- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: KIA Sportage 2,0 CRDI

GT-Line 4WD aut.


Toppen af poppen


Af Søren Clauding maj 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

KIA Sportage er KIAs mest populære bil i Europa. Den bedst bestykkede version og også den kraftigste er den, disse linjer omhandler. Populært sagt er den toppen af poppen i KIA sammenhæng – derfor den poppede overskrift.

 

Med en 185 hestes dieselmotor i maskinrummet er den klart den kraftigste. Det er godt nok kun 8 hk mere end de 177 hk, som den tidligere prøvekørt 1,6 T-GDI kunne mestre, men den præsterer de mange kræfter over et omdrejningsinterval fra 2750 til 4000 omdr /min. Det er usædvanligt og ikke mindst mærkbart, fordi man også har et stort drejningsmoment på 400 Nm til rådighed fra 1750 til 2750 omdr/min.



Stort potentiale

Det er ikke synligt på præstationstallene for diesel udgaven bruger 4/10 sekund mere på at nå de magiske 100 km/t – hvilket formentlig kan tilskrives en mervægt på 80 kg i sammenligning med benzin bilen. Men man mærker det under spidsbelastning offroad og ikke mindst i form af en forøget anhænger vægt: diesel udgaven må trække 300 kg ekstra på krogen (1900 kg ialt). Men det er kun fordi den prøvekørte version havde automatgear. Med manuelt gearskifte må man køre med en anhænger på op til 2100 kg. Det siger meget om bilens potentiale.

 

Med GT-Line udstyret er Sportage her også udstyrsmæssigt placeret helt i toppen. 19” alufælge er en del af udstyret, som ikke harmonerer helt med Sportagens offroad karakter, for det vil sandt at sige være synd, at ødelægge dem i groft terræn. Men OK, der er heller ikke tale om en offroader. Den er en god SUV med alle den biltypes gode egenskaber.

 

Også lædersæder hører med, nøglefri betjening ligeså og sædevarme. På bagsædet har man fred for nysgerrigt indkik på grund af de mørke sideruder.


19" alufælge.

 

 

Nøglefri betjening - dvs. blot nøglen er i nærheden og udenfor bilen, kan man åbne dørene ved et tryk på den sorte knap.


Prisen følger med

Men alt haft sin pris og det har KIA toppen af poppen også. Listeprisen er 530.000 kroner og med blot en smule ekstraudstyr rammer man hurtigt de 600.000 kroner. Den prøvekørte udgave havde bl.a. panorama soltag, men det er dog helt overkommeligt: Blot 16.000 kroner koster det.

 

Og så er der den danske stats halvårlige ekstraskat på biler. Benzinbilen koster 1770 kroner mens dieselbilen udløser en ejerafgift på 3470 kroner. Den kører dog 15,9 km pr. liter dieselolie modsat 13,3 km/l på benzin og diesel er fortsat lidt billigere end benzin, men...

 

Kører anderledes

Kørselsmæssigt er diesel udgaven en smule mere rolig i sine bevægelser, hvilket givet vis hænger sammen med den ekstra vægt på fronten. Men den er også lidt mere støjende og den karakteristiske diesel klikken er ikke helt elimineret. Automatgearet virker upåklageligt, men merprisen på 70.000 kroner ift. benzinbilen er dens største udfordring.

 

Vores konklusion er, at diesel versionen er glimrende, men af økonomiske grunde anskaffer man alene dén frem for benzin modellen, hvis man skal køre rigtig mange kilometer og/eller har brug for den store trækkapacitet.


 

Andre KIA prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også:

Sportage på hjemmebane >>>


 


Model:

KIA Sportage 2,0 CRDI GT-Line 4WD aut.

Listepris:

Kr. 529.888

Motor og transmission:

4 cyl. 2,0 ltr. Turbodiesel. 185 hk/2750-4000 omdr./min. 400 Nm/ 1750-2750 omdr./min. 6 A/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

9,5 sek./ 201 km/t/ 15,9 km/l / 166 g/km

Længde:

4,48 m

Bagagerum:

503-1492 Liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESP. Downhill Brake Control. Trailer Stability Assist. 19” alufælge. 6 airbags. 2-zone klimaanlæg. Multijusterbart læderrat med varme. Lædersæder. Sædevarme for og bag. Nøgleløs betjening. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot. Regnsensor. Isofix. 7” touchscreen med TomTom navigation. Bakkamera. Bluetooth, USB/AUX. Tonede ruder. 7 års garanti.


Link til importøren


Vognbaneassistent og elektrisk bagklap hører til udstyret.

 

Der er oceaner af benplads ved bagsæderne.

 

Kraftige defroster kanaler sikrer aircondtion på bagsæderne.

 

Hajfinnen indeholder bl.a. bilens antenne.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt