- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Korte nyheder


 Flere korte nyheder >>>

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Afgifter har bremset salget af elbiler

Da regeringen sidste efterår indførte afgifter på elbiler i Danmark, som bortset fra moms hidtil havde været afgiftsfritaget, blev beslutningen mødt med stor skepsis fra alle med indsigt i branchen. Elbilsalget dette forår er gået markant ned, men det kan skyldes, at mange nåede at købe bil inden afgiften blev indført, så det kan man ikke endnu læse så meget af. Derimod viser en rundspørge, som E.ON Danmark har gennemført hos danske kommuner, at to ud af tre af de adspurgte har sat en stopper for deres planer om at købe elbiler. Det underbygges af, at salget af elbiler til danske kommuner i årets første 7 måneder blot er 36 stykker. Til sammenligning købte kommunerne i fjor 322 elbiler og el-drift er siden blevet endnu mere interessant, efter at eksempelvis Nissan har bragt en Leaf-variant på gaden med endnu bedre batterikapacitet - dvs. endnu længere rækkevidde på en fuld opladning. Læs om hvordan man f.eks. i Storbritannien har grebet problemetikken langt mere ansvarligt an hér >>>


Juli 2016


Bemærkelsesværdigt sommertilbud

Sommerperioden er ikke et dårligt tidspunkt at se efter bil på, fordi bilforhandlerne ofte har gode tilbud, netop fordi sommeren traditionelt er en stille tid. Et godt eksempel er Hyundai, som nu gør det muligt at lease en Hyundai i30 1,6 Diesel fra kun kr. 2.395 om måneden. Stationcar-udgaven koster blot kr. 500 mere. Uanset version er udbetalingen kun kr. 4.995. Hyundai i30 1,6 Diesel har som standard sædevarme, aircondition, varme i rattet, LED-kørelys, hill start assist og meget andet. Og så kører den op til 27,8 kilometer på literen. Hyundai i30 1,6 Diesel fås i to udgaver, 5-dørs og stationcar, og i 3 udstyrsvarianter. Hyundai i30 1.6 Diesel i standardvarianten, Life koster kr. 2.395. For blot kr. 200 mere om måneden kan man vælge Life+, der desuden byder på Bluetooth, fartpilot og bakalarm.
Trend-varianten til kr. 2.795 pr. måned tilføjer bl.a. fuldautomatisk klimaanlæg, forlygter med statisk kurvelys, 15” alufælge og meget andet. Hyundai i30 1.6 Diesel stationcar starter fra kr. 2.895 pr. måned. Leasingperioden er 3 år med 15.000 km/år.

Læs vores seneste prøvekørsel af Hyundai i30 hér >>>


Porsches nye Panamera

Porsche er klar med den nye Porsche Panamera. Porsche har videreudviklet Panamera-konceptet på en konsekvent måde – med en firedørs bil, som er nyudviklet og nydesignet ned i mindste detalje. Motorerne og gearkasserne er ny-konstruerede, undervognen er blevet perfektioneret, og visnings- og betjeningskonceptet har fået en fremtids orienteret fortolkning. Desuden er bagaksel-styring, aktiv krængningsstabilisering og 3-kammer-luftaffjedring nyt på bilen. Alle motorer til 2. generation af Panamera er nye. De er blevet stærkere og forbrugs- og emissionsværdierne markant bedre. Ved lanceringen i november fås tre nye biturbomotorer: i Panamera Turbo, i Panamera 4S og i Panamera 4S Diesel. De er alle udstyret med permanent firehjulstræk og en ny 8-trins Porsche dobbeltkoblingsgearkasse (PDK). En 550 hk stærk V8-benzinmotor sørger for fremdriften i Panamera Turbo, mens der ligger en V6-benzinmotor med 440 hk i Panamera 4S. I Panamera 4S Diesel ligger en V8'er med 422 hk – og et maksimalt drejningsmoment på 850 Nm. Priserne begynder ved 2.200.937 kroner for Panamera 4S. Panamera 4S Diesel koster fra 2.277.375 kroner og Panamera Turbo fra kr. 2.943.767.


5 EuroNCAP stjerner til SEAT Ateca & Co.

SEAT Ateca, som er den første SUV i mærkets historie, har opnået den højeste score fra Euro NCAP i form af fem stjerner. Ateca fik en fremragende klassificering i alle de kategorier, som Euro NCAP- omfatter, med særligt fokus på sikkerhed for voksne passagerer og sikkerhed for børn samt på fodgængerbeskyttelse og førerassistentsystemer.

Anerkendelsen kommer nu, kort før Ateca er på vej ud til forhandlerne. Ateca er den første model i den modeloffensiv, som SEAT kommer til at rulle ud hen over de kommende 18 måneder, og som omfatter i alt fire modeller, herunder en SUV-crossover i 2017. Derudover er klassificeringen blevet opnået i et år, hvor Euro NCAP har øget antallet af tests, som bilerne skal gennemføre, og samtidig er standarderne til vurderingen også blevet øget. Der er blevet anvendt flere nye størrelser og typer af crash test dummies, til at fastslå niveauet af passager beskyttelse, og samtidig er antallet og omfanget af testmetoderne også blevet forøget. Også søstermodellen, VW Tiguan opnåede fem stjerner ligesom den nye Alfa Romeo Giulia.


C-HR: Sofistikeret SUV fra Toyota

Toyota har netop nu løftet sløret for den nye C-HR, baseret på konceptbilen, præsenteret på forårets motorshow i Genève. Med skarpt skårne designlinjer, der minder om en facetslebet diamant, et interiør i hidtil uset høj kvalitet og den nyeste og fjerde generation hybridteknologi placerer Toyotas helt nye C-HR sig i en klasse for sig. Den er designet til at skille sig ud – og det må det siges, at den også gør. C-HR står for Coupé High-Rider (et coupé-lignende køretøj med høj frihøjde og høj siddeposition). Hos Toyota har man tilstræbt et design, der appellerer til kunder, som vil frem i verden, der prioriterer det unikke og som ønsker at være først med det nyeste og ikke mindst, at vise vejen for andre. For dem vægter særlig god stil og høj kvalitet er essentielt i deres valg af produkter. Deres bil skal være med til at afspejle deres personlighed, fastslår man i forbindelse med den første præsentation. Toyota C-HR er bygget på Toyotas nye platforms-filosofi TNGA (Toyota New Global Architecture), der handler om at bygge endnu bedre biler på både smartere og mere økonomisk vis. Den nye platform gør, at det trods den hævede siddehøjde har været muligt at sikre et lavt tyngdepunkt og dermed skabt grobund for optimale køreegenskaber fuldt sammenlignelige med noget lavere biler.

WRC: Citroën sætter rekord i Finland

Med nordireren Kris Meeke i førersædet vandt Citroën historiens til dato hurtigste VM-rally. Meeke sejrede i Rallye Finland med en gennemsnitshastighed på 126 km/t, hvilket var 1,2 km/t hurtigere end den hidtidige rekord, sat af Jari-Matti Latvala i VW Polo i selvsamme rally for 123 måneder siden. Meeke var også den første britiske vinder af det udfordrende finske rally, som kun undtagelsesvis vindes af andre end finske rallykørere. Citroëns 9-dobbelte verdensmester, Sebastien Loeb, er en af de kørere, der i tidens løb har formået at komme øverst på sejrsskamlen i Finland. Bilen, Meeke kørte til sejr, var en Citroën DS 3 WRC. I øvrigt sluttede Latvala på 2. pladsen, 29 sekunder efter nordireren mens den irske kører, Craig Breen, også i Citroën DS 3 blev nr. 3.

Kris Meeke vandt Rallye Finland i Citroën DS 3 WRC.


3. juli 2016


Formel E: Buemi mester i dramatisk finale

I fjor skilte et enkelt point schweizeren Sebastien Buemi fra sejren i historiens første Formel E mesterskab. For to uger siden gik hans Toyota racer i stå 5 minutter inden sejren i 24-timers Le Mans var i hus. Nu har Buemi sikret sig titlen som FIA Formel E mester 2016 på en næsten lige så surrealistisk måde som han tabte Le Mans sejren på. Formel E finalen bestod af to løbsdage, lørdag og søndag i Battersea Park i London. Forinden skilte kun ét point den førende Audi-kører, Lucas di Grassi, fra Renaults Sebastien Buemi. Lørdag medførte regnbyger under kvalifikationsrunderne, at såvel Di Grassi som Buemi måtte starte midt i feltet. De sluttede som nr. 4 og 5. Søndag vandt Buemi Pole-position, fik 3 points derfor og de to stod nu lige i kampen om mesterskabet. Di Grassi skulle starte 3'er, efter Buelmis team-kollega, Nico Prost (som havde vundet lørdagens løb) og angreb så aggressivt i løbets allerførste sving, at han påkørte Di Grassi og begge røg af banen. De komme fortsætte med beskadigede biler hen til pitten, skiftede til Bil 2, og gik siden på jagt efter den afgørende hurtigste omgangstid, der belønnes med 2 points. Den jagt vandt Buemi og dermed vandt han mesterskabet. Dermed sikredes Renault e.DAMS teamet sig team-mesterskabet, og der blev sat en fed streg under franskmændenes præstation ved at Nico Prost gentog lørdagens succes og også vandt søndagens løb. Dermed sikrede han sig 3. pladsen i kørernes mesterskab.

Efter et par frustrerende nederlag lykkedes det endelig Sebastien Buemi at score et top-resultat: Han er ny Formel E mester, blot historiens anden af slagsen.


F1 i Østrig: Hamilton vinder kontroversiel sejr

Lewis Hamilton vandt dagens østrigske Formel 1 Grand Prix på Red Bull Ring i sin Mercedes efter en kontroversiel kollision med team-kollegaen, Nico Rosberg på løbets sidste omgang. Hamilton overhalede Rosberg og vandt løbet, men kollisionen mellem de to beskadigede tyskerens racer så meget, at han faldt ned på 4. pladsen. Siden fik han 10 strafsekunder og 2 strafpoints for at have forårsaget uheldet - det ændrede dog ikke på placeringen som nr. 4. Nr. 2 blev herefter Red Bull's Max Verstappen mens Kimi Räikkönen i Ferrari blev nr. 3. Med sejren reducerede Hamilton Rosbergs VM-føring til 11 points. Kevin Magnussen startede fra 17. pladsen og sluttede som nr. 14, alt imens team-kollegaen hos Renault, Jolyon Palmer, startede fra 19. pladsen og blev nr. 12.


Rally-VM: Mikkelsen sejrer i Polen

Det lignede længe en overraskende sejr til den estiske Ford Fiesta kører, Ott Tänak, som havde domineret det poslek VM-rally, Rallye Polen, men en punktering på næstsidste hastighedsprøve betød, at det i stedet var Nordmanden Andreas Mikkelsen, der kunne køre sin VW Polo WRC først over målrampen i rallyet, der i den grad var præget af mudrede og opkørte veje. For Mikkelsens vedkommende var det kun hans anden sejr i et VM-rally i en stærkt uforudsigelig sæson. Tänak fuldførte dog rallyet på en flot 2. plads, fulgt af Hyundais Hayden Paddon. I den samlede stilling fører VW's Sebastien Ogier fortsat VM-kampen.

Andreas Mikkelsen, VW Polo WRC.


13. juni 2016


F1 i Canada: Hamilton vinder igen - MAG 16er

Kollision i første kurve mellem de to Mercedes-rivaler, den VM-førende Nico Rosberg og team-kollegaen Lewis Hamilton medførte, da målstregen blev nået, at afstanden mellem de to i VM-kampen var blevet reduceret til blot 9 points. Hamilton ramte Rosberg i det, man bedst kan betegne som en "race-accident" og var siden i stand til at vinder det canadiske Gra nd Prix i Montreal - alt imens Rosberg, som var landet på 9. pladsen efter episoden i første sving, formåede at køre sig frem til 5. pladsen i mål. Sebastien Vettel spillede en stærk rolle i løbet, men en ikke særlig velvalgt løbsstrategi indebar, at han var 5 sekunder efter Hamilton  over målstregen, men Ferrari køreren synliggjorde, at man nu var ved igen at være konkurrencedygtig. Valtteri Bottas blev nr. 3 i sin Williams-Mercedes ikke mindre end 46 sekunder efter den vindende englænder. Kevin Magnussen startede løbet fra pitten efter at han havde påkørt barrieren under træningen og bilen derefter var ubrugelig til kvalifikationskørslerne. Han sluttede på en respektabel 16. plads, startomstændighederne tager i betragtning.


Flere korte nyheder >>> 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt