- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First World Testdrive: Citroën C4 Cactus

Citroën kører nye veje


Af Søren Clauding – juni 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Citroën C4 Cactus i Motorradioen Del 1

 

Citroën C4 Cactus i Motorradioen Del 2


Vi har ved flere tidligere lejligheder fortalt om Citroëns nye C4 Cactus (læs f.eks. om præsentationen af bilen i Paris tilbage i februar >>>). Nu er bilen køreklar, sådan i det store hele og i september introduceres den i Danmark.

 

Citroën går helt nye veje med den nye Cactus. Det har man en vis tradition for i det hele taget at gøre hos den franske fabrik, som siden midten af 1970’erne har været den ene halvdel af PSA koncernen, som også inkluderer Peugeot. Og selvom man dengang blev slået sammen med de franske kolleger, har fabrikken fået lov til at agere frit – så har man muligheden for at tage det ud af samarbejdet, man kan bruge, og siden gør man det, man mener, vil begejstre kunderne.

 

Sådan er det også med Citroën C4 Cactus. Den er baseret på den nye Platform 1, som er markant lettere end f.eks. den platform, som den ”almindelige” C4 er bygget på. Motorer og drivliner hentes ud af samarbejdet, men ellers kører C4 Cactus helt sine egne veje.

 

Udenfor kategorisering

De veje er så nye, at man hos Citroën bevidst har fravalgt, at kategorisere C4 Cactus. Den har ikke meget med C4 at gøre, men to ting har den fælles: Det kompakte design og den filosofi, der adskiller den fra DS-linjen. C-linjen er gode biler til det brede publikum, og i forbindelse med de første internationale testkørsler af C4 Cactus på vejene omkring Amsterdam i Holland, kunne man allerede nu oplyse, at den billigste C4 Cactus vil komme til at koste 170.000 kroner, når den lander på de danske landeveje i september.

 

Det sidste har bl.a. at gøre med, at C4 Cactus i de kommende uger introduceres på andre europæiske markeder, hvor fabrikken anser det for rigtigst at introducere den først. Deriblandt naturligvis Frankrig, men også i Sverige og Norge vil man kunne købe C4 Cactus før den kommer til Danmark.

 

Det er der nu ikke meget at sige til. Sommerperioden herhjemme er typisk lavsæson for bilsalget, danskerne tager på ferie, og først efter sommerferien begynder vi for alvor at tænke ny bil. Det er der meget fornuft i.

 

Delte meninger

Der er også meget fornuft i supplere og dermed også at bibeholde den hidtidige C4, for C4 Cactus er givetvis en bil, der vil dele vandene. Nogle vil elske den, andre vil hade den. Egentlig en ret god egenskab at have i en verden, hvor tingene ofte er meget ens og ofte ret karakter- og identitetsløse. Det kan man bestemt ikke kalde C4 Cactus.

 

Endda har Citroën skabt en bil, som med sit unikke design ikke blot har fået designet for designets skyld. Den ser anderledes ud, men der er en grund til at den ser ud som den gør. For eksempel er pladsforholdene i kabinen i kombination med bagagerummet ret unikke. C4 Cactus måler 4,16 cm i længden. I kabinen er der god plads overalt, forbavsende god plads på bagsædet og i bagagerummet disponerer man over 358 liter regulær bagageplads.

 

Rejsekuffert på hjul

Designelementerne fører tankerne over på f.eks. en rejsekuffert af den gammeldags slags, med remme og elegance. Det ser man f.eks. på handskerummet, som i øvrigt er af den slags, man til dels betjener ovenfra, som den har den store fordel, at indholdet ikke falder ud i skødet på forsædepassageren, når bilen accelererer.


 


At det har kunnet lade sig gøre skyldes bl.a., at Citroën har redefineret begrebet instrumentbord – eller bragt det tilbage til sin oprindelige form. Ingen instrumenter er indbygget i instrumentbordet. De er, ligeså handskerummet, anbragt på bordet, som f.eks. de to tablet-lignende skærme, som dels viser fundamentale informationer som bilens hastighed, dels kan anvendes til at styre alle bilens funktioner som klima, audio, navigation, kommunikationen med omverdenen osv.

 

Airbag i loftet

Det har man alene kunnet gøre, fordi front airbag’en i passagersiden er monteret i loftet. Et glimrende eksempel på at gentænkning af funktioner og det, at tænke ud af boksen, kan give anledning til andre gode løsninger.

 

Panoramataget over kabinen er uden sammenligning det bedste, vi har oplevet af slagsen. Det lader lyset komme ind i kabinen, men så dæmpet, at det ikke generer. Det er desuden dæmpende for sollyset, så det svarer til solbriller med faktor 4. Derved får man lys, ikke for meget, og sollyset får ikke mulighed for at varme interiøret op, så det omdannes til indbygget radiator i sommervarmen. Samtidig spares der vægt i forhold til et konventionelt ståltag, der opnås en bedre isolering og der bliver større loftshøjde i kabinen.

 

Det har så yderligere den fordel, at tyngdepunktet sænkes og bl.a. derfor behøver man ikke stramme affjedringen så hårdt, for at opnå stabile køreegenskaber.

 

Citroën C4 Cactus – sådan kører den >>>


De karakteristiske airbumps har både en designmæssig funktion og beskytter dørene imod de såkaldte Bilka-buler.


Link til importøren


 

 

Læs også: Citroën C4 Cactus – sådan kører den >>>


 

 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt