- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: KIA Sportage 1,6

T-GDI GT-Line 4WD 7DCT


Sportage på hjemmebane


Af Søren Clauding – marts 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Da vi første gang prøvede den nye KIA Sportage, længe inden den kom på markedet i Danmark, var det i strålende sol, det var tørt, det var bl.a. på stenede nordspanske veje. Og det havde den 2-hjuls trukne udgave med 1,7 liters dieselmotor ingen vanskeligheder med at håndtere. Anderledes var forholdene, da vi gik under lakken på bilen, i det danske landskab i perioden, hvor vinter forvandledes til forår.

 

Derfor var det ingen dum ting, at gå næsten hele vejen til tops, at se nærmere på udgaven med 177-hestes kraftfuld benzinmotor, med 4-hjulstræk og det nye 7-trins dobbeltkoblingsgear (DCT) – og så naturligvis køre rundt i den smattede sne, sende Sportagen afsted på fugtige og kolde asfaltveje og stille spørgsmålet: Er det noget for den nye KIA SUV?

 

Topudstyr til toppris

Videoen her på siden givet et koncentrat af oplevelsen. Og svaret er: Ja, bestemt. Vi er så ikke helt sikre på, at 2-hjulstækkeren med færre heste havde gjort det helt så godt. Men prisforskellen på den allerbilligste Sportage med 132 benzinheste og topmodellen med benzinmotor er 170.000 kroner. Sparer man de penge, er der meget, man kan finde sig i at gå på kompromis med. Omvendt får man fuld valuta for merprisen.

 

På almindelig plan asfalt udmærkede den prøvekørte version, som desuden var iklædt GT-Line udstyr (herunder 19” alufælge), sig ved utrolig stilfærdig kørsel. Store hjul med lavprofildæk er ikke ideelt til kørsel hverken off-road eller på fugtig vej. Men begge dele håndterede den udmærket.

 

Glimrende firehjulstræk

Vi kørte dog aldrig rigtig offroad – trods en frihøjde på 17,2 cm er måske netop frihøjden da den reelle begrænsning – men valgte også, at skåne de pæne hjul. Firehjulstrækket fungerer imidlertid fortræffeligt, kræfterne ledes derhen, hvor man har brug for dem, bilen er spærredifferentiale, så man selv vil kunne have lidt indflydelse på, hvordan kræfterne skal fordeles, og i kombination med DCT gearet er der ingenting, man kan beklage sig over.


 


Den samme erfaring gjorde vi på fugtig vej og vil gerne understrege den ofte oversete sikkerhedsmæssige faktor: Firehjulstræk, i KIA’en oven i købet i forening med multilink baghjulsophæng, giver en meget, meget præcis håndtering af bilen. Det er styringen og dermed føreren, der styrer bilen, ikke vejgrebet og baghjulene. Den aktive sikkerhed er som sådan meget høj.

 

Elektroniske hjælpemidler

De elektroniske hjælpemidler holder sig dog heller ikke tilbage med at give en håndsrækning, når der er brug for dem. Man må eksempelvis køre med anhænger på 1600 kg og til den operation er det godt at vide, at bilen disponerer over såkaldt Trailer Stability Assist, der sikrer stabiliteten med f.eks. en stor campingvogn eller hestetrailer på trækkrogen.

 

Vover man sig ud i terrænet, er Downhill Brake Control en hjælp på niveau med de Hill Descent Control systemer, man finder i regulære offroadere. På landevejen har man hjælp fra systemer, der advarer en, f.eks. om utilsigtet vognbaneskift eller behov for nødopbremsning. Men der er ingen automatik indbygget – handlingerne må man klare selv og da er bilens køreegenskaber af central betydning.

 

Smidig motor

Hvad motoren angår, er den ikke bare lydløs, den er også meget fleksibel, hvilket kan læses i, at den når sit maksimale drejningsmoment allerede ved 1500 omdr./min. og holder det helt op til 4500. Det gør det muligt, at køre temmelig kvikt: 0-100 km/t klares på 9,1 sekunder. Men man skal ikke praktisere det i for høj en grad, for da bliver det en benzinøkonomisk bekostelig affære.



Det officielle forbrugstal er 13,3 km/l. Det er umiddelbart ikke højt, men man må huske på, at det dækker over en 1,65 meter høj bil med middelstor frihøjde, som begge dele giver stor luftmodstand. Dertil kommer firehjulstrækket, automatgearet og ikke mindst den kraftfulde motor. I den kontekst ser forbrugstallet mere rimeligt ud.

 

Udstyr og pladsforhold

GT-Line udstyret omfatter bl.a. de før nævnte 19” alufælge, lædersæder, LED tågeforlygter i det fancy isterning-design, nøgleløs adgang og start/stop, ratvarme og meget andet. Allerede niveauet under giver varme også på bagsædet, 2-zone klimaanlæg, regnsensor, tagræling og på basisniveauet er 7” berøringsskærm med navigation en del af udstyret – plus TomTom Live service, fartpilot, elruder for og bag, tonede ruder og meget, meget mere. Og 7 års garanti er fortsat en vigtig købsparameter.

 

Pladsen? Den er jo en del af hele basiskonceptet. Bilen er 10 cm længere end målestokken for den slags biler i Europa, Nissan Qashqai. Sportagen har over 500 liter bagageplads, masser af benplads på bagsæderne og omdannes hele den bageste del af kabinen til ”varevogn”, har man halvanden kubikmeter til sin rådighed. Intet under, at KIA Sportage er den mest solgte KIA i Europa.


Andre KIA prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs også:

Velkørende i enhver forstand >>>


Vi har kørt GT-Line top-versionen af KIA Sportage på en ujævn grusvej i dansk snesjap. 177 benzinheste, firehjulstræk, dobbeltkoblingsgear. Ikke dårligt. Videoen kan også ses i Fuld HD.


 


Model:

KIA Sportage 1,6 T-GDI GT-Line 4WD 7DCT

Listepris:

Kr. 459.888

Motor og transmission:

4 cyl. 1,6 ltr. Turbobenzin. 177 hk. 265 Nm/ 1500-4500 omdr./min. 7DCT.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

9,1 sek./ 201 km/t/ 13,3 km/l / 175 g/km

Længde:

4,48 m

Bagagerum:

503-1492 Liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESP. Downhill Brake Control. Trailer Stability Assist. 19” alufælge. 6 airbags. 2-zone klimaanlæg. Multijusterbart læderrat med varme. Lædersæder. Sædevarme for og bag. Nøgleløs betjening. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot. Regnsensor. Isofix. 7” touchscreen med TomTom navigation. Bakkamera. Bluetooth, USB/AUX. Tonede ruder. 7 års garanti.


Link til importøren


 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt