- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First World Presentation: Citroën C4 Cactus

Tættere på den nye Cactus


Af Søren Clauding – 7. februar 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Citroën Cactus i Motorradioen


Citroën bryder ikke decideret grænser med det ydre design på den nye C4 Cactus som fabrikken gjorde med tidligere tiders revolutioner som f.eks. Traction Avant fra 1934 og DS i 1955. Ikke så mange i hvert fald. Men indrømmet: Det ER usædvanligt med kofangere på vognsiden i form af de såkaldte airbumps, som designchef Mark Lloyd forklarer ved: Når vi køber en ny fancy designet smart-phone, er det første vi gør, at pakke den ind, så den ikke tager skade – og ikke kan ses.

 

I C4 Cactus har man indbygget indpakningen i designet, oven i købet på en sådan måde, at ”side-kofangerne”  bliver en markant del af bilens grafiske identitet. De kan i den produktionsklar version leveres i farverne sort, hvid, chokolade og gul. Den bløde overflade er fremstillet i TPU (termoplastisk polyuretan) og er udstyret med luftlommer til at opfange de små stød.

 

Mange ideer findes indvendigt

På taget opleves iøjefaldende tagbøjler, som vi dog ikke tør garantere, overlever den sidste justering af tingene inden verdenspremieren på Genève Motorshow i begyndelsen af marts. Men ellers skal



man ind i kabinen for at finde en håndfuld nye ideer – eller genfortolkning af tidligere designideer, som af forskellige grunde er blevet bortskaffet.

 

Grundtanken er, at Cactus er en familiebil. En familie trives bedst, når den er sammen, og derfor skal der f.eks. ikke være en fysisk adskillelse mellem passagererne på forsæderne. For flere årtier siden var opgaven løst ved at forsæderne var et sofasæde, i princippet som de fleste bagsæder fortsat er. Men sofasæder, som tidligere var meget populære især i amerikanske flydere, blev afskaffet af sikkerhedsmæssige grunde dengang, hvor man alene havde rattet at holde fast i, hvis uheldet var ude.

 

Henslængt i sofaen

Siden er alle de kendte sikkerhedsløsninger kommet til – sikkerhedsseler, nakkestøtter, sæder med sidestøtte, understøttet af airbags, som i C4 Cactus blæses ud fra en position lige under tagkanten. De har muliggjort, at man kan genindføre sofasædet, eller i hvert fald i noget, der tilnærmelsesvis minder om et sofasæde. Barrieren mellem sæderne i form af midterkonsoller, armlæn, opbevaringsrum osv. er i alle tilfælde fjernet og trods sikkerhedsselerne sidder man næsten som i en sofa.

 

Pladsen til opbevaring er imidlertid ikke gået tabt. Den er blot blevet flyttet – over i instrumentbordet, bl.a. i det område, hvor passager airbag’en normalt er placeret. Instrumentbordet i sig selv er, præcis som navnet siger, et instrumentbord. På et bord lægger man ting og i den moderne familie er det ofte en tablet-computer, der lægges på f.eks. sofabordet ved siden af betjeningsenheden til audio og TV.

 

Ligesom derhjemme

På bilens instrumentbord er de i princippet selvsamme computerelementer blevet lagt. Fjernbetjeningen er erstattet af en betjeningsenhed til kontrol af bilen funktion – dvs. speedometer, omdrejningstæller osv. alt imens styring af klima, visse kørehjælpemidler, audio og kommunikation foregår fra en tablet computer. Begge dele er fornuftigt nok fastgjort til instrumentbordet – så de ikke rutscher rundt i kabinen under kørslen – det er trods alt et mobilt instrumentbord…

 

I mange henseende er der ikke den store forskel på det, man bruger instrumenterne til, og som kan kendes fra den nye Citroën C4 Picasso, hvor skærmene er inkorporeret i et instrumentpanel. Men designet i C4 Cactus er helt i tidens stil, det minder om det derhjemme og anvendelsen er helt intuitiv som et moderne operativsystems brugergrænseflade – for nu at blive i computer-terminologien.

 

Ud at rejse

Blandt andre innovative detaljer kan nævnes, at dørgrebene er udformet som remme ligesom på store rejsekufferter, og beslagene og dekorationen på handskerummet leder tankerne i samme retning.

 

Endnu et eksempel er systemet ”Smart Wash”, som betyder, at dysen til sprinklervæske er integreret i spidsen af vinduesviskeren. Det indebærer, at man kan vaske forruden under kørsel uden at genere udsynet og samtidig halverer systemet forbruget af sprinklervæske i forhold til et traditionelt system. Derved kan man klare sig med mindre sprinklervæske og så spares der vægt.

 

Den 4,16 meter lange C4 Cactus, som vægtmæssigt er 200 kg lettere end C4-forgængeren, er bagtil indrettet som en traditionel hatchback. 358 liter bagagekapacitet er pænt, især fordi pladsen på bagsæderne også er god.

 

Brændstoføkonomi fremfor fart

En af målsætningerne med den nye C4 Cactus er nævnt, at tilgodese det moderne menneske i hans hverdag. Derfor har man helt bevidst frasorteret præstationsracet hvad angår at skabe den kraftigste motor og den hurtigste bil – og i stedet lagt vægt på god brændstoføkonomi og lav forurening. Samtidig skal det foregå, så kunderne også kan betale prisen.

 

De bageste sideruder i 5-dørs bilen kan ikke rulles op og ned, men åbnes bagtil med en kliklås og vipper ud, som man typisk oplever det i biler med blot én dør i hver side. Forklaringen var også hér, at der skulle spares vægt, og at ventilationen ikke ville være forringet derved. Men systemet er givetvis også både billigere og mere problemløst at producere.

 

Arne Jacobsens ”Ægget”

I øvrigt er det enkelhed, der præger designet, og inspirationen dertil er hentet indenfor andre genre af brugskunst, bl.a. blev danske Arne Jacobsen og hans verdensberømte stol ”Ægget” brugt som eksempel på en inspirationskilde. Den inspiration vil især få lov at sætte sit præg på fremtidige Citroën designs. Vi venter spændt på at se, hvad det kan føre til…


Link til importøren


Blue HDI-motoren.

 

e-THP110 motoren

Læs også: Citroëns mange nye ideer >>>


 

 

 

 

 

 

 

VTi82 motoren.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt