Det er ikke alle elbiler, der
er lige vellykkede, når det gælder køreegenskaber.
Men mødet med den helt nye KIA e-Soul: Wow, den
sidder lige i skabet, eller ladeboksen, burde man
måske sige.
Faktisk er den eneste reelle
begrænsning, at infrastrukturen i Danmark ikke er
parat til elbiler og det er anarkistiske elbilsejere
heller ikke. Trods et rimeligt netværk af offentlige
ladestandere, der godt nok ikke er særlig hurtige,
er disse ofte besat af andre elbiler, som ikke
flyttes, når de er fuldt opladet. Så der er i
praksis kun én løsning: Ladeboksen på væggen i
enfamiliehuset. Og kan det lokale netværk levere
strømmen, er e-Soul da parat til en 100 kW
hurtigopladning. Jo, der er trods alt et stykke vej
endnu, så man skal ikke være alt for ked af
eventuelle lange leveringstider.
Tilbage til
prøvekørslen
Med ladeboksen på husmuren er
man rigtig godt stillet med den nye KIA e-Soul, så
hurtigt tilbage til den… Dette er trods alt en
prøvekørsel og ikke et politisk statement! Vi har
endnu ikke kørt den nye e-Niro – den er på planen,
men der går lige nogle måneder (men der skulle i
skrivende stund være over et års leveringstid, så
det går vel nok). Set i det lys, er e-Soul den bedst
kørende el-bil i dens prisklasse, af dem,
undertegnede til dato har kørt. Ikke mindst derfor:
Wow.
Men ”Wow’et” rækker langt
længere.
Udgangspunktet er
konkurrenter med køreegenskaber, der grænser til det
skræmmende. Biler, der er skabt uden en undervogn,
der kan håndtere de 3-400 kg ekstra vægt, som en
nutidig elbil nødvendigvis skal slæbe rundt på
(sammenlignet med en bil med konventionel drivline),
hvis rækkevidden skal være brugbar. Så kan man
diskutere det energi-hensigtsmæssige i at
transportere rundt på så megen ekstra vægt. Omvendt
er elmotorer så energieffektive, at det rigelig
kompenserer derfor, men også det er en anden
historie.
Elmotorernes
energieffektivitet
Og det er det så alligevel
ikke. For netop elmotorernes energieffektivitet er
grunden til, at man kan bygge en 204-hestes
drivline, den samme som også findes i e-Niro og
Hyundai søstermodellen, Kona electric, uden at
forårsage et voldsomt energiforbrug. En effektfuld
forbrændingsmotor kører som bekendt kortere på
literen end en mindre effektfuld maskine.
Sådan er det kun marginalt
med en elmotor. Her er den største udfordring, at
resten af bilen skal kunne klare de potentielt mange
kræfter, en kraftig elmotor kan levere. Det
inkluderer belastning af bilen som helhed, men
bestemt også dens vejbeliggenhed. Og hér er e-Soul
en vinder.
Tungere men
alligevel god
KIA E-Soul vejer 336 kg mere
end den tilsvarende udgave med 201-hestes
forbrændingsmotor. Trods det har KIA i den grad
formået at afstemme undervognen. De benytter
potentialet i den avancerede multilink bagaksel og
harmonisere kraftoverførslen, så man køre snorlige
på landevejen, med en komfortabel dæmpning af
ujævnheder.
Gennem kurverne, hvor bilens
balance og vejgreb for alvor bliver sat på prøve, er
e-Soul simpelthen fremragende. Den står godt fast på
vejen og man mærker ikke den lidt forøgede frihøjde
på 15,3 cm og samlede højde på godt 1,60 meter, for
krængningen er minimal. Samtidig med, og det er ikke
mindst det unikke, at den absorberer varierede
ujævnheder som havde den en adaptiv affjedring. Se
videoen her på siden, og få et godt indtryk af dens
mange færdigheder både på landevejen og i
bytrafikken.
2.
generation e-Soul
Det sidste er især vigtigt
for e-Soul, for den er bygget på basis af den
konventionelle Soul. Soul er nu i tredje generation
og e-Soul er 2. generation af den elektriske
version, og KIA har virkelig fået greb om
elektrificeringen, som de da også har arbejdet med i
mange år.
Dens kantede iøjefaldende
design har mange fans, især blandt yngre mennesker
og for nogle skiller den måske vandede. Men den er
godt nok praktisk. Med en længde på 4,20 meter er
den kompakt og let kørt omkring hjørnerne i
bytrafikken. Den har glimrende bagageplads på 315
liter, som kan øges til over 1,3 kubikmeter, når
bagsæderyglænene lægges ned.
Proppet med
udstyr
Og så er den proppet med
udstyr. 17” alufælge, Bi-LED forlygter, sædevarme
både for og bag. Trådløs opladning af
mobiltelefonen, adaptiv fartpilot med
vognbaneassistent og vognbane centrering, bakkamera,
p-sensorer, nøglefri betjening, klimaanlæg og
a-pro-pos: e-Soul har også en varmepumpe, præcis som
den, man benytter til at opvarme huse. Så kan man en
kold vinterdag sætte sig ind i en opvarmet bil,
tænde for ratvarme og sædevarme (både for og bag) i
sæderne i delkunstlæder og frisk og frejdigt begive
sig ud på de op til 452 kilometer, man på en
opladning kan køre iht. WLTP.
I praksis på en kølig
forårsdag havde systemet regnet ud, at vi kunne køre
400 kilometer på en fuld opladning, hvilket stadig
er ganske godt. Men måske er det allerbedste, at da
vi havde kørt 200 kilometer ved blandet kørsel,
inklusive 50-60 kilometer med 110 km/t på motorvej,
viste systemet, at vi havde 200 kilometer tilbage.
Troværdig
Som sådan er KIA e-Soul også
en yderst troværdig bil, ligesom 7-års
garantiordningen underbygger, at med den bil går man
ikke galt i byen. Faktisk er den glimrende til at
køre ind i byen med. Men tag strømmen med hjemmefra,
for det danske politiske system er ikke i nærheden
af det niveau, som man ellers påstår og bryster sig
af. Men det kan jo være det kommer. Og undskyld, så
gik der alligevel politik i den.
Sidst, men ikke mindst:
Prisen er 340.000 kroner med det store batteri. Kan
man nøjes med et mindre batteri på 39,2 kWh og en
svagere motor på 136 hk samt et ringere udstyr, kan
man slippe med at betale 270.000 kroner. Men KIA
e-Soul med det store batteri, sine 204 hestekræfter,
det kolossale drejningsmoment på 395 Nm og
fremragende udstyrsniveau er hver en krone af de
340.000 værd.
|