- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First European Testdrive: Suzuki Jimny

Verdens mindste offroader gør comeback


Af Søren Clauding – 24. september 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sjældent har en ny bil været så længe ventet. Og der er så meget rift om den nye Suzuki Jimny, at alle de 6-7000 biler, som kommer til Tyskland engang dette efterår, for længst er udsolgt. I Japan er ventetiden et år. I Danmark skal man også væbne sig med lidt tålmodighed, for den danske Suzuki importør forventer først at de biler, man har satset på at få hjem i den første pulje, dukker op engang i første kvartal.

 

Og der er en god grund til den store interesse for den lille bil, hvad de første europæiske prøvekørsler af den nye Jimny, som fandt sted i de tætte skovområder øst for Frankfurt i Tyskland gav indsigt i (Bilen blev præsenteret i Japan i juli, så vi er ikke så sent på den her i Europa...).

 

Udover, at det er 20 år siden Suzuki bragte den seneste generation på markedet (den tredje, som først skal afløses af den fjerde nu, 50 år efter introduktionen af den første Jimny). Udover, at den er mindre end nogen anden lille offroader på markedet og udover, at den traditionen tro er skabt som en rigtig offroader, har den nye Jimny også fået et ganske anderledes udseende. Nu ligner den også en offroader. Det kan man ikke lige sige om den udgående model.

 

Mikro-Hummer

Visuelt er den blevet mere kantet, mere rå, uden at miste den charme, der er forbundet med noget, der er småt. Den minder lidt om en Hummer, blot meget, meget mindre. Virkelig MEGET mindre. Med en længde på blot 3,48 meter er den kortere end næsten alle små biler på markedet. Men den er meget mere rummelig. Der er udmærket benplads på bagsædet, men bagagerummet er minimalt, stort set ikke eksisterende, hvis man bruger de fire siddepladser til at sidde på.

 

Lægger man omvendt bagsæderyglænene ned, har man næsten en kubikmeter til sin rådighed, plus forbavsende god plads ved forsæderne. Det skyldes ikke mindst den store højde. Med 1,72 meter i højden er den 8 cm højere end den er bred. Men den regulære frihøjde på 21 cm tager selvfølgelig også lidt plads. Men en stor frihøjde er ikke til at komme uden om, hvis man vil kreere en offroader.

 

Ægte offroad

Suzuki er eksperter i småbiler, men også i at skabe terrængående køretøjer. Det gennemsyrer Jimny. Den er baseret på en vridningsstabil chassisramme, hvorpå det meste er fastgjort. Hjulene er ægte offroad hjul, 15” fælge med 195 mm brede 80 procent profil dæk. Man kunne frygte, at det ville gøre Jimny ustabil og svær at styre på almindelig plan asfalt. Men selv dér og ved så høj en motorvejsfart, man nu kan opnå med den robuste 1,5 liters benzin sugemotor, kørte den hæderligt.



De første europæiske prøvekørsler (Jimny blev præsenteret i Japan i juli), fandt som nævnt sted i området sydøst for Frankfurt i Tyskland og gav netop friheden til at prøvekøre bilen under ret varierede kørselsforhold. Ude i den tætte Constantia skov var der også mulighed for at køre (se videoen her på siden), og selvom det var tørt (bortset fra et udsøgt vandhul), var det klart, at Jimny skulle derud, hvor andre ikke kan komme, for rigtigt at være i sit es.

 

Reduktionsgear of firehjulstræk

Den er nemlig udrustet med et rigtigt offroader firehjulstræk, som kan magte opgaven. Den har oven i købet reduktionsgear, som dog også er nødvendigt, for motoren præsterer godt nok 102 hestekræfter, men det maksimale drejningsmoment på ikke så overvældende 130 Nm, opnås først ved 4000 omdr./min. Med reduktionsgear øges momentet på de trækkende hjul, og det øger helt klart evnen til at komme frem, når der er rigtigt mudret.



Det var der ikke i Tyskland, og godt det samme. Standard dæk monteringen var mere egnet til asfalt end til mudder. Men det tørre terræn derude i skoven og de åbne udfordrende partier klarede den helt uproblematisk. Det skyldes firehjulstrækket, men så sandelig også, at man har vredet den optimale hjul vandring ud af de lange fjedre, hvilket sikrer et solidt tag i underlaget af alle fire hjul under de fleste kørselsforhold.

 

Kræfter nok

Kraftfordelingen reguleres ved hjælp af et torque vectoring system, der bremser rotationen på de hjul, der mister grebet. Det fungerer udmærket i praksis, og er ikke en pladskrævende løsning, men naturligvis ikke optimal, hvis man vil have mest muligt ud af motorkræfterne.

 

I praksis opleves dog ikke mangel på kræfter, hvilket også skyldes, at Jimny er så let. Den vejer omkring 1100 kg, og dens formåen kan også læses ud af, at den er godkendt til at måtte trække hele 1300 kg. Det er faktisk en del af så lille en bil at være. De fleste små biler må slet ingenting trække.

 

Let og væver

En Suzuki Jimny købes ikke fordi man har brug for en rummelig familiebil eller en kompakt bybil. Den købes dog netop fordi den er lille. Den lave vægt og evne til at komme frem, hvor også større offroadere giver op (en offroader er typisk også tung), er vigtige grunde til at købe en Jimny. Som arbejdsbil er den også unik. Men følelsen af den meget anderledes bil, appellen til friluftselskeren, fornøjelsen ved bilens udseende og dens autentiske tilgang til det, at kunne klare sig ude i landskabet på egen hånd, tror vi er helt centralt for de, der falder for en Jimny.

 

Prismæssigt? Stadigt for tidligt at sige noget præcist om, fortæller Suzukis danske informationschef, John Mogensen. ”men vi sigter imod 225.000 kroner.” For de penge får man ikke masser af traditionel bil, men til gengæld rigtig meget funktionel, appellerende og anderledes bil.

Andre Suzuki prøvekørsler – find dem her >>>

 

Læs også:

Moderne offroader med teknikken i orden >>>


Efter 20 år er Suzuki nu klar med en helt nye Jimny. Den er verdens mindste rigtige offroader, den lander i Danmark engang næste forår. Men vi har allerede kørt den i Tyskland på plane veje såvel som regulært offroad terræn. Fuld HD.


 

 

 

 


Link til importøren

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt