdr./min. Systempower: 252 hk. 420 Nm. XtraBoost: 292 hk i 10 sekunder.

Præstationer: acceleration 0-100 km/t/ topfart/ Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP)/ Elektrisk rækkevidde:

5,9 sek./ 230 km/t./ 71,4 km/l. 51-59 km.

Hjul:

225/45-18

Længde:

4,71 meter

Bagagerum:

375 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. Aut. nødbremse. 18” letmetalfælge. P-sensorer for og bag. Multijusterbart sportslæderrat. 3-zone klimaanlæg. Sportssæder. Trådløs opladning af smarttelefon. El-sideruder for og bag. Fartpilot med fartbegrænser. Sædevarme. Nedfældelige nakkestøtter bag. USB og AUX. Bluetooth.


Link til importøren





Nakkestøtterne ved bagsædet kan foldes ned og derved forbedre udsynet bagud, når sæderne ikke benyttes af passagerer.


Midterarmlænet kan bruges traditionelt eller som forlængelse af baagagerummet.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt