Egentlig er en SUV skabt som en semi terrængående
bil. Det er også grundtanken bag BMW X3, gætter vi
på. Når man så lægger en 360-hestes turbomotor i
maskinrummet og lader motorsportsafdelingen stramme
affjedringen op, rejser det spørgsmålet: Giver det
mening? Og sandt at sige er meningen ikke helt
indlysende. Men leder man en smule, giver køretøjet
egentlig god mening om end på sin helt egen måde.
Helt grundliggende er den nye X3 vokset i forhold
til forgængeren – 6 cm i længden, for nu at være
mere præcis. Helt så stor som X5 er den ikke, for
den seneste af de større SUV’er fra den tyske
bilfabrik er også vokset i forhold til deres
forgængere, men fortsætter udviklingen, vil X3 snart
blive som en X5 var for et par generationer siden.
Sagt på en anden måde: Den nye X3 virker stor og med
en længde på 4,71 meter er den det egentlig også.
Toenhalv tons på krogen
I den prøvekørte udgave er den heller ingen let bil.
1885 kg vejer den – og det giver så mulighed for at
trække en anhænger på næsten 2,5 tons. Det er i
virkeligheden mere sigende for hvor stor – og stærk
– en bil, der er tale om.
Sidstnævnte står virkelig også til troende. De 360
hestekræfter, som man har over hele intervallet fra
5500-6500 omdr./min. er én ting, et drejningsmoment
på imponerende 500 Nm, leveret allerede ved 1520
omdr./min (altså meget tæt ved tomgangsfart, og
fastholdt op til 4800 omdr./min.) en anden. Det er
tal, der siger meget mere end mange ord. På
almindelig dansk betyder: Mange kræfter, rigtig
mange kræfter, næsten for mange kræfter.
Terrænkørsel er synd og skam
Men selvom den kan, er en X3 M40i næppe tænkt som
trailer-trækker eller for den sags skyld som en
off-roader. De imponerende 20” letmetal fælge er
heller ikke helt billige og det ville da være synd
og skam, at sende dem gennem et stenet og råt
terræn. Det vil hurtig tage lidt af glansen af og
efterlade et helt modsat indtryk. Det vil gøre bilen
billig at se på og det er næppe heller ikke
meningen.

De store 245/45-20 dæk er bedre på asfalt end i
grus. Fælgene ligeså...
Hvad er meningen så? I vores optik handler det om at
se godt ud. Måske også lidt imponerende. Bilen
udtrykker pondus og det er ikke bare noget, den ser
ud som, den kan også imponere, netop i kraft af den
powerfulde drivline.
Effektiv drivline
De mange kræfter overføres gennem en 8-trins
Steptronic sportsautomatgearkasse til de hjul, der i
den aktuelle har mest brug for dem med det formål,
at sikre maksimal fremdrift. Den har fire hjul at
vælge imellem og den elektronisk styring fordeler
kræfterne perfekt. 0-100 km/t kan håndteres på 4,8
sekunder på snart sagt ethvert underlag. Onboard
videoen giver en udmærket fornemmelse af X3 M40i’ens
rå fart-formåen.

Den 6-cylindrede række turbomotor er både yderst
civiliseret, godt hjulpet af den elektroniske
styring, og yderst powerfuld.
Men den er ingen racerbil. Den er ikke engang en
offroad rallybil, for dertil er affjedringen alt for
stram – i terrænet skal affjedring som bekendt være
blød og hjulvandringen stor. Det er da også en række
ulige parametre, man har forsøgt at optimere: Mange
kræfter hænger godt sammen med firehjulstræk, men
ikke med stor højde eller for den sags skyld den
store frihøjde på 20,4 cm. Vil man køre optimalt i
terrænet, hvad fælgene altså bestemt ikke egner sig
til, vil affjedringen være for stram til siden også
at kunne håndtere en topfart på 250 km/t.
Det nødvendige gennemsnit
Og strammer man bilen så meget op og reducerer
krængningen, som ville sikre top-stabilitet ved
topfart, ville den blive ulidelig at køre i på
almindelig landevej. Og her melder spørgsmålet sig
så igen: Hvad skal man med en bil, der ikke er
optimal gennem hurtige kurver eller ved topfart, men
som har kræfter til at køre rasende hurtigt. Hvordan
giver det mening?
Det gør det heller ikke, på samme måde som en
kraftig og ultra hurtig sportsvogn heller ikke giver
mening i traditionel forstand – vel ret beset
hverken på en tysk autobahn, hvor man i moderne tid
kun en sjælden gang har plads nok til at fyre
fartmaskinen af, eller på en snoet dansk landevej,
hvor man glimrende ville kunne klare sig med de 150
hestekræfter, dieselmotoren i den billigste X3
leverer. Det giver altså ikke mening. Nej, ikke i
traditionel forstand, men på samme måde som
sportsvognen giver det mening.
En bil der kan hvis man vil
Ikke bare ser en X3 M40i godt ud, den har ikke alene
pondus i kraft af sit udseende. Den KAN også det
meste af det, den giver sig ud for. Ingen har vel
forestillet sig, at en SUV kører sidelæns gennem
kurverne, og det har den også svært ved. Men en stor
trailer bagpå kan den klare, uden at man i øvrigt
behøver praktisere det.
Hurtig acceleration hører også med, om end det er en
fornøjelse, der er overstået på få sekunder, og det
samme gør en topfart, som man kun sjældent og næppe
med den helt store fornøjelse vil kunne praktisere
(tror vi – vi har ikke prøvet). Så meningen med en
BMW X3 M40i er ganske enkelt, at den kan det, den
giver sig ud for. Om man så benytter det er en anden
og egentlig ret irrelevant sag. Anskaffer man en
sådan bil, anskaffer man en bil, der kan, hvis man
vil. Længere er den ikke.

 |