- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 Biltest: KIA e-Niro Advance
Næstbedste elbil til overkommelig pris
Af Søren Clauding – september 2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Normalt gør undertegnede ikke meget ud af at udnævne den ene bil til at være bedre end den anden, simpelthen fordi der er så mange individuelle faktorer, der spiller ind – fx behov, pengepung og følelser ikke mindst. Men hvis det ikke lige var for familiemedlemmet KIA e-Soul, ville KIA e-Niro let kunne få prædikatet: Markedets bedste elbil til en overkommelig pris.

Men KIA e-Soul er lige marginalt bedre end e-Niro, i hvert fald når det kommer til køreegenskaber og fancy look. Men e-Niro er langt mere alsidig, det tæller vel også med og er en vigtig faktor i et land, hvor en bil for de fleste mennesker fortsat er en ret stor investering.

Større end e-Soul
Det med køreegenskaberne er ikke så mærkeligt. I det store hele er drivline og platform ens på de to biler. Men e-Niro er noget længere, 4,38 meter vs 4,20 meter, og det er i sagens natur med til, at øge anvendeligheden, hvis det ikke lige handler om, at knibe bilen ind på en snæver parkeringsplads i bymidten.

Det er også samme 204 hestes elmotor, der forener et formidabelt kraftoverskud med en glimrende rækkevidde. 64 kWh batteriet er dog tungt, 457 kg (som gør bilen 300 kg tungere end fx en 105-hestes mere konventionel Niro), men det har man håndteret glimrende i såvel e-Niro som e-Soul, så det var ikke overraskende.

KIA har udnyttet vægten til, at stabilisere kørslen over både store og mindre ujævnheder, og har sikret gode kurveegenskaber ved at reducere krængningstilbøjeligheden – og det er vel at mærke ikke sket på bekostning af affjedringskomforten. Det er ikke mindst dét, der gør de to biler så gode.

To batteri-størrelser
e-Niro koster 350.000 kroner i den prøvekørte Advance version med det store batteri. Den kan også fås for blot 280.000 kroner, men da har man både et mindre batteri på 39,2 kWh og lavere effekt på 136 hk. De 204 hestekræfter er ikke præcis en nødvendighed, men måske er rækkevidden det – den er iht. WLTP målemetoden 289 kilometer. Kan man klare sig med det, og ikke behøver den voldsomme acceleration (med 204 hk kan man nå 100 km/t på 7,8 sekunder), er løsningen med det mindre batteri klart den mest miljørigtige løsning.

Det er et kolossalt plus, at man i e-Niro ligesom i e-Soul kan regne med kørecomputerens angivelser. Hvis man vælger køreindstillingen ”eco”, som ikke betyder at man har mindre effekt – den leveres blot lidt mere moderat, med mindre man træder speederen i bund – og angivelsen af ”rest-kilometer”, der er tilbage på batteriet, er 300 kilometer, vil man erfare, at når angivelsen er 200 kilometer, så har man præcis kørt 100 kilometer i mellemtiden. Den præcision er sjælden og yderst brugbar i el elbil, hvor de sidste kilometer i rækkevidden er gode at vide, netop fordi man ikke bare kan fylde ”tanken” op på et øjeblik henne på hjørnet.

Vægtforskelle giver energiforskelle
Selvom der er fortsat er mange uklarheder, bl.a. vedr. jordens litium reserver, er der som udgangspunkt ingen idé i, at bygge de store batterier, som forbruger både meget litium og også de andre begrænsede metaller, der indgår i et batteri, for det vil da være et unødvendigt indhug i netop den begrænsede ressource. Og givet er det, at den tungere bil kræver mere elektrisk energi, når den skal accelerere, og den energi skal jo skabes – hvilket endnu kun i et vist omfang sker vha. ”grønne produktionsmetoder”.

Hele problematikken omkring elbiler og deres batterier er kompleks, og den behøver man som bruger ikke nødvendigvis forholde sig dybt og indgående til. Der er en række fordele ved elbiler, og det vigtigste er at forholde sig til, om man vil have andel i de fordele. En af dem er naturligvis en miljørigtig adfærd.

Miljø og praktik går hånd i hånd
Det ideelle ved KIA e-Niro er netop kombinationen af miljørigtig adfærd og praktisk brug. Hér har KIA med mange års erfaring optimeret mulighederne i e-Niro. Man behøver fx ikke stige ind i en kold bil i vinterperioden, for e-Niro i Advance udgaven har indbygget varmepumpe, der på samme måde som varmepumper i huse, trækker strøm fra elnettet, når den er koblet til et opladningspunkt, uanset om det er hjemme eller ”ude i landskabet”.

e-Niro har sædevarme både for og bag, ratvarme i læderrattet og alle de elektriske hjælpemidler, man forventer i biler, der i dag ofte er noget dyrere end KIA’en. Trådløs opladning af smarttelefonen (hvis den altså er skabt til det), Fuld LED lys, som ”forvandler nat til dag”, 2-zone klimaanlæg, nøglefri betjening (dørlåse og start/stop), navigation (hvor man også kan finde nærmeste ladestander), adaptiv fartpilot i kombination også med aktiv vejbaneassistent, bakkamera, foldbare og opvarmelige elektriske sidespejle, osv., osv.

Masser af plads
Bagagerummet er på fornemme 451 liter og kan øges til 1405 liter. Det er rigtig meget for en bil i den størrelse. En del af forklaringen er måske netop, at batteriet er placeret lavt, så det ikke tager plads fra den rummelige kabine og bagagerummet. e-Niro er også en regulær crossover med lettere forøget frihøjde på 15,5 cm og en totalhøjde på 1,57 meter, som indebærer at man har en høj siddeposition, som mange mennesker sætter pris på.Den harmoniske helhed opleves også gennem de gode pladsforhold, men underbygges af den komfortable kørsel, hvor der er styr på de bevægelser af bilens om end lave (pga. batteriets placering) tyngdepunkt trods alt fører med sig ved frisk kurvekørsel.


Medbringer man egne kabler, ligger de elegant gemt af vejen under den justerbare bagagerumsbund.

Andre KIA prøvekørsler - find dem hér >>>

 

Læs også:

KIA e-Soul 64 kWh Advance test >>>



Vi har prøvekørt KIA e-Niro med det store 64 kWh batteri, der også i praksis gør det muligt at køre 455 km på en opladning. Fuld HD.



Model:

KIA e-Niro 64 kWh Advance

Listepris:

Kr. 349.999.

Motor og transmission:

Permanent magnet elmotor, 204 hk. 395 Nm/0-3600 omdr./min. 356 V. 64 kWh batteri.

Præstationer acceleration/ topfart/

Rækkevidde (WLTP):

7,8 sek./ 167 km/t/ 455 km.

Længde:

4,38 m

Bagagerum:

451-1405 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD. ESP. 17” alufælge (215/55-17). Bi-LED forlygter. Aut. nødbremse med fodgængergenkendelse. Vognbaneassistent. Fjernbetjent centrallås. Nøgleløs betjening. Multijusterbart læderrat med varme. Klimaanlæg med varmepumpe og batteri opvarmningssystem. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Adaptiv Fartpilot. Sædevarme for og bag. Regnsensor. Bakkamera. Mavigation. 7” skærm. 7 års garanti/150.000 km.


Link til importøren


 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt