- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First World Presentation: Citroën C4 Cactus

Citroëns mange nye ideer…


Af Søren Clauding – 7. februar 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Citroën Cactus i Motorradioen


Det ville være synd at sige, at Citroën er tabt for idéer. Det har de aldrig været og de har i tidens løb revolutioneret bildesigns og teknologi som f.eks. opfindelsen af den første forhjulstrukne, næsten strømlinede familiebil i 1934 (Traction Avant) og anvendelsen af luftaffjedring i mange årtier og næsten altid indpakket i ekstravagante, banebrydende former som Citroën DS. Også den legendariske 2CV har skrevet bilhistorie. Nu forsøger den franske fabrik på ny at vende verden med præsentationen af deres fortolkning af begrebet urban-cross over: Citroën C4 Cactus.

 

Vi har for nylig haft lejlighed til at præsentere konceptbilen ”Cactus”, ikke mindst i forbindelse med designchef Mark Lloyd’s besøg i København først i januar (læs om Citroën Cactus hér >>>). Allerede ved den lejlighed blev det fastslået, at den serieproducerede version, som har officiel verdenspremiere på Genève Motorshow først i marts, ville læne sig tæt op af konceptet.

 

Med det i tankerne var overraskelsen ikke så stor, da franskmændene ved en storslået præsentation i hangarene på Bourget lufthavnen nord for Paris løftede sløret for den nye C4 Cactus. Den lignede nemlig om ikke til punkt og prikke men endda temmelig langt hen ad vejen den konceptuelle forløber.

 

Kundernes moderne ønsker og behov

Citroën ville, som så ofte før, bryde grænserne for traditionel opfattelse af, hvordan en bil skal se ud og fungere. Ikke fordi det, at bryde grænser, i sig selv var et mål. Men det er nødvendigt at omdefinere mange af de elementer, der tilsammen gør en bil. Dels for ikke at gå i stå, men så sandelig også for at tilgodese kundernes aktuelle ønsker og behov – og dem, kunderne måtte vise sig at have, når de får dem serveret på et fad, forklarede Citroëns ”brand manager” Frédéric Banzet ved præsentationen i Paris Bourget.

 

Selvom det var muligt for pressen at komme helt tæt på bilerne, at kunne sætte sig bag rattet i dem og fornemme, hvordan løsningerne tager sig ud i praksis, blev der ikke frigivet mange detaljer om den nye bil, som forventes til Danmark i sensommeren.

 

Der er da også stadig småting, som bliver anderledes inden verdenspremieren i Genève, men 99 procent af bilen – eller mere – var på plads og vidner om et usædvanligt gennemført arbejde baseret på en bevidst og nuanceret strategi, som nu skal vise, om den holder i praksis.

 

Alt-i-en og betal-når-du-kører

I forbindelse med præsentationen og i princippet uafhængigt af C4 Cactus modellen lancerede Citroën to nye salgskoncepter:

 

All-in one, som går ud på, at når man køber bilen, inkluderes alt, hvad der har med bilkørslen at gøre. Og ”pay as you drive”, hvor betalingen relateres til kørselsforbruget.

 

Et eller andet sted er det vel en anden fortolkning af leasing og udvidet garanti og der kommer nok også til at gå et stykke tid, inden vi ser det praktiseret i Danmark. Men ingen tvivl om, at Citroën har tænkt rigtigt: De fleste familiebiler købes for at tilgodese et behov og kan man slippe med en fast udgift, som kan sættes ind i familiebudgettet, er der én mindre usikkerhedsfaktor at tage hensyn til i ”familiedriften”.


Foreløbige fakta om Citroën C4 Cactus:


Introduktion i Danmark: Eftersommeren 2014.

Længde: 4,16 m.

Bagagerumskapacitet: 358 liter.

 

Motoroplysninger ved præsentationen i Paris:

1,6 Blue HDI, 100 hk, 32,2 km/l, 82 CO2/km.

1,2 e-THP, 110 hk, 205 Nm/1750 omdr./min, 107 g CO2/km.

1,2 VTI, 82 hk, 22,2 km/l, 104 g CO2/km.


Link til importøren

Læs også: Tættere på den nye Cactus >>>


 

Frédéric Banzet - Brand manager.

 

Mark Lloyd - chefdesigner.

 

Ét af Citroën ikonerne, 2CV, kørte over scenen under præsentationen i Paris Bourget lufthavnen. Den havde fornemme passagerer: Den 4-dobbelte WTCC verdensmester, Yvan Muller, den 9-dobbelte WRC verdensmester Sebastien Loeb og WTCC-teamets nye kører, Jose-Maria Lopez.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt