- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First European Testdrive: Suzuki Jimny

Mini offroader med orden i elektronikken


Af Søren Clauding – 24. september 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Moderne elektronik er ikke noget, man blot kan bygge ind i gamle biler. Og med 20 år på bagen trængte Suzuki Jimny til en radikal fornyelse. Ikke bare skulle den se anderledes ud, men den hidtidige model savnede alle moderne kørehjælpemidler, og det var da også en af årsagerne til, at Suzuki i Danmark ikke har importeret bilen i 10 år. Den var på sin side stadig en usædvanlig og fin lille bil med usædvanlige egenskaber. Men den var ikke tidssvarende og det har man nu gjort noget ved.

 

Suzuki Jimny er en oplevelse i enhver henseende. Ikke mærkeligt, for allerede, da man byggede den første af slagsen for 50 år siden, havde Suzuki sigte på at skabe en mini-offroader, der ville kunne klare det mest uvejsomme terræn og komme frem, hvor ingen almindelige biler hidtil har kunnet køre.

 

Solgt over hele verden

Den første Jimny blev præsenteret i 1970, havde fast chassisramme, noget som i princippet fortsat er tilfældet, om end den nye bil er noget mere avanceret. 2. generation blev lanceret i 1981 men 3. generation, som kom i 1998 ændrede karakter. Den blev mere personbilsagtig, uden tab af offroad egenskaber, men det har man nu forladt til fordel for det mere rå look.

 

I alt er der solgt 2,8 millioner Jimny’er i 194 lande. Herhjemme har den kun været solgt i korte perioder – i alt i 7 år. 850 eksemplarer er blevet indregistreret på danske nummerplader og cirka 70 af dem er stadig kørende. Problemet er, at få biler nok til en fornuftig pris. Derfor har Suzuki i Danmark udskudt lanceringen til cirka marts 2019 og da vil der komme et halvt hundrede eksemplarer til landet – så stor rift er der om bilen verden over.

 

Robust konstruktion

Den nye Jimny er baseret på en solid chassisramme, som inkluderer en X-formet vange nær midten og to ekstra vanger hhv. for og bag. De øger kollisionsstyrken og vridningsstivheden, som er halvanden gang større end i forgængeren. Den har stive aksler – både for og bag, for at gøre affjedringen tilstrækkelig robust og så har Suzuki forsynet bilen med avancerede elektroniske hjælpemidler som fx Hill Descent Control og Hill start assist.



Trods bilens størrelse har man opnået en indgangsvinkel på 37 grader, en knæk-punktvinkel på 28 grader og en afgangsvinkel på 49 grader. Blandt de konstruktionsmæssige detaljer kan nævnes, at Jimny nu har en regulær tagrende, så der ikke løber vand ind i kabinen, når dørene er åbne.

 

Variable bagageforhold

Bagagerummet er på sølle 85 liter, men når bagsæderne foldes ned, skabes et helt fladt bagagerumsgulv og man disponerer da over et yderst regulært rum på 830 liter. Bagdøren er sidehængslet i bilens højre side (den er vel japansk… i Japan kører man som bekendt i venstre side af vejen).


 


Interiøret er væsentligt moderniseret og der er overalt anvendt materialer, der er lette at rengøre. Bl.a. er bundet i bagagerummet behandlet med en speciel plastik coating.

 

Vi prøvede Suzuki Jimny på både landevej, motorvej og dybt inde i Constantia skoven øst for Frankfurt i Tyskland. Videoen derfra giver et udmærket indtryk af bilens egenskaber. Men især var det overraskende, at den føltes helt OK på de plane tyske landeveje.

 

Overraskende acceptabel

Affjedringen var i sagens natur ikke komfortabel, men de store dæksider hjalp med til at gøre bilen helt acceptabel at køre i. Den lagde ikke op til at køre hurtigere end de 145 km/t den kan, og vindforholdene var moderate, så vi garanterer ikke for stabiliteten i en dansk efterårsstorm.

 

På den anden side var krængningen ret beskeden, og støjniveauet hindrede ikke en samtale ved normalt niveau, selv ved høj fart. Den nye Jimny har ESC, 6 airbags, automatisk nødbremse baseret på både laser og kamera og kan genkende biler såvel som fodgængere. Desuden har den Vejbaneadvarsel og skiltegenkendelse samt automatisk op- og nedblænding af forlygterne.

 

Spørgsmålet om stjerner

Hvad mere kan man ønske sig? Tja, Jimny er netop blevet EuroNCAP testet og opnåede de tre stjerner, fabrikken forventede. Men spørgsmålet er, om ikke tre ville blive til fire, for der var et par mekaniske svigt (airbag’en udløstes ikke som den skulle og der var også lidt problemer med nakkestøtterne).

 

For kender vi Suzuki ret, bliver de fejl rettet øjeblikkeligt. Og så bør man også se bilen i det lys, at den i praksis aldrig vil køre så hurtig som andre bedre scorende biler, at den næppe nogensinde med den form den har vil kunne score højt på fodgængerbeskyttelse og sidst, men ikke mindst: den er beregnet til at køre offroad ved lav fart og ude i Constantia skoven har man hverken brug for nødbremse eller airbags.

 

Væk fra alfarvej

Væk fra alfarvej er Jimny som en fisk i vandet. Den har overbevisende vejgreb, den slipper sjældent underlaget og er yderst stabil, lige meget hvor store ujævnheder, den skal forcere. I kraft af sin størrelse kan den smutte rundt om mange ujævnheder, som andre er nødt til at køre henover, og dens lethed gør offroad-kørsel til en væver oplevelse.

 

Sidst, men ikke mindst: Foruden de nævnte kørehjælpemidler og sikkerhedsfeatures er Jimny som standard udrustet med Aircondition, fartpilot med –begrænser, el-ruder, centrallås, sædevarme og Bluetooth. Den højeste udstyrsversion (Adventure – basis hedder Active) inkluderer fx 15” alufælge, klimaanlæg, forlygtevaskere, el-sidespejle med varme, sorttonede ruder bag, bakkamera, 7” berøringsskærm, navigation og Apple CarPlay samt Android Auto.

Andre Suzuki prøvekørsler – find dem her >>>

 

Læs også:

Verdens mindste offroader gør comeback >>>


Efter 20 år er Suzuki nu klar med en helt nye Jimny. Den er verdens mindste rigtige offroader, den lander i Danmark engang næste forår. Men vi har allerede kørt den i Tyskland på plane veje såvel som regulært offroad terræn. Fuld HD.



Hurtige fakta om den helt nye Suzuki Jimny


Introduktion i Danmark: marts 2018

 

Prisoverslag: kr. 225.000 for den billigste udgave.

 

Prøvekørt model:

Suzuki Jimny 1,5L 4WD AllGrip GLX

 

Drivline og præstationer:

4 cyl. 1,5 liters benzinmotor, 102 hk/6000 omdr./min. 130 Nm/4000 omdr./min. Permanent firehjulstræk. 5 M/T. Reduktionsgear: Høj: 1,000. Lav: 2,002. Benzinøkonomi: NEDC2: 14,7 km/l. WLTP: 12,7 km/l. CO2: NEDC2: 154 g/km. WLTP: 178 g/km. Miljønorm: Euro 6. Topfart: 145 km/t.

 

Jimny kan også leveres med en 4-trins automatgearkasse. Den har vi ikke prøvet.

 

Dimensioner:

Længde: 3,48 meter.

Længde med udvendigt reservehjul: 3,65 meter.

Højde: 1,72 meter.

Bredde: 1,65 meter.

Frihøjde: 210 mm.

Venderadius: 4,9 meter.

Indgangsvinkel: 37 grader.

Knæk-punktvinkel: 28 grader.

Afgangsvinkel: 49 grader.

Hjul: 195/80-15.

 

I øvrigt:

4 siddepladser.

Bagagerum VDA: 85/377 liter

Max bagagerumskapacitet: 830 liter.

Vægt: 1090-1135 kg (afh. af udstyr).

Anhængervægt: 1300 kg.


Link til importøren


 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt